T

درجه
آزادی

عدد
معناداری

اختلاف
میانگین

درجه اطمینان ۹۵%

حد پایین

حد بالا

رفتار کارآفرینانه

۲۱٫۴۲۱

۱۳۹

۰٫۰۰۰

۰٫۸۷۹۲۹

۰٫۷۹۸۱

۰٫۹۶۰۴

مطلوب

۴-۳-۵٫ نمودار راداری تحقیق
همانطور که در بخش بررسی وضعیت متغیرهای تحقیق بدان پرداخته شد متغیرهای تحقیق از نظر میانگین، عددی بیشتر از ۳ را به خود اختصاص داده بودند که این موضوع مطلوب می‌باشد چرا که در واقع میانگین های بدست آمده انعکاس دهنده نظرات جامعه آماری تحقیق درباره وضعیت متغیرهای مورد نظر می‌باشد و از سوی دیگر با توجه به اینکه تمامی این متغیرها دارای جنبه مثبت می‌باشند بالاتر بودن آنها از نظر پاسخگویان مساعدتر می باشد.
۴-۷: نمودار راداری متغیرهای تحقیق
همانطور که در نمودار ۴-۵ نیز دیده می شود متغیر رفتار کارآفرینانه و شخصیت کارآفرینی به ترتیب بیشترین و کمترین میانگین را به خود اختصاص داده اند.
۴-۴٫ آزمون فرضیات تحقیق
یکی از بخش های مهم هر تحقیق علمی استفاده از نرم افزارها و آزمونهای مناسب جهت تایید یا رد فرضیات تحقیق می باشد. البته قبل از این که به رد یا تایید فرضیه ها بپردازیم تعیین روایی متغیرهایی مکنون برونزا و درونزای مدل تحقیق ضروری به نظر می رسد. مدل مفهومی تحقیق حاضر دارای یک متغیر مکنون برونزای شخصیت کارآفرینی و دو متغیر مکنون درونزای عوامل انسانی تسهیم دانش و رفتار کارآفرینانه می‌باشد. ما تعیین روایی را از طریق تحلیل عاملی تاییدی مرتبه اول و دوم انجام خواهیم داد و در ادامه نیز از طریق تحلیل مسیر به تایید یا رد فرضیه های تحقیق خواهیم پرداخت.
۴-۴-۱٫ تحلیل عاملی تاییدی
در ابتدا تحلیل عاملی صرفا یک روش آماری اکتشافی بود؛ اما اخیرا این امکان به وجود آمده که بتوان با بهره گرفتن از تحلیل عاملی فرض آزمایی کرد این روش که به وسیله یورس کوگ (۱۹۷۳) ابداع شده، تحلیل تاییدی نامیده می شود. در این روش بر اساس مطالعات قبلی یا بر طبق نظریه مورد بحث، برای متغیرها بارهای عاملی فرض می شود، آنگاه برای برازاندن هر چه دقیق تر بارهای ماتریس هدف، تحلیل عاملی تاییدی انجام می گیرد (پل کلاین، ۱۳۹۱).

(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))

۴-۴-۱-۱٫ مدل اندازه گیری مرتبه اول متغیر برونزای شخصیت کارآفرینی
با توجه به اینکه تنها متغیر برونزای تحقیق حاضر یعنی شخصیت کارآفرینی از نوع مرتبه دوم می باشد لذا ما تحلیل را در دو سطح انجام خواهیم داد. لذا در تحلیل عاملی تاییدی مرتبه اول به دنبال پاسخگویی به این سوال هستیم که آیا سوالات طراحی شده برای ابعاد این متغیر، توانایی و قابلیت لازم جهت سنجش ابعاد این سازه را دارا می باشند یا خیر؟
شکل ۴-۱ : مدل اندازه گیری مرتبه اول متغیر شخصیت کارآفرینی در حالت تخمین استاندارد
شکل ۴-۲ : مدل اندازه گیری مرتبه اول متغیر شخصیت کارآفرینی در حالت اعداد معناداری
همانطور که در شکل ۴-۱ نیز دیده می شود تمامی سوالات تحقیق به استثنای سوالات هشت، یازده و چهارده از روایی لازم جهت سنجش ابعاد پنج گانه متغیر شخصیت کارآفرینی برخوردارند و سوال اول بعد استقلال با ضریب استاندارد ۰٫۹۴ از بالاترین روایی لازم در بین سوالات مربوط به ابعاد پنج گانه متغیر شخصیت کارآفرینی برخوردار است.
در شکل ۴- ۲ ما مدل اندازه گیری متغیر شخصیت کارآفرینی را در حالت اعداد معناداری آورده ایم. معیار ما در تایید یا رد یک سوال اعداد معناداری می باشد. معیار ما در اعداد معناداری به این صورت می باشد که چنانچه عدد معناداری بزرگتر از مقدار ۱٫۹۶ یا کمتر از مقدار ۱٫۹۶- باشد آن سوال جهت سنجش بعد مورد نظر تایید می شود و چنانچه عدد معناداری در بازه فوق قرار گیرد آن سوال جهت سنجش آن بعد رد خواهد شد. و با توجه به اینکه تمامی سوالات مربوط به ابعاد پنج گانه شخصیت کارآفرینی به استثنای سوالات هشت، یازده و چهارده عددی خلاف بازه فوق را به خود اختصاص داده اند در نتیجه باقی سوالات ابعاد پنج گانه متغیر شخصیت کارآفرینی از روایی لازم برخوردار می باشند و می توان از آنها در تحلیل عاملی تاییدی استفاده کرد. شایان ذکر است سوالات هشت، یازده و چهارده با توجه به روایی پایین از ادامه تحلیل کنار گذاشته می‌شوند.
۴-۴-۱-۲٫ مدل اندازه گیری مرتبه دوم متغیر برونزای شخصیت کارآفرینی
در مدل اندازه‌گیری مرتبه اول، به دنبال آن هستیم که آیا سوالات قابلیت لازم جهت سنجش ابعاد یک متغیر را دارند یا خیر. رویه در تحلیل عاملی مرتبه دوم بدین صورت است که به دنبال پاسخ به این سوال هستیم که آیا ابعاد مورد نظر توانایی سنجش متغیر مورد نظر را دارند یا خیر. در مدل اندازه‌گیری مرتبه دوم، متغیر اصلی ما که در اینجا شخصیت کارآفرینی می‌باشد نقش متغیر مکنون را به خود می گیرد و ابعاد در نقش متغیر مشاهده گر ظاهر می‌شوند. معیار ما جهت تعیین روایی و همچنین تایید یا رد جهت سنجش همانند تحلیل عاملی مرتبه اول می‌باشد.
شکل ۴- ۳ : مدل اندازه گیری مرتبه دوم متغیر شخصیت کارآفرینی در حالت تخمین استاندارد
شکل ۴- ۴ : مدل اندازه گیری مرتبه دوم متغیر شخصیت کارآفرینی در حالت اعداد معناداری
همانطور که نتایج تحلیلی عاملی تاییدی مرتبه دوم نشان می دهد ابعاد خطر پذیری و توفیق طلبی با توجه به عدد معناداری آنها از روایی لازم جهت سنجش متغیر شخصیت کارآفرینی برخوردار نیستند لذا جهت انجام تحلیل مسیر نمی‌توان از آنها استفاده نمود.

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...