فایل شماره 5694 |
شکل ۷-۲: ساختار سلسلهمراتبی AHP و شبکهای ANP 63
شکل ۲-۸: روش تحلیل سلسلهمراتبی وتحلیل شبکه ۶۷
شکل ۲-۹: روند نمای تصمیمگیری در روش تحلیل شبکه ۶۸
شکل ۳-۱- مدل مفهومی تحقیق با رویکرد AHP وANP 84
شکل ۳-۲- ساختار سوپرماتریس اولویه (ناموزون) ۸۵
شکل ۳-۳- ساختار سوپرماتریس روابط بین معیارهای اصلی ۸۶
شکل ۴-۱- الگوی سلسلهمراتبی مدل تحقیق ۹۴
شکل ۴-۲- مقیاس متغیرهای زبانی با اعداد فازی مثلثی ۹۵
شکل ۴-۳- نمایش گرافیکی اولویت معیارهای اصلی پژوهش ۱۰۰
شکل ۴-۴- نمایش گرافیکی اولویت شاخصهای مربوط به معیار C1 103
شکل ۴-۵- نمایش گرافیکی اولویت شاخصهای مربوط به معیار C2 103
شکل ۴-۶- نمایش گرافیکی اولویت شاخصهای مربوط به معیار C3 103
شکل ۴-۷- نمایش گرافیکی اولویت شاخصهای مربوط به معیار C4 104
شکل ۴-۸- نمایش گرافیکی اولویت شاخصهای مربوط به معیار C5 104
شکل ۴-۹- نمایش گرافیکی اولویت شاخصهای مربوط به معیار C6 104
شکل ۴-۱۰- نمایش گرافیکی اولویت شاخصهای مربوط به معیار C7 104
شکل ۴-۱۱- نمایش گرافیکی اولویت شاخصهای مربوط به معیار C8 105
شکل ۴-۱۲- نمایش گرافیکی اولویت شاخصهای مربوط به معیار C9 105
شکل ۴-۱۳- نمودار مختصات دکارتی برونداد DEMATEL برای معیارهای اصلی ۱۱۱
(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))
شکل ۴-۱۴- نمودار ANP اولویت شاخصهای مدل در نرم افزار سوپردسیژن ۱۱۲
شکل ۴-۱۵- اولویت نهائی شاخصهای مدل با تکنیک ANP 115
شکل ۴-۱۶- اعداد فازی مثلثی ارزش گذاری شاخصها نسبت به هم ۱۱۷
چکیده
حمل و نقل هوایی، یکی از مهمترین انواع حمل و نقل در زندگی امروز است. با توجه به اهمیت قابل توجه مشتری به عنوان منبع درآمد فرودگاهها و در نتیجه اهمیت روز افزون مدیریت مؤثر ارتباط با مشتری، شناسایی و اولویت بندی عوامل کلیدی در اجرای موفق مدیریت ارتباط با مشتری (CRM) در فرودگاه بسیار مهم است. هدف از این پژوهش، شناسائی واولویت بندی مهمترین عوامل و معیارهای تاثیرگذار بر موفقیت مدیریت ارتباط با مشتری (CRM) درفرودگاه بین المللی امامخمینی(ره) است. این هدف در چارچوب دیدگاهی تحلیلی و مقایسه ای دنبال شده است.
پژوهش حاضر یک پژوهش میان رشتهای مدیریت و مهندسی به روش فازی برای شناسایی عوامل مؤثر بر اجرای موفق مدیریت ارتباط با مشتری (CRM) است. این پژوهش، کاربردی محسوب می شود زیرا برای حل مسائل اجرائی و واقعی یک سازمان خدماتی بهکارگرفته شده است؛ همچنین از نظر ماهیت و روش، در گروه تحقیقات توصیفی قرار میگیرد و از طریق مطالعه میدانی و شیوه کتابخانهای به بررسی وضعیت جاری پرداخته است.
در این پژوهش از رویکردهای مهندسی صنایع و تحقیق درعملیات استفاده شده، بنابراین جامعه مورد بررسی را خبرگان و کارشناسان ارشد حوزه مورد مطالعه تشکیل دادهاند. در هریک از فازهای پژوهش نیز گروه خبرگان براساس تکنیک مورد استفاده تعیین شده اند. در فاز اول برای شناسائی وغربال معیارهای اصلی اجرای موفق مدیریت ارتباط با مشتری از روش دلفی استفاده شده است. درفاز دوم، تکنیک فرایند تحلیل شبکه ای فازی (FANP) برای اولویتبندی معیارهای اصلی موفقیت اجرای مدیریت ارتباط با مشتری (CRM) بکار رفته است. در فاز نهائی کار که براساس ماتریس ارتباطات و تکنیک تاپسیس صورت گرفته، نیز از دیدگاه ۱۰ کارشناس خبره برای بررسی روابط استفاده شده است.
نتایج حاصل از پژوهش به دو دسته تقسیم شده اند: نخست نتایج مربوط به تجزیه و تحلیل تکنیک فرایند تحلیل شبکه؛ دوم اطلاعات حاصل از تجزیه و تحلیل دادهها با بهره گرفتن از تکنیک تاپسیس.
با توجه به بررسیهای انجام شده و نیز نتایج بدست آمده از تحلیلهای فوق میتوان گفت مهمترین عامل موفقیت مدیریت ارتباط با مشتری (CRM) در فرودگاه امام خمینی(ره) استراتژی است.
کلید واژه: مدیریت ارتباط با مشتری(CRM)، فرایند تحلیل شبکه ای، تئوری فازی.
فصل اول :کلیات تحقیق
۱-۱) مقدمه
مدیریت ارتباط با مشتری، به عنوان یک ضرورت راهبردی در تمامی سازما نها است که اجرای مؤثرآن میتواند افزایش رضایت مشتری، وفاداری و جذب آنها و در نتیجه فروش بیشتر و تکرار خرید را به دنبال داشته باشد. اما اجرای CRM همیشه با نتایج مورد انتظار همراه نمی باشد. چرا که نگرش بسیاری از سازمانها به CRM از دید فناوری است. این نگرشِ غلط نسبت به این مهم باعث شده که اجرای آن در بسیاری از سازما نها با شکست روبرو شود. بنابراین مدیران سازما نها به آگاهی یافتن از عوامل ایجاد موفقیت در CRM توجه خاص نموده اند زیرا شناسایی این عناصر کلیدی می تواند سازمانها را در اجرای هر چه موفقتر آن یاری رساند. (موتمنی و جعفری، ۱۳۸۸، ص۵۰)
فرایند شناسایی عوامل اثرگذار بر اجرای موفق CRM باید براساس معیارها و مولفههای متعددی صورت گیرد. بنابراین در این مطالعه ابتدا براساس ادبیات پژوهش موجود مجموعه ای از معیارها شناسائی گردیده است، سپس با تکنیک دلفی به پالایش و غربال مجموعه معیارهای شناسائی شده پرداخته شده است. در ادامه معیارهای نهائی انتخاب با تکنیک ANP فازی اولـویتبندی شده اند. درنهایت با بهره گرفتن از تکنیک TOPSIS مهمترین عامل شناسائی شده است.
در این فصل کلیات مربوط به پژوهش حاضر مورد بررسی قرار گرفته، به این ترتیب که در ابتدا به شرح و بیان مسأله پژوهشی پرداخته شده تا مبانی لازم جهت توجیه چرایی انجام پژوهش حاضر فراهم آید، در ادامه اهداف پژوهش بیان شده و به تبع این اهداف سوالات پژوهش ارائه شده اند. سپس قلمرو پژوهش به لحاظ زمانی و مکانی معین شده و روش مورد استفاده در پژوهش حاضر به اختصار توضیح داده شده است. در نهایت نیز به تعریف کاربردی واژههای پژوهش پرداخته شده تا مطالعه پژوهش حاضر به صورتی ساده و قابل فهم میسر شود.
۱-۲) شرح وبیان مساله
با تغییر پارادایم از محصول محوری به مشتری محوری و با توجه به اینکه در محیط رقابتی امروز استفاده از روشهای بازاریابی سنتی، محدودیتهای زیادی را برای سازمانها ایجاد کرده است، مدیریت ارتباط با مشتری (CRM) برای ایجاد یک رابطه خاص با مشتری و ایجاد ارزش بیشتر برای سازمانها ارائه شده است.
در گذشته مشتریان از تولیدکنندگان تحویل به موقع، کیفیت خوب و ارزانی کالا و خدمات را انتظار داشتند. تجارت بیشتر رابطه محور بود و واسطهها در زنجیره توزیع قدرتمند بودند. با توزیع در سطح گسترده محصولات، رقابت اصلی بر حفظ ارائه خدمات و توسعه محصول به مشتری و تسهیل خرید مشتری بود نه حفظ و نگهداری رابطه با مشتریان موجود. اما امروزه، سازمانها در محیطی پویا و پیچیده فعالیت می کنند، رقابت بین سازمانها افزایش یافته، چرخه عمر محصولات کاسته شده و دوره عمر سازمانها سریع تر به مرحله افول خویش میرسد. در موارد بسیاری، تولیدکنندگان کالاهایی با کیفیت مشابه تولید میکنند و این مشتری است که تصمیم خرید میگیرد (محرابی و همکاران، ۱۳۸۹، ص۶۱).
هیچ کسب و کاری اعم از تولیدی، خدماتی و … نمیتواند بدون مشتریان راضی و خرسند پایدار و موفق به راه خود ادامه دهد. مهمتر از آنها خواستها، انتظارات و توقعات مصرف کنندگان روز به روز فزونی یافته و این روند با رشد روز افزون همراه خواهد بود. در اثر همین واقعیت، مفهوم مدیریت ارتباط با مشتری راهی را گشود که امروز باید به عنوان یک استراتژی جهت حفظ روابط بلند مدت با مشتریان در نظر گرفته شود (کرامتی و نیکزاد شهریور،۱۳۸۷،ص۶۸).
مدیریت ارتباط با مشتری (CRM) یک راهبرد کسب و کاری است که از یک طرف با هدف افزایش سودآوری و درآمد برای سازمان و از طرف دیگر افزایش رضایت و وفاداری مشتریان ارائه شده است. مدیریت ارتباط با مشتری، مجموعه ای گسترده از ابزارها، فناوریها و فرآیندهاست که با هدف ارتقای سطح رابطه با مشتریان مورد استفاده قرار میگیرند (هادیزاده مقدم و همکاران، ۱۳۸۹، ص ۱).
تلاش در مدیریت ارتباط با مشتری یکی از مزایای عمده رقابتی است که شرکتها میتوانند برای جلوگیری از انتقال مشتریان به سوی دیگر شرکتها مورد بهرهبرداری قرار دهند.(Kimiloglu and Zarali,2009,p.246)
هر سازمانی که با مشتری سروکار دارد، حتما سطحی از مدیریت ارتباط با مشتری را نیز دارا میباشد، اما برخی از سازمانها با اهمیت قائل شدن و مطالعه در زمینه عوامل موثر بر موفقیت CRM در این زمینه جلودار هستند.
اگر چه مشخص است که مدیریت ارتباط با مشتریان بر عملکرد سازمان تأثیر دارد. اما بسیاری از سازمانها در اجرای صحیح مدیریت ارتباط با مشتری شکست میخورند. در واقع شواهد زیادی میتوان از شکست سرمایه گذاریهای سازمانها در مدیریت ارتباط با مشتریان ارائه داد. بنابراین سازمانها برای افزایش شانس موفقیت خود در این رابطه و جذب گرانبهاترین سرمایه خود یعنی مشتریان نیاز به شناسایی مهمترین عوامل در مدیریت ارتباط با مشتریان دارند (هادیزاده مقدم و همکاران،۱۳۸۹، ص۱).
عوامل موثر بر مدیریت ارتباط با مشتریان آن دسته عواملی هستند که تمـرکز بر آنها موجب ارتقای اثربخشی CRM می شود و عدم توجه به آنها مانع دستیابی برنامه ها به اهداف میشود.
حمل و نقل هوایی یکی از مهمترین انواع حمل و نقل شناخته شده در زندگی امروزی میباشد. درجهت استفاده از خدمات هوایی؛ فرودگاه و خدمات ارائه شده در آن یکی از نیازهای اصلی میباشد که میتواند با شناسایی نیازها و توجه به رقابت در زمینه واگذاری خدمات به مشتریان زمینه ارتقاء عملکرد و سودآوری خود را فراهم سازند.
به طور خلاصه عوامل موثر بر CRM فرودگاه بین المللی امامخمینی عبارتند از زمینههایی که این فرودگاه را به سمت دستیابی به اهداف در زمینه مشتری مداری هدایت مینماید. بدیهیاست فرودگاه امام خمینی(ره) با شناخت این عوامل موثر و درک آنها در ارتقای اثربخشی برنامه های CRM می تواند موفقتر عمل نماید.
این پژوهش با هدف شناسایی مهمترین عوامل دراجرای موفق مدیریت ارتباط با مشتری در فرودگاه بین المللی امام خمینی انجام می شود. از آنجاکه عوامل موفقیت CRM مسالهای حساس و چندبعدی است بنابراین باید ابتدا مجموعه متنوعی از معیارها و عوامل موثر بر اجرای بهینه شناسائی شود. پس از شناسائی عوامل اصلی وزن هریک از معیارها باید شناسائی گردد و براساس وزن هر معیار و میزان اهمیت هر عامل براساس هر یک از معیارها، درنهایت بهترین عوامل اثرگذار انتخاب شود. در این مطالعه برای شناسائی مجموعه معیارها از ادبیات پژوهش و مصاحبه با کارشناسان و خبرگان استفاده شده است. برای تعیین اولویت معیارها نیز از ANP فازی استفاده شده است. در نهایت برای انتخاب عوامل موفقیت مناسب از تکنیک TOPSIS استفاده شده است.
۱-۳) اهمیت و ضرورت تحقیق
با توجه به اهمیت روز افزون مشتریان به عنوان منبع درآمد برای فرودگاهها و بالتبع اهمیت روز افزون مدیریت اثربخش ارتباطات با مشتریان، شناسایی و اولویت بندی عوامل کلیدی توفیق مدیریت ارتباط با مشتری در فرودگاه بسیار مهم است. سازمانهایی که در پیاده سازی و اجرای برنامهها و سیستمهای مدیریت ارتباط با مشتریان موفق بوده اند، مزایای اقتصادی و غیراقتصادی متعددی را کسب نموده اند. این مزایا و منافع به راحتی سرمایه گذاریها و مخارج انجام گرفته در زمینه توسعه مدیریت ارتباط با مشتریان را پوشش داده و در بلند مدت فراتر از آن میرود.
یکی از چالشهای فراروی بیشتر سازمانهای در حال رشد، عدم برخورداری از یک راهبرد CRM میباشد. اجرایی کردن CRM کارسادهای نیست، این امر مستلزم یادگیری مهارتهای جدید مدیریت مشتری، تغییرات اساسی در فرآیندها، فرهنگ سازمانی و درگیر شدن با تغییرات فناوری میباشد. در بیشتر موارد به دلیل فقدان یک الگوی عملیاتی مشخص برای پیادهسازی ضرورت و اهمیت آن نیز نادیده گرفته می شود (موتمنی و جعفری، ۱۳۸۸، ص۵۴).
بنابراین سرمایه گذاریهایی مانند خرید خدمات مشاوره مدیریت در زمینه طراحی استراتژی مدیریت ارتباط با مشتریان و مهندسی مجدد فرایندهای کسب و کار، خرید یا توسعه و پیادهسازی ابزارهای فناوری اطلاعات مدیریت ارتباط با مشتریان و آموزش کارکنان و … که برای مدیریت ارتباط با مشتریان ضروری هستند، در صورت عدم موفقیت در پیادهسازی مدیریت ارتباط با مشتریان منجر به تحمیل زیانهای مالی مستقیم و غیرمستقیم و هزینه فرصتهای فراوان به شرکتها می شود. از اینرو شناسایی عواملی که با تمرکز بر آنها، خطر شکست طرحهای مدیریت ارتباط با مشتریان را در شرکتها کاهش میدهد، میتواند تاثیر بسزایی در کسب بازده اقتصادی از سرمایه گذاریهای انجام شده در این زمینه داشته باشند. (هادیزاده مقدم و همکاران، ۱۳۸۹، ص۳)
فرم در حال بارگذاری ...
[یکشنبه 1401-04-05] [ 09:00:00 ب.ظ ]
|