مواد تشکیل دهنده سیاه‌دانه

مقدار

۱ kg

انرژی
پروتئین
کلسیم
فسفر
سدیم
پتاسیم
لیزین
متیونین
متیونین + سیستئن

۴۵/۳
۱/۲۲
۶۸/۱
۲۳/۰
۰۱۷۶/۰
۸۲۳/۰
۸۶/۰
۳۲/۰
۵۷/۰

۳-۴- بلدرچین‌های مورد آزمایش
تعداد ۲۴۰ قطعه بلدرچین یک روزه از طریق یکی از فارمهای اطراف سنندج خریداری و سپس به سالنی که از قبل درجه حرارت و رطوبت آن همراه با خود سالن آماده شده بود وارد گردید.
۳-۵- اقدامات انجام شده در روز ورود بلدرچین‌های یک روزه
یک روز قبل از ورود بلدرچین‌ها دمای سالن به اندازه مورد نظر رسید، بلدرچین‌های یک روزه از فارم سنتی آقای حسامی واقع در جنب کشتار گاه پر خریداری و به سالن انتقال یافت که پس از ورود به مدت چند دقیقه داخل همان ظرف انتقال (کارتن‌ها) در داخل سالن قرار گرفتند تا به شرایط آن خو بگیرند. بلدرچین‌ها قبل از ورود به داخل قفس‌ها توزین گردیدند و سپس به طور کامل تصادفی به تعداد ۱۵ قطعه به داخل هر تکرار تقسیم شدند؛ همچنین روز قبل از ورود بلدرچین‌ها با بهره گرفتن از قرعه کشی محل (قفس) هر تکرار به طور تصادفی انتخاب گردید و شماره هر تکرار و تیمار به وسیله کاغذهای رنگی روی آن نصب گردید و بدین وسیله هر پن (تیمار و تکرار) جیره مخصوص خود را دریافت می‌نمود؛ دانخوری‌های اوایل دوره که از ظروف یک بار مصرف بود برای هر تیمار (چهار تکرار) و با جیره خاص خود پر شده بود بدون محدودیت در مقدار خوراک، همچنین آبخوری‌ها نیز از قبل پر شده بود و آماده استفاده بود. با توجه به اینکه روزهای اول پرورش بسیار حساس می‌باشد لذا درجه حرارت و رطوبت چندین بار کنترل و ثبت می‌گردید.

( اینجا فقط تکه ای از متن فایل پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )

۳-۶- مدیریت پرورش و تغذیه
۳-۶-۱-برنامه نوری، دما و رطوبت سالن
روشنایی سالن با بهره گرفتن از ۲ عدد لامپ ۱۰۰ وات تأمین می‌گردید، که در ۴۸ ساعت ابتدای دوره به صورت نوردهی کامل و پیوسته و سپس از ۲۳ ساعت نور و یک ساعت خاموشی تا پایان دوره استفاده گردید. منبع تأمین حرارت با توجه به فصل و ماه سرد سال که پرورش در آن ایام انجام گردید یک دستگاه هیتر برقی سه شعله بود و درجه حرارت و رطوبت نیز توسط دو عدد دماسنج و رطوبت سنج که دقیقاً در بالا سر قفس‌ها نصب شده بود هر ۳ ساعت کنترل می‌گردید و میانگین دماهای ثبت شده به عنوان دمای واقعی سالن اعلام می‌گردید درجه حرارت مناسب در روز اول بین ۳۷ الی ۳۸ درجه بود که به ترتیب هر هفته ۳ الی ۴ درجه کاهش دما داده می‌شد تا اینکه در حرارت ۲۴ درجه سانتی‌گراد ثابت باقی ماند. رطوبت سازی به خصوص در چند روز اول پرورش برای جلوگیری از دهیدراته شدن بدن و بروز تلفات کاملاً ضروری می‌باشد که بوسیله آب پاشی بین راهرو و قفس‌ها و یا قرار دادن یک ظرف آب تأمین می‌گردید؛ و در روزهای اول دوره بین ۵۰ الی ۶۰ درصد ثابت بود.
۳-۷- فراسنجه‌های اندازه گیری شده
در این تحقیق فاکتورهایی مورد سنجش و ارزیابی قرار گرفت که به قرار زیر است:
۱- مصرف خوراک ۲- افزایش وزن ۳- ضریب تبدیل غذایی ۴- خصوصیات و نسبت لاشه در روزهای ۲۸ و ۴۲ روزگی ۵- اندازه گیری فاکتورهای خونی کلسترول، تری گلسرید، لیپوپروتیین با چگالی بالا، لیپوپروتیین با چگالی پایین، پروتئین تام، آلبومین، VLDL، گلبول‌های قرمز، هماتوکریت، هموگلوبین و تیتر آنتی بادی SRBC.
۳-۷-۱- خوراک مصرفی
خوراک مربوط به هر تکرار (واحد آزمایشی) در کیسه‌های پلاستیکی که شماره تکرار و نوع تیمار روی آن قید شده بود، قرار داشت. خوراک مصرفی به صورت هفتگی اندازه گیری و گزارش گردید.
در صورتیکه در طول هفته تلفات وجود داشت خوراک تصحیح شده محاسبه می‌گردید برای محاسبه خوراک تصحیح شده تعداد روز بلدرچین مورد ملاک می‌باشد (تعداد بلدرچین هر تکرار در روزهای هفته ضرب می‌گردد به عنوان مثال برای واحد آزمایشی که ۱۵ قطعه بلدرچین دارد در ۷ روز هفته عدد ۱۰۸ به عنوان مخرج فرمول بالا اعمال می‌گردد).

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...