فایل شماره 6226 |
۱-۲- اهمیت و ضرورت موضوع تحقیق
مقصدهای گردشگری و همچنین شرکتها و سازمانهای مختلف در حوزهی گردشگری، هر ساله وقت و هزینهی زیادی را صرف تبلیغات خود میکنند تا از این طریق به مشتریان بیشتری دست یابند. یکی از مسایل بسیار مهم در قلمرو تبلیغات، ارزیابی آن است. به عبارتی میزان موفقیت ما را در ساخت برنامههای تبلیغاتی که بودجه زیادی جهت آنها صرف کردهایم، مشخص میکند؛ بدون ارزیابی تبلیغات، تقریبا هیچ تضمینی در موثر بودن تبلیغات انجامشده وجود ندارد و میتوان گفت حداقل بخش قابل ملاحظهای از بودجههای تبلیغات به هدر میروند.
ارزیابی در تبلیغات بسیار حایز اهمیت است، نه تنها بدین دلیل که آن چه را یک فعالیت تبلیغاتی به دست آورده، تعیین میکند بلکه به خاطر این که ارزیابی تبلیغات، رهنمودهایی را نیز در مورد چگونگی بهبود و توسعهی فعالیتهای تبلیغاتی آتی فراهم میکند. از این رو با ارزیابی تبلیغات میتوانیم به ضعفهای خود پی برده و کوشش کنیم در آینده آنها را برطرف کرده و تبلیغات خود را بهبود دهیم. با ارتقای تبلیغات در حقیقت آگاهی و تصویر گردشگران احتمالی را از ایران به عنوان یک مقصد گردشگری بهبود میدهیم و گردشگران بیشتری را میتوانیم جذب کنیم.
۱-۳- اهداف تحقیق
ابزارهای تبلیغاتی گردشگری ایران تا چه اندازه بر جذب گردشگران اروپایی به کشور تاثیر دارد و همچنین اولویتبندی تاثیر این ابزارها.
۱-۴- سوالات تحقیق
سوال اصلی
ابزارهای تبلیغات اینترنتی تا چه اندازه بر جذب گردشگران اروپایی به کشور تاثیر میگذارد و همچنین رتبهبندی آنها به چه صورت است؟
سوالات فرعی
ابزارهای تبلیغات اینترنتی گردشگری ایران تا چه اندازه موجب آگاهی گردشگران اروپایی نسبت به این کشور به عنوان یک مقصد گردشگری میشود؟
ابزارهای تبلیغات اینترنتی گردشگری ایران تا چه اندازه موجب افزایش دانش گردشگران اروپایی نسبت به این کشور به عنوان یک مقصد گردشگری میشود؟
ابزارهای تبلیغات اینترنتی گردشگری ایران تا چه اندازه توجه گردشگران اروپایی را به خود جلب میکند؟
ابزارهای تبلیغات اینترنتی گردشگری ایران تا چه اندازه موجب میشود تا گردشگران اروپایی، این کشور را نسبت به سایر مقاصد گردشگری ترجیح دهند؟
ابزارهای تبلیغات اینترنتی گردشگری ایران تا چه اندازه گردشگران اروپایی را نسبت به انتخاب این کشور به عنوان مقصد گردشگری خود، قانع میکند؟
ابزارهای تبلیغات اینترنتی گردشگری ایران تا چه اندازه سبب میشود تا گردشگران اروپایی در نهایت این کشور را به عنوان مقصد گردشگری خود انتخاب کنند؟
رتبهبندی ابزارهای تبلیغات اینترنتی گردشگری ایران به چه صورت است؟
۱-۵- شرح واژهها و اصطلاحات تحقیق
تبلیغات: « هر شکلی از ارتباطات غیرشخصی در مورد یک سازمان، محصول، خدمت یا ایده توسط یک حامی مشخص که برای آن هزینه پرداخت شود. » (بلچ و بلچ، ۲۰۰۴، ۵۷)
( اینجا فقط تکه ای از متن فایل پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )
تبلیغات اینترنتی: اشلوز و دیگران (۱۹۹۹) تبلیغات اینترنتی را این گونه تعریف میکنند: « هر نوع محتوا و مضمون تجاری موجود در اینترنت که شرکتها برای آگاه کردن مصرفکنندگان در مورد کالاها و خدمات خود طراحی میکنند. » (نیاکان لاهیجی، ۱۳۸۷، ۶۱)
گردشگری: « به عمل فردی که به مسافرت میرود و در آن مکان که خارج از محیط زندگی وی است برای مدتی کمتر از یک سال جهت تفریح، تجارت و دیگر هدفها اقامت نماید، جهانگردی گفته میشود. » (گی، ۱۹۳۳، ص ۲۲)
گردشگر: « گردشگر یا بازدیدکنندهی یک شبه کسی است که حداقل یک شب در یک اقامتگاه عمومی یا خصوصی در محل مورد بازدید به سر برد. » (گی، ۱۹۳۳، ص ۲۲)
۱-۶- فرایند پژوهش
در فرایند تحقیق، گامهای اساسی برداشته میشود که این گامها در زیر مشخص شدهاند:
شکل ۱-۲: گامهای فرایند پژوهش
-
- تدوین پرسش آغازین
-
- مطالعات اکتشافی و مقدماتی
-
- جمعآوری دادهها با بهره گرفتن از ابزار مورد نظر
-
- تدوین چارچوب نظری تحقیق
-
- تجزیه و تحلیل دادهها
-
- طراحی فرضیات تحقیق
-
- تعیین ابزار جمعآوری دادهها و تعیین روایی و پایایی ابزار سنجش دادهها
-
- یافتهها، بحث و نتیجهگیری، و پیشنهادات
فصل دوم
مبانی نظری پژوهش و مروری بر تحقیقات پیشین
مقدمه
صنعت جهانی سفر و گردشگری به عنوان یکی از نیرومندترین بخشهای رشد و توسعهی اقتصادی و اجتماعی در قرن ۲۱ ظاهر شدهاست. این مطلب حایز اهمیت است که بخش سفر و گردشگری برای ملتهایی که وارد اقتصاد جهانی میشوند، این امکان را فراهم آورده تا با افتخار و اطمینان خاطر به عنوان مقصد گردشگری نقش ایفا کنند. علاوه بر قابلیت این بخش در ایجاد اشتغال، سرمایه گذاری و درآمدهای پایدار و قابل توجه برای کشورهای سرتاسر جهان، سفر و گردشگری چارچوبی را برای هم راستا کردن و ایجاد هدف، افتخار و سیمای ملی فراهم آورده است. (Middleton, 2001)
۲-۱- بازاریابی
بازاریابی در سفر و گردشگری از اهمیتی حیاتی برخوردار است زیرا بازاریابی، تاثیر عمدهی مدیریت است که میتواند بر اندازه و رفتار این بازار عمدهی جهانی اثر گذارد. در میان تمام وظایف مدیریت بازاریابی، یکی از مهم ترین وظایف متصدی گردشگری، توسعه یا حفظ تصویر ذهنی از مقصد مطابق و هماهنگ با خواست گروههای بازدیدکننده مورد نظر میباشد. موفقیت یک مقصد تا حد زیادی وابسته به تصویر آن میباشد. رویکردی که درایجاد آگاهی و تصویر مقصد اتخاذ میشود، در رقابت و جذابیت نهایی مقصد سرنوشتساز میباشد. از طرفی دیگر، فعالیتهای ترفیعی و تبلیغات، پارامترهای اساسی برای معرفی یک مقصد گردشگری میباشند و در ایجاد آگاهی و تصویر مقصد بسیار نقش دارد؛ تبلیغات یکی از پر کاربردترین ابزار ارتباطات بازاریابی در گردشگری میباشد، عمدتا بدین دلیل که محصول یا خدمت گردشگری ناملموس میباشد. این محصول و خدمت اغلب بر پایهی تصاویر واقعی یا ادراکی گردشگری و مقصد استوار میباشد. آن چه در گردشگری قابل توجه است، اندازهی کلان تبلیغاتی است که هزینه میشود. (Middleton, 2001)
۲-۱-۱- بازاریابی و تبلیغات
تبلیغات در جهان امروز و در عصر انفجار اطلاعات، در مراودات اقتصادی و فرهنگی جوامع از جایگاه علمی و تخصصی و مهمی برخوردار است. فرد فعال در عرصه تبلیغات با بهره گیری از علومی چون بازاریابی، مدیریت، روان شناسی، جامعه شناسی و نیز شناخت فرهنگ و آداب و رسوم مخاطبان میتواند در عرصه رقابتها، بهترین و کارآمدترین شیوهها را به کار گیرد. امروزه نقش تبلیغات در توسعه پایدار کشورها غیر قابل انکار است. به طوری که هر گاه سخن از رشد و توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی به میان میآید تبلیغات به عنوان یکی از مهمترین شاخصها و ملزومات آن مورد توجه قرار میگیرد. بازاریابی، فعالیتی است که طی آن نیازها و خواستههای تامین نشدهی مصرفکنندگان تامین میشود. در تعریفی دیگر، بازاریابی تلاشی است در جهت تاثیر گذاشتن بر روشی که مصرفکنندگان رفتار میکنند (Hawkins & Roger, 2006). رفتار مصرفکننده نیز چیزی بیش از خرید کالا میباشد و درباره چگونگی تاثیر مالکیت کالا و خدمات بر زندگی ما بحث میکند (Solomon, 1999).
بازاریابان باید برای موفقیت در فرایند مبادله، درک صحیحی از عواملی که خواسته و نیازهای مصرفکننده را تحت تاثیر قرار میدهند، داشته باشند. امروزه اشباع بازارها، تشدید رقابت، تغییر در سلیقهها و نیازهای مشتریان، شرکتها را با چالشهای متعددی در فعالیتهای بازرگانی و صنعتی مواجه کرده است. در این شرایط شرکتهایی که از کلیه ابزار و امکانات در دسترس خود به درستی استفاده میکنند، میتوانند بر چالشها فایق آمده و بقای مداوم خود را تضمین کنند. شرکتها با تکیه بر بازوی نیرومند ارتباطات میتوانند با مخاطبان اصلی خود (مصرف کنندگان) به تفهیم و تفاهم پرداخته و با یکدیگر به مناظره رفتاری بنشینند. یکی از ابزارهای زیر مجموعه گروه فرایند ارتباطات، تبلیغات است. این ابزار به بازاریاب کمک میکند تا از طریق آن آگاهیهای لازم در مورد تواناییهای خود در امر تولید کالا و خدمات را به اطلاع مصرفکننده رسانده و در مواقع مختلف بسته به هدف، نیاز و تقاضای جدید ایجاد و مصرفکننده را در رفع این نیاز یاری کنند. تبلیغات به عنوان یکی از مهمترین ابزارهای آمیخته بازاریابی، نقش مهمی در اجرای سیاستها و استراتژیهای بازاریابی شرکت از قبیل ارتباط با مشتریان، معرفی محصولات جدید، اصلاح و تغییر ذهنیت مشتریان و مخاطبان نسبت به شرکت و آرم تجاری آن ایفا میکند و در صورت نبود ارتباط منسجم و علمی بین تحقیقات بازاریابی و صنعت تبلیغات، شرکتها نمیتوانند استفاده اثربخشی از تبلیغات خود داشته باشند امروزه هر فرد آمریکایی به طور متوسط تا سن ۶۵ سالگی، حدود ۲ میلیون آگهی تلویزیونی میبیند. این مقدار به جز آگهیهایی است که از روزنامه، مجله، تابلوی شهری، دیوارهای شهر و… انسان را هدف پیام خود قرار میدهند. (یگانهدوست، ۱۳۸۷)
با توجه به درصد بالایی از هزینهها که دنیای پیشرفته امروز به امر تبلیغات اختصاص داده است، در کشور ما صنعت تبلیغات با وجود سابقه زیاد نیاز حیاتی به توسعه اقتصادی، هنوز هم جوان و غیر علمی است. سهم کشور ۷۰ میلیون نفری ما از بودجه ۱۴۰۰ میلیارد دلاری تبلیغات در جهان فقط ۶۰۰ میلیون دلار است. (فطورهچی، ۱۳۸۸)
پیشرفتهای علمی و توسعه اقتصادی بعد از انقلاب صنعتی باعث حرفهای شدن مشاغل و تولید انبوه گشت. تولید کنندگان دیگر در کارگاههای کوچک و در مقیاس پایین تولید نمیکردند بلکه کارگاههای کوچک خانگی جای خود را به کارخانجات بزرگ داد. اولین مسالهای که بعد از این وقایع به وجود آمد چگونگی فروش این محصولات بود. در سایه همین تولیدات انبوه نگاه ویژهای به بازاریابی به عنوان ابزاری جهت رسیدن به اهداف سازمانی شد. بعدها از بازاریابی به عنوان یک علم یاد شد و تبلیغات به عنوان زیر شاخهای از آن محسوب گردید. (اکبری، ۱۳۸۱)
به نظر فیلیپ کاتلر، برجسته ترین صاحب نظر در رشته بازاریابی، بازاریابی عبارت است از «فعالیتی انسانی در جهت ارضای نیازها و خواستهها از طریق فرایند مبادله». (اکبری، ۱۳۸۱)
محصول، قیمت، توزیع و ترفیع به عنوان آمیختههای بازاریابی یا p4 محسوب میشود؛ آمیخته بازاریابی به مجموعهای از ابزارهای بازاریابی گفته میشود که شرکت به وسیله آن سعی در رسیدن به اهداف خود در بازار دارد. (اکبری، ۱۳۸۱)
شکل ۲-۱: جایگاه تبلیغات در آمیخته بازاریابی (کاتلر و دیگران، ۱۹۹۹)
در زیر به طور خلاصه این ابزارهای بازاریابی را بررسی میکنیم.
محصول: هر چیزی که جهت توجه، اکتساب، کاربرد یا مصرف بتوان به بازار عرضه کرد و بتواند نیاز یا خواستهای را ارضا نماید، محصول گفته میشود و خدمت عبارت است از محصولی که در بر گیرنده فعالیتها، منافع یا برآورندههایی است که برای فروش عرضه میشوند.
فرم در حال بارگذاری ...
[یکشنبه 1401-04-05] [ 10:53:00 ب.ظ ]
|