۵

نوع دوستی

سوالات ۲۴-۲۸ پرسشنامه رهبری خدمتگزار

۶

میل به تغییر در کارکنان

سوالات ۱-۱۸ پرسشنامه میل به تغییر در کارکنان

۷

نگرش شناختی به تغییر

سوالات ۱-۶ پرسشنامه میل به تغییر در کارکنان

۸

نگرش عاطفی به تغییر

سوالات ۷-۱۲ پرسشنامه میل به تغییر در کارکنان

۹

نگرش رفتاری به تغییر

سوالات ۱۳-۱۸ پرسشنامه میل به تغییر در کارکنان

۱۰

اعتماد سازمانی

سوالات ۱-۱۱ پرسشنامه اعتماد سازمانی

پس از تدوین طرح مقدماتی پرسشنامه تلاش گردیده تا میزان روایی و پایایی پرسشنامه تعیین شود.
۳-۴٫ روایی و پایایی پرسشنامه
۳-۴-۱٫ روایی پرسشنامه
مقصود از روایی آن است که وسیله اندازه گیری، بتواند خصیصه و ‌ویژگی مورد‌نظر را اندازه بگیرد (خاکی، ۱۳۸۸: ۲۸۸). پایایی با این امر سر و کار دارد که ابزار اندازه گیری در شرایط یکسان تا چه اندازه نتایج یکسانی بدست می‌دهد (مقیمی، ۱۳۸۶: ۳۵). در این تحقیق روایی پرسشنامه به روش محتوایی انجام گرفته است. بدین صورت که سوالات پرسشنامه مطابق با فرضیه‌های پژوهش طرح گردید و سپس به رویت استاد راهنما رسید و پس از بررسی و اصلاح نهایتاً نظر استاد راهنما بر مناسب بودن آن بوده است. همچنین، میزان روایی پرسشنامه ها توسط آزمون های انجام شده در نرم افزار smartPLS انجام شد که نتایج آن در فصل ۴ آورده شده است.
۳-۴-۲٫ پایایی پرسشنامه ها
برای آزمایش پایایی می‌توان از علم آمار کمک گرفته و با بهره گرفتن از فرمول‌هایی مثل اسپیرمن – براون و کودر – ریچاردسون و روش آلفای کرونباخ پایایی پرسشنامه را تعیین نمود. در این تحقیق برای بررسی و برآورد پایایی پرسشنامه‌ها از روش آلفای کرونباخ استفاده گردید. کرونباخ، واضع این روش پایایی است. در این روش، اجزا یا قسمت های آزمون برای سنجش ضریب پایایی آزمون به کار می روند. اگر قسمت های آزمون همان سوالات آزمون باشند و سوالات به صورت درست (یک) و غلط (صفر) تصحیح شوند، ضریب آلفا برابر با KR20 خواهد بود. اما اگر به جای سوالات یا ماده ها، آزمون از بخشها یا قسمت هایی تشکیل شده باشد، مثل زمانی که یک آزمون از تعدادی خرده آزمون تشکیل یافته است و بخواهیم از آنها در محاسبه ضریب پایایی کل آزمون استفاده کنیم، آنگاه از روش آلفای کرونباخ مطابق با رابطه ریاضی زیر استفاده می کنیم. در این رابطه rα ضریب پایایی کل آزمون، k تعداد سوالات (بخشهای) آزمون، واریانس نمرات سوال (بخش) و واریانس نمرات کل سوالات (آزمون) می باشد (مومنی و قیومی، ۱۳۸۷: ۲۱۱).

(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))

روش آلفای کرونباخ در شرایطی که نمرات سوالات نه تنها برای گزینه های دو ارزشی صفر و یک، بلکه برای گزینه های چند ارزشی (مانند طیف پنج گزینه ای لیکرت) نیز قابل استفاده است. اگر بخش های آزمون یا خرده آزمون هایی که از مجموع آنها آزمون کلی تشکیل شده است به طور جداگانه نمره گذاری شوند، در آن صورت ضریب آلفا مستلزم این نیست که تک تک سوالات به صورت صحیح و غلط باشند. توجه شود در صورت انتخاب روش آلفای کرونباخ، پایایی محاسبه شده در خروجی در صورتی مورد پذیرش است که بزرگتر از ۰٫۷ باشد.
همچنین، میزان پایایی پرسشنامه ها توسط آزمون های انجام شده در نرم افزار smartPLS انجام شد که نتایج آن در فصل ۴ آورده شده است.
۳-۵٫ نحوه اجرای تحقیق
با توجه به موضوع تحقیق، نمونه آماری از میان کارکنان دانشگاه علوم پزشکی شاهرود انتخاب شده اند. پس از مشخص شدن تعداد اعضای نمونه پرسشنامه ها، با مراجعه حضوری میان اعضای نمونه توزیع گردید و سپس اطلاعات بدست آمده از پرسشنامه ها با بهره گرفتن از نرم افزارهای smartPLS و SPSS19 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. تعداد پرسشنامه های صحیح جمع آوری شده ۱۷۰ عدد می باشد.
اجزاء اصلی این پرسشنامه عبارتند از:
الف) نامه همراه: که در آن هدف از گردآوری داده ها به وسیله پرسشنامه و ضرورت همکاری پاسخ دهنده و اطمینان دادن به آنها در جهت محرمانه ماندن اطلاعات تهیه شده است.
ب) دستورالعمل: در ابتدای هر پرسشنامه نحوه پاسخ دادن به سوالات قید شده است.
ج) سوالات پرسشنامه ها: تمامی سوالات پرسشنامه ها از نوع پاسخ بسته و دارای طیف چند گزینه ای لیکرت است تا پاسخ دهندگان از میان آن یکی را انتخاب نمایند. پاسخ ها به گونه ای است که پاسخگو با سرعت و سهولت جواب مورد نظر را انتخاب و پاسخ دهد و از طرفی استخراج داده ها نیز به راحتی انجام شود. ضمناً نمونه فرم خام پرسشنامه در پیوست موجود می باشد.

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...