ورزش باعث کاهش خطر پوکی استخوان می شود و احتمال وقوع آنرا در سن ۱۹ سالگی کاهش می دهد.
ورزش و فعالیت بدنی باعث افزایش توان تحصیلی، حافظه و یادگیری ریاضی می شود.
فعالیت بدنی و ورزش باعث کاهش مصرف دخانیات می شود.
فعالیت بدنی و اوقات فراغت غنی، باعث رژیم غذایی مناسب و کاهش مصرف الکل و غیره می شود.
یک دلار سرمایه گذاری در ورزش باعث صرفه جویی در هزینه پزشکی به میزان ۳۴ دلار خواهد شد.
سرانجام، سازمان بهداشت جهانی اعلام کرده است که:
فعالیت بدنی منظم، خطر مرگ ناشی از بیماریهای قلبی را که مسئول یک سوم مرگ در جهان است را کاهش می دهد.
فعالیت بدنی خطر ابتلا به دیابت نوع دو (۹۰ درصد موارد دیابت در جهان) و سرطان روده را کاهش می‌دهد. حتی اطلاعاتی مبنی بر جلوگیری از سرطان سینه با ورزش وجود دارد.
فعالیت بدنی باعث نزدیکی انسانها و تعامل اجتماعی می گردد.
مشاهده می شود به دلایل متعدد توجه به برنامه ریزی دقیق ورزش و فعالیت بدنی و فراهم کردن امکانات و تسهیلات مناسب برای آن ضرورتی انکارناپذیر است. اگر دولتمردان و سیاست گزاران بخواهند سلامت جسمی و روانی شهروندان خود را تامین کنند، لازم است به ورزش به عنوان یک ابزار مهم، توجه جدی داشته باشند. توجه به عوامل موثر بر توسعه ورزش چه در بعد قهرمانی و چه در بعد همگانی، اهمیت ویژه دارد. این عوامل کدامند؟ شاید بتوان پاسخ یکسان و قاطعی برای این پرسش یافت، مانند هر پدیده دیگری، ورزش نیز از محیط اطراف خود به شدت موثر بوده و بر آن تاثیر می گذارد، به ویژه به دلیل ماهیت فعالیت بدنی، نمی توان آن را ویژه گروه یا طبقه خاصی دانست بنابراین برای برنامه ریزی و سرمایه گذاری برای ورزش لازم است به عوامل متعددی توجه کرد. اما میزان اثر هر کدام از عوامل متفاوت است. به علاوه اگر بتوان عواملی را برگزید که در برگیرنده سایر عوامل جزئی تر باشد، میزان موفقیت برنامه ریزی افزون خواهد شد. پژوهشی که عوامل مذکور را در استان لرستان مورد بررسی و شناسایی قرار داده باشد، یافت نشده، اما هر کدام از آن پژوهشهای موجود به طور جداگانه مورد بررسی قرار گرفته اند. مثلاً بعضی از پژوهشگران به اثر فن آوری و رسانه ها پرداخته اند. برخی دیگر بعد اقتصادی و خصوصی سازی و گروهی به گرایش ها و تقاضای اجتماعی پرداخته اند. حضور اعضای جامعه، شرایط آب و هوایی، امکان دسترسی به اماکن ورزشی برای همه، برگزاری فعالیتهای ورزشی به مناسبتهای مختلف، امکانات ورزشی و توجه به ورزش همگانی روستاها را از عوامل موثر برشمرده اند. تمام این عوامل بر رویکرد جامعه به سمت ورزش و گرایش های آنها نیز موثر بوده است (۳۵).

( اینجا فقط تکه ای از متن فایل پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )

۲-۱۰-۱ دلایل اهمیت ورزش
ورزش، سلامت جامعه و محیط را تحت تاثیر قرار می دهد. در حقیقت توجه سیاستگذاران به جامعه، دست کم در بعضی جهات به میزان امکانات فراهم شده برای جامعه بستگی دارد. در بعد اقتصادی نیز توجه ورزش برای سیاستگذاران منشاء فوایدی شده است. رابطه ورزش تفریحی و تولید ناخالص ملی[۶۵] ۹/۸ میلیارد دلار یا ۲۲ درصد تولید ناخالص ملی در کانادا است. ۲ درصد مجموع مشاغل در این کشور در حیطه ورزش و تفریحات ایجاد می شود. در همین کشور، ورزش و صنایع وابسته به آن از نظر ایجاد شغل مقام دوم و از نظر سهم در تولید ناخالص ملی مقام هشتم را در مجموع صنایع به خود اختصاص داده است(۵۲،۳۵).
صنعت ورزش تنها در ایالات متحده آمریکا در سال ۱۹۹۵ میلادی بالغ بر ۸/۹۳ میلیارد دلار ارزش افزوده ایجاد کرده است و ششمین صنعت بزرگ کشور به حساب می آید. سهم صنعت ورزش در تجارت جهانی ۵/۲ درصد است. وضعیت اقتصادی کشورها نیز می تواند روی شرکت شهروندان در فعالیتهای ورزشی موثر باشد و در کشورهای در حال توسعه، مشکلات اقتصادی و حل آنها از اولویت بیشتری برخوردارند. در سایر کشورها که از نظر اقتصادی تا اندازه ای در وضعیت مطلوب تری قرار دارند، شرکت در فعالیتهای ورزشی بیشتر است. در هنگ کنگ، تعداد شرکت کنندگان در ورزش از ۴۰ درصد در سال ۱۹۹۶ به ۵۴ درصد در سال ۱۹۹۸ رسید و با رکود اقتصادی در سال ۱۹۹۹ به ۴۵ درصد رسید(۵۲،۳۵).
در اسکاتلند نیز بین سالهای ۱۹۹۵ تا ۱۹۹۸ کاهش اندکی در اشتغال برابر با ۳۲ درصد مشاهده شد که ناشی از رکود اقتصادی بود این امر بر تعداد شرکت کنندگان در ورزش تاثیر دراز مدتی گذاشت. امروزه تفریح و چگونگی اوقات فراغت وسیله ای موثر برای پرورش قوای فکری، جسمی و اخلاقی افراد است و عاملی برای جلوگیری از کج رویهای اجتماعی به شمار می آید. اوقات فراغت حساسترین، ارزشمندترین و پربارترین اوقات زندگی آدمی است. این اوقات مانند شمشیر دو لبی است که یک لبه آن می تواند زمینه ساز خلاقیت و هنر آرایی و لبه دیگر آن عاملی در جهت گرایش به بزهکاری و آسیبهای اجتماعی باشد(۳).
تحقیق باربر و وایت[۶۶] (۲۰۰۲) نشان می دهد که افزایش جمعیت و کاهش امکانات ورزشی نسبت به رشد جمعیت سبب عدم فعالیت مردم شده است(۵۴).
۲-۱۱ تهیه نقشه راه
به عنوان آخرین گام در فرایند برنامه‌ریزی عملیاتی، نقشه راه تدوین خواهد شد. نقشه راه نمایانگر ارکان اساسی فرایند پیاده‌سازی استراتژی و خروجی فرایند برنامه‌ریزی عملیاتی می‌باشد. نمایش کلیه سطوح راهبردی از چشم‌انداز تا فعالیت‌ها، تقدم و تاخر حاکم در سطوح مختلف به‌ویژه در سطح اقدامات و فعالیت‌ها، زمان‌بندی تحقق هر سطح به همراه منابع اختصاص یافته و در نهایت معرفی متولیان هر یک از سطوح اجزای تشکیل‌دهنده نقشه راه می‌باشند.
همان‌گونه در ابتدا عنوان شد تجربه انجام پروژه‌های تدوین برنامه استراتژیک در سازمان‌ها نشان می‌دهد که بسیاری از این استراتژی‌ها یا هیچگاه پیاده نشده‌اند و یا در مسیر پیاده‌سازی با موانع زیادی روبرو شده‌اند. در بررسی علل این موضوع دو دلیل عمده قابل تامل است. اول اینکه سازمان‌ها معمولاً با قابلیت‌های مدیریتی اداره می‌شوند. حال آنکه پیاده‌سازی استراتژی در کنار توانمندی‌های مدیریتی نیازمند برنامه می‌باشد. دلیل دوم این امر، وجود شکافی است که بین لایه استراتژیک و لایه عملیاتی سازمان‌ها وجود دارد. آنچنانکه در بسیاری از موارد، در حالی که استراتژی‌های ارزشمندی بر روی کاغذ باقی آمده‌اند، تصمیمات و برنامه‌های اجرایی بدون توجه به استراتژی‌ها و سیاست‌ها به اجرا گذاشته می‌شود. هرچند این دو عامل تا اندازه زیادی با هم مرتبط است ولی فقدان یک سازوکار مناسب برای تبدیل استراتژی به برنامه و اهداف عملیاتی و روزمره نیز یک علت اصلی در ایجاد این شرایط به شمار می‌آید. بنابراین مرحله پایانی (و یا یکی از مراحل پایانی) در فرایند برنامه‌ریزی استراتژیک، تدوین برنامه عملیاتی است که یکی از مهمترین دستاوردها در این مرحله، تهیه نقشه راه می‌باشد که نمایانگر ارکان اساسی فرایند پیاده‌سازی استراتژی و خروجی اصلی فرایند برنامه‌ریزی است. هر چند باید تاکید کرد که هیچ گاه نقشه راهی نمی‌تواند جای راهبر را بگیرد و کلید به کارگیری این الگو در پیاده‌سازی استراتژی قابلیت‌های هنرمندانه راهبری است. آنچنان که استفاده از تکنیک‌ها و متدولوژی‌های تدوین و پیاده‌سازی استراتژی در فقدان قابلیت‌هـــای راهبری نمی‌تواند به تحول سازمانی منجر شود.
نظر به اهمیت تهیه نقشه راه در فرایند برنامه‌ریزی عملیاتی، در ادامه به ارائه تعاریف دقیق‌تری از نقشه راه ‌پرداخته و مولفه‌ها و شاخص‌های مورد توجه در تهیه نقشه راه را بیان می‌کنیم:
در تلاش برای توصیف هر چه دقیق‌تر و کاربردی‌تر مفهوم نقشه راه، تعاریف متعددی ارائه شده است. در تعریفی نسبتاً تفصیلی، نقشه راه ابزار مناسبی را برای ایجاد ارتباط بین فعالیت‌های استراتژیک و طرحهای کسب و کار سازمان محسوب می‌شود. همچنین تعاریف ذیل در تفسیر مفهوم نقشه راه ارائه شده است:
الف) نقشه راه ابزاری است برای ارتباط بین چشم انداز، ارزش‌ها و اهداف با اقدامات استراتژیکی که برای تحقق اهداف مورد نیاز است.
ب) نقشه راه جدولی زمانی است که بخشهای مختلف یک برنامه کاری را تعریف نموده و در عین حال سر رسیدهای[۶۷] موجود در مسیر را نیز شامل می‌شود.
ج) نقشه راه برنامه‌ای است برای شناسایی مسیر آینده که آنچه باید در آینده توسعه یابد را در بستر زمان نشان می‌دهد.
د) نقشه راه آنچه را که باید در بین زمان‌های سررسید از زمان حال تا زمان تحقق هدف انجام شود را نشان می‌دهد.
ه) نقشه راه مجموعه‌ای است که شامل اهداف کمی و کیفی، استراتژی‌ها و تاکتیک‌ها (اقدامات، فعالیت‌ها و شاخص‌ها) بوده و بازه‌های زمانی و مجریان در نظر گرفته شده برای انجام این اقدامات را نشان می‌دهد.
لذا برای رسیدن به هدف، نقشه راه باید سطح مطلوب و مناسبی از جزئیات را در برگرفته تا در مجموع ابزار توانمندی را برای هدایت فعالیت‌ها در طول زمان در اختیار مدیران سازمان قرار دهد.
اگر چه برخی تعاریف کارکردهایی همچون توجیه اقتصادی اقدامات و معرفی پیچیدگی‌های موجود بین زیر سیستم‌های زیرساخت‌ها را نیز از مولفه‌های یک نقشه راه می‌دانند، برخی تعاریف سعی در هر چه واقعی‌تر کردن انتظارات کاربران از کارکردهای نقشه راه دارند و بیان می‌کنند همانطور که نقشه راه نباید در صدد تشریح استراتژی‌ها برآید، نباید بصورت جزیی به تشریح زیر ساخت‌های فنی لازم در پیاده‌سازی یک فناوری اشاره کنند.
در یک جمع‌بندی، می‌توان اینگونه بیان نمود که نقشه راه، نمایش کلانی از روش پیمودن مسیر تحقق اهداف را در زمان مشخص بیان می‌کند. اگر چه استفاده از مشخصه‌هایی همچون شاخص تحقق اقدام، مجری و نقاط خاص[۶۸] موجود در مسیر، به توصیف هر چه روشن‌تر این مسیر کمک می‌کند. لذا به نظر می‌رسد در نخستین گام، ترسیم گام‌های اصلی در مسیر پیاده‌سازی استراتژی لازم و ضروری است.
۲-۱۲ بخش ششم: انواع نقشه راه
نقشه راه صنعت[۶۹]: ارزیابی نیازهای آینده بازار در محدوده‌ای از فن‌آوری و تعیین استراتژی R&D برای رسیدن به نیازها.
نقشه راه علم[۷۰]: برای انتخاب فن‌آوریبحرانی آینده از میان بقیه بکار می‌رود.
نقشه راه محصول[۷۱]: بوسیله شرکت ها برای شناسایی فرایند فن‌آوری و محاسبه شانس و ریسک‌پذیری گسترش یک محصول یا خدمات خاصی بکار می‌رود.
نقشه راه برنامه[۷۲]: بوسیله دولتها یا ارگانهای خصوصی برای تعیین چگونگی اثرگذاری مسائل پیش‌آمده بر جهت استراتژی یک برنامه طولانی مدت بکار می‌رود.
۲-۱۳ تحقیقات انجام شده در داخل کشور

شعبانی بهار(۱۳۹۱) در تحقیقی تحت عنوان تدوین راهبردی درونی و بیرونی اداره کل استان همدان پرداخت. در این تحقیق که به روش کمی و کیفی صورت گرفت، با بهره گرفتن از روش دلفی پرسشنامه محقق ساخته در بین ۶۷ نفر شامل رئیس ، معاونان، کارشناسان و روسای هیات ها صورت گرفت نتایج نشان داد استان همدان از نظرعوامل درونی و بیرونی نقاط قوت و فرصت های بیشتری در زمینه ورزش همگانی دارد.
جوادی پور (۱۳۹۰) درتدوین برنامه راهبردی فدراسیون ورزش های همگانی که بامدیران، کارشناسان، و دست اندرکاران ورزش همگانی کشوربه وسیله پرسشنامه محقق ساخته انجام پذیرفت به این نتیجه رسیدند (حرکت به سوی ایرانی فعال، شاداب، سالم تا سال ۱۴۰۴ باپوشش ۵۰% از افراد جامعه.
ایمانی(۱۳۸۹)دربرنامه راهبردی فدراسیون گلف ج اا که بامدیران،کارشناسان،ودست اندرکاران ورزش گلف کشوربه وسیله پرسشنامه محقق ساخته انجام پذیرفت به این نتیجه رسیدند (توسعه گلف ومینی گلف درسطح کشور، تقویت ابعادهمگانی شدن ورزش گلف و مینی گلف،ت قویت ابعاد پرورشی،و…
کشتی دار(۱۳۸۹)دربرنامه جامع توسعه ورزش والیبال درایران که بامدیران،کارشناسان،ودست اندرکاران ورزش والیبال کشوربه وسیله پرسشنامه محقق ساخته انجام پذیرفت به این نتیجه رسید(دو شیوه کمی وکیفی کمبودها بر اساس اطلاعات موجود استانها و نرخ رشد و ضریب پیشرفت دربرخی متغیرها درنظر گرفته شد.
سیف پناهی (۱۳۸۸) در پژوهشی که با عنوان طراحی و تدوین استراتژی توسعه ورزش قهرمانی استان کردستان صورت گرفت به این نتیجه رسید که جایگاه استراتژیک ورزش قهرمانی استان کردستان در منطقه WT قرار دارد و مسئولین ورزش استان به خصوص اداره کل تربیت بدنی باید برنامههای خود را بر برطرف کردن نقاط ضعف و تهدیدهای ورزش قهرمانی متمرکز کنند.
غفرانی (۱۳۸۷) در تحقیقی تحت عنوان طراحی و تدوین استراتژی توسعه ورزش همگانی و قهرمانی استان سیستان و بلوچستان به این نتیجه رسید که جایگاه استراتژیک ورزش قهرمانی در استان سیستان و بلوچستان در منطقه WT قرار دارد. وی همچنین به نتایجی به شرح ذیل دست یافت:
مهمترین راهبردهای اولویتبندی شده استان سیستان و بلوچستان
تدوین استراتژی توسعه ورزش قهرمانی
ایجاد نظام استعدادیابی مناسب با توجه به الگوهای موفق و مناسب
افزایش مشارکت بخش خصوصی در سرمایهگذاری در بخش ورزش
رونق صنایع ورزشی و صنعت ورزش
ایجاد فرهنگ ورزش
تقویت بنیه مالی ورزشکاران
خبیری (۱۳۸۷) در تحقیقی با عنوان برنامه ریزی راهبردی فدراسیون تکواندو جمهوری اسلامی ایران به این نتیجه رسید که مهمترین مشکلات موجود در زمینه زیر ساختها، نیروی انسانی تمام وقت، اعتبارات و هزینه های سنگین در بخش تیمهای ملی و مسابقات است. این بررسی نشان میدهد که عوامل پشتیبانی، عمدهترین مسئله در فدراسیون تکواندو بوده، لیکن از نظر کلی پتانسیل قابل قبولی در فدراسیون تکواندو موجود است. همچنین در این تحقیق، بررسیها نشان میدهد در صورتی که بتوان با حمایت و پشتیبانی وزارت ورزش و جوانان و کمیته ملی المپیک بسته های حمایتی مناسبتری فراهم نمود و فدراسیون نیز با تلاشی مستمر نسبت به ارتقای وضعیت موجود اقدام نماید، میتواند به رشدی پایدار دست یافته و همچنان یکی از مدال آوران پر افتخار در کنار سایر فدراسیونهای ملی کشور باقی بماند.
همتینژاد (۱۳۸۷) در تحقیقی با عنوان برنامه ریزی راهبردی فدراسیون قایقرانی و اسکی روی آب جمهوری اسلامی ایران به این نتیجه رسید نقاط قوت یا فزونی درونی باعث تقویت راهبردها شده و نقاط ضعف یا کاستی درونی فدراسیون با انجام هر یک از راهبردهای مربوطه به فزونی تبدیل خواهد شد و همچنین در صورت عملی کردن راهبردهای مرتبط هر یک از تهدیدها به فرصت تبدیل خواهد شد.
خسرویزاده (۱۳۸۷) در پژوهشی با عنوان مطالعه و طراحی برنامه استراتژیک کمیته ملی المپیک جمهوری اسلامی ایران به نتایجی رسید که نشان داد موقعیت استراتژیک کمیته ملی المپیک به گونه است که میتواند از قوتها و فرصتهای موجود حداکثر استفاده را بنماید و غالب استراتژیهای انتخابی آن از باکس SO باشد. با این وجود، کمیته ملی المپیک میتواند بر حسب شرایط موجود از استراتژیهای ST،WT و WO نیز استفاده نماید.
ممتازبخش(۱۳۸۷). به بررسی راهکارهای توسعه ورزش همگانی بانوان شاغل در نیروی انتظامی پرداخت. در این تحقیق که باستفاده از پرسش نامه محقق ساخته برروی ۲۸۸ نفر از زنان شاغل صورت گرفت نتایج نشان داد، بر اثر بخشی راهکارهای مدیریتی، آموزشی ، پژوهشی ، فرهنگی ، اقتصادی بر ارتقای ورزش همگانی آنان بود ودر نهایت به ترتیب ۵ راهکار تامین فضای مناسب، تامین حداقل امکانات ، تشویق افراد فعال، تامین رفاه اقتصادی و تامین زمان اختصاصی آزاد به ورزش همگانی گزارش شد.
گودرزی (۱۳۸۶) در تحقیقی با عنوان طراحی و تدوین نظام جامع ورزش کشتی کشور نشان داد که سهم ورزش کشتی ایران در زمینه های قهرمانی و جهانی بسیار زیاد است، به نحوی که طی سالهای ۱۹۴۸ تا ۲۰۰۴ میلادی از مجموع ۴۰ مدال کسب شده در المپیک ۲۸ مدال سهم کشتی و سهم سایر رشته ها ۱۲ مدال بوده است. همچنین در این تحقیق مشخص شد استان خوزستان با ۳۹ سالن ویژه برای کشتی بدون احتساب تهران (با ۱۹۰ سالن) رتبه نخست در کشور و استان کهکیلویه و بویراحمد با ۲ سالن پایینترین رتبه را داشتند. تعداد مربیان موجود در کشور (در هر سه درجه ۱، ۲ و ۳) ۲۰۵۱ نفر میباشد که از مجموع این تعداد ۱۴۶۰ نفر فعال و بقیه غیر فعالند. بخش دیگری از نیروی انسانی درگیر در امر کشتی داوران میباشند که از نظر تعداد در میادین بین المللی و طبق گزارش فیلا با تعداد ۱۴۶ داور درجه ۱، ۲ و۳ بیشترین تعداد را در بین کلیه کشورهای جهان دارا هستیم. جایگاه کشتی در میان سایر ورزشها در استانهای کشور بسیار جایگاه مناسبی است که این نکته در تحلیل SWOT و در بخش نقاط قوت نیز تأیید گردیده است.

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...