نمونه آماری و روش محاسبه حجم نمونه
جهت محاسبه‎ی حجم نمونه از رابطه کوکران (۳-۲) استفاده گردیده است:
که در آن n نشان­دهنده حجم نمونه است.
از آنجاکه تعداد کل جامعه آماری(تعداد کارمندان دفاتر مرکزی شرکت­های ملی صنایع پتروشیمی، گاز و پالایش و پخش) تحقیق حاضر برابر با نفر می­باشد، لذا بر اساس رابطه (۳-۲) حجم نمونه بدست آمده برابر است نفر. همچنین جامعه آماری و حجم نمونه بدست آمده در این سه شرکت به تفکیک در ذیل آمده است:
۱) شرکت ملی صنایع پتروشیمی
جمع کل جامعه آماری این شرکت برابر با ۵۱۶ نفر و حجم نمونه بدست آمده برابر با ۲۲۰ نفر می­باشد.
۲) شرکت ملی گاز
جمع کل جامعه آماری این شرکت برابر با ۲۳۴ نفر و حجم نمونه بدست آمده برابر با ۱۴۵ نفر می­باشد.
۳) شرکت ملی پالایش و پخش
جمع کل جامعه آماری این شرکت برابر با ۳۵۸ نفر و حجم نمونه بدست آمده برابر با ۱۹۰ نفر می­باشد.
بدیهی است در هرشرکت حدود ۵۰ پرسشنامه بیش از حجم نمونه بدست آمده توزیع گردید تا دقت نظرسنجی افزایش یابد.
همچنین در تحقیق حاضر انتخاب نمونه به صورت تصادفی(احتمالی) ساده انجام گرفته است. و از آنجا که روش توزیع پرسشنامه ­ها به صورت حضوری انجام شده، در نتیجه نرخ بازگشت پرسشنامه ­ها صددرصد بوده است.
روش‏های تجزیه و تحلیل اطلاعات
داده ­ها و اطلاعات گردآوری شده از طریق پرسشنامه، پس از بررسی و مطالعه، به کمک نرم­افزار آماری SPSS 19 مورد آزمون­ آماری همبستگی پیرسون، رگرسیون چندگانه قرار گرفتند.
ضریب همبستگی پیرسون[۷۳]
ضریب همبستگی، شدت و نوع رابطه (مستقیم یا معکوس) بین دو متغیر را نشان می­دهد. در این تحقیق از ضریب همبستگی پیرسون برای آزمون ارتباط بین آن­ها استفاده شده است. همبستگی­های دو متغیره شامل دو نوع همبستگی فاصله­ای و ترتیبی می­باشد. این نوع همبستگی­ها، پیوندهای جفتی بین مجموعه ­ای از متغیرها را محاسبه کرده و نتایج را در قالب یک ماتریس نمایش می­ دهند. این نوع همبستگی­ها برای تعیین شدت و جهت پیوند بین دو متغیر ترتیبی، یکی ترتیبی و فاصله­ای و هر دو فاصله­ای یا نسبی مفید می­باشند. در این همبستگی­ها، سطح معنی داری[۷۴] عبارتست از احتمال به دست آوردن نتایج تحقیق تا حد و درجه­ای که محقق مشاهده کرده است. چنانچه سطح معنی داری کوچکتر از ۰۵/۰ باشد، نتیجه می­گیریم که همبستگی بین دو متغیر معنی دار است و این دو متغیر با یکدیگر ارتباط دارند. اما اگر سطح معنی داری بزرگتر از ۰۵/۰ باشد، در آن صورت همبستگی بین دو متغیر معنی دار نبوده و این دو متغیر ارتباط خطی با یکدیگر ندارند[۲۸].

( اینجا فقط تکه ای از متن پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )

رگرسیون چندگانه[۷۵]
رگرسیون را شاید بتوان بهترین ابزار آماری جهت پیش بینی ، قدرت تبیین نحوه و میزان تاثیر گذاری گروهی از متغیرهای مستقل بر گروهی دیگر از متغیرها دانست. در رگرسیون به دنبال برآورد رابطه علی و معلولی و تحلیل آن هستیم که به واسطه آن کمیت یک متغیر مجهول را با بهره گرفتن از متغیر یا متغیرهای مشخص می­توان برآورد نمود. با فرض وجود چنین رابطه­ای معادله رگرسیون به شکل y=a+bx تعریف می­ شود که به رگرسیون خطی[۷۶] ساده مشهور است. نکته­ی مهم در استفاده از رگرسیون خطی اینستکه مفروضات رگرسیون خطی حتما می­بایست محقق شده باشند.یعنی اولا بین متغیرهای مستقل و وابسته باید رابطه همبستگی وجود داشته باشد و ثانیا بین متغیرهای مستقل نباید رابطه همبستگی وجود داشته باشد. همچنین بین خطاهای مدل نبایستی همبستگی وجود داشته باشد.
زمانیکه دو یا چند متغیر تاثیر عمده­ای روی متغیر وابسته دارند، از رگرسیون چندگانه استفده می­کنیم. در این روش نیز فرض خطی بودن رابطه بین متغیرها برقرار است و بر این اساس معادله رگرسیون چندگانه برای نمونه با دو متغیر به صورت تعریف می­ شود[۲۸]. در فصل ۴ بوسیله رگرسیون چندگانه میزان معنی داری مدل، میزان اثر گذاری متغیرهای مستقل بر متغیرهای وابسته و همچنینی میزان پیش بینی مدل ارائه می­ شود.
جمع بندی
در این فصل فرایند انجام تحقیق و روش تحقیق مورد استفاده که پایه و اساس تجزیه و تحلیل و خروجی­های فصل چهارم است، به تفصیل شرح داده شد. درنهایت نیز مراحل انجام تحقیق به صورت یک نمودار ترسیم شده است(نمودار ۳-۲)
مراحل انجام تحقیق
نتایج و تفسیر آنها
مقدمه
پس از گردآوری و کنترل پرسشنامه ­ها و حذف پرسشنامه ­های ناقص، با بهره گرفتن از نرم افزار SPSS19 بانک اطلاعاتی مورد نیاز تشکیل و داده ­ها مورد پردازش قرار گرفت.از جداول یک بعدی برای توصیف داده ­ها استفاده شد. با بهره گرفتن از روش رگرسیون تاثیر هر یک از ابعاد و جنبه­ های تحقیق مورد بررسی قرار گرفت. در ضمن از آزمون شدت همبستگی پیرسون برای سنجش شدت رابطه بین ابعاد استفاده شد.
مطالعه موردی
همانگونه که در فصول قبل اشاره شد در تحقیق حاضر جهت سنجش انگیزش کارکنان و ارائه مدل جامع، دفاتر مرکزی سه شرکت وابسته به صنعت نفت ایران یعنی شرکت ملی صنایع پتروشیمی، شرکت ملی گاز و شرکت پالایش و پخش فرآورده ­های نفتی انتخاب و مورد مطالعه قرار گرفتند.
– شرکت ملی صنایع پتروشیمی با قدمتی حدود ۴۰ سال وابسته به وزارت نفت دولت جمهوری اسلامی ایران است. این شرکت مسئولیت توسعه هر عملیات در صنعت پتروشیمی کشور را بعهده دارد. هدف از تاسیس این شرکت، تولید فرآورده‌های پتروشیمی و شیمیایی از نفت، مشتقات نفتی، گازهای طبیعی و سایر مواد خام، اعم از آلی و معدنی بود. برخی اهداف و ماموریت­های این شرکت عبارتند از: حداکثر استفاده از منابع گازی به جای فرآورده های نفتی به عنوان خوراک واحدهای پتروشیمی جهت استفاده از این مزیت ایران، افزایش سهم صادرات محصولات پتروشیمی در صادرات غیر نفتی کشور، توسعه و گسترش واحد های تحقیق و پژوهش در بخش پتروشیمی، توسعه صنعت پتروشیمی بطوریکه در چشم انداز سال ۱۳۹۴ ارزش تولیدات پتروشیمی به ۲۰ میلیارد دلار برسد و …[۲۹].
– شرکت ملی گاز ایران با هدف متمرکز کردن کلیه امور مربوط به گاز در سال ١٣۴۴ تاسیس شد. در ابتدا این شرکت وجود خارجی نداشت و امور مربوط به گاز مستقیما زیر نظر شرکت ملی نفت بود ولی به سبب آنکه ضرورتاَ می‌بایستی کلیه امور مرتبط به گاز در یک سازمان متشکل می‌شد تا پاسخگوی مسئولیتها و نیز اهداف آینده باشد و از طرف دیگر توافق کلی زمینه توسعه همکاریهای اقتصادی بین ایران و شوروی سابق در سال ١٣۴۴ صورت گرفت و منجر به امضاء پروتکلی در دی ماه همان سال شد، زمینه صدور گاز مطرح و تاسیس شرکت ملی گاز ایران در اسفند ماه ١٣۴۴ برای تحقق هدفهای ذکر شده تصویب و به مورد اجرا گذاشته شد. برخی اهداف و ماموریت-های این شرکت عبارتند از: تهیه، عمل‌آوری و قابل عرضه کردن انواع گاز منجمله گاز طبیعی فشرده و گاز مایع و انجام اقدامات و ایجاد تاسیسات و وسایل لازم برای نیل به این مقصود، مطالعه، تهیه، تنظیم اجرای طرحهای احداث پالایشگاههاٰ خطوط لوله، مخازن ذخیره سازی، صدور انواع گازهای طبیعی و مایع به خارج از کشور یا فروش آنها به منظور صادرات، تنظیم و تعیین مقررات مربوط به ایمنی و استانداردهای مصرف و …[۳۰].
– شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران در سال ۱۳۰۷ تشکیل شد و از آن زمان در امر تامین و توزیع فرآورده‌های نفتی کشور فعالیت دارد. دستیابی به فن آوری‌های پیشرفته و روزآمدسازی کلیهفعالیت‌های عملیاتی و اداری با هدف احراز رتبه اول در سطح منطقه، از جمله برنامه‌هایی است که این شرکت به طور جدی به آن توجه داشته و برای تحقق آن با دانشگاهها و سایر موسسـات تحقیقاتی در زمینه اجرای ده‌ها پروژه دانشــجویی و پژوهشی همـکاری می کند. برخی از اهداف و ماموریت­های این شرکت عبارتند از: تولید و توزیع انواع فرآورده‌های نفتی اصل و بیش از ۶۰ نوع فرآورده جنبی در سراسر ایران، بازاریابی و صدور فرآورده‌های تولیدی مازاد بر مصرف داخلی، ساخت پالایشگاه سکوهای دریایی، خطوط لوله و شبکه‌های مخابراتی مراکز عملیاتی و ستادی صنعت نفت و …[۳۱].
و در انتها باید دانست که هر سازمانی برای نیل به اهداف تعیین شده خود نیاز به کارکنانی داردکه با نهایت تلاش و انگیزه، سازمان را در رسیدن به این اهداف یاری رسانند.
ویژگی­های جمعیت شناختی
در این بخش به بررسی ویژگی­های جمعیت شناختی نمونه آماری پرداخته می­ شود.
توزیع فراوانی پاسخ­گویان بر حسب سن
بر اساس یافته­های جدول (۴-۱) ملاحظه می­گردد که بیشترین تعداد پاسخ­گویان با فراوانی ۲۴۲ نفر (۶/۴۳ درصد) در رده سنی بین ۴۱ تا ۵۰ سال و کمترین تعداد با فراوانی ۱۴ نفر (۶/۲درصد) در رده سنی ۵۵ سال به بالا قرار دارند.
توزیع فراوانی پاسخ­گویان بر حسب سن

سن

فراوانی

درصد

پتروشیمی

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...