چرم و پوشاک

بازیابی آب و نمک ها از فاضلاب[46]

دباغی

بازیابی کرومیوم[47]

کاغذ

بازیابی آب از فاضلاب[48]

غذا

حذف مواد معدنی آب پنیر[49]

حذف مواد معدنی آب شکر[50]

بازیابی آب از رزین[51]

خالص سازی اسیدهای آلی[52]

  • میعانات گازی

وجود یون کلر در میعانات گازی، استفاده از این محصولات را با چالش‌هاي اجتناب‌ناپذيري روبرو كرده، که از آن جمله می‌توان به مسموم‌شدن كاتاليست‌ها و تغییر رنگ محصول اشاره نمود. لذا توجه به این واقعیت که میعانات گازی نه تنها در مجتمع‌هاي پالايشگاهي و پتروشيمي به عنوان خوراک واحدهاي پالايشی استفاده می‌شود، بلکه در تأمین ذخائر ارزی به واسطه صادرات این ماده ارزشمند نیز می تواند نقش موثری داشته باشد؛ لذا نیاز محور بودن این طرح مشخص می‌شود. علاوه بر این وجود برخی ترکیبات نامطلوب در میعانات گازی همانگونه که اشاره شد، باعث ایجاد مشکلاتی در صنایع پایین‌دست هم می‌گردد. بنابراین ارتقاء کیفیت این محصول؛ به منظور رفع این چالش‌ها و بالا بردن ارزش افزوده آن، از اهمیت فوق‌العاده‌ای برخوردار می‌باشد. ضمن اینکه روش‌هايي که معمولا براي جداسازي کلر به کار مي‌رود، در نهايت منجر به تخليه آن به اتمسفر شده که مشکلات زيست محيطي را به همراه دارد. با توجه به مطالب مذکور، ارائه روشي کارآمد که بتواند از بروز عواقب سوء زیست محیطی جلوگیری نموده و حسب مورد امکان استفاده مجدد اين گاز را میسر نماید، احساس مي‌شود. بنابراین حذف اين یون، امری ضروري به نظر مي رسد. در همین رابطه، فناوري نانوفيلتراسيون غشايي مي تواند به عنوان روشي نو براي حل اين مشكل مطرح گردد. در اين تحقيق كارايي اين فناوري در حذف یون کلر موجود در میعانات گازی، مورد بررسی و ارزیابی قرار خواهد گرفت.

( اینجا فقط تکه ای از متن فایل پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )

مهم ترین ضرورت مدل سازی درک رفتار واقعی سیستم است. با بهره گرفتن از مدل سازی ریاضی می توان به جای به کارگیری انبوهی از متغیرهای سیستم، رفتار نهایی سیستم را با وضوح بیش تری مورد مطالعه قرار داد. غالبا استفاده از یک مدل ریاضی که سیستم را تعبیر نماید، هزینه آزمایش را پایین خواهد آورد و زمان کم تری صرف حدس و خطا خواهد شد. مدل ریاضی یک روش ضروری برای رد یا تایید یک واحد صنعتی است. کاربرد مدل سازی به اختصار در موارد زیر قابل بیان است:
الف) توسعه تحقیقات با بهره گرفتن از داده‌های آزمایشگاهی
ب) طراحی نوع و اندازه دستگاه‌ها
ج) کنترل مشکلات واحدهای صنعتی و بهینه کردن فرآیندها
د) بررسی روش‌های مختلف مدل سازی نانوفیلتراسیون بر مبنای معادلات انتقال جرم
ه) انتخاب مدل مناسب با توجه به شرایط سیستم
ح) بررسی روش‌های حل معادلات مدل
ط) بررسی کاربرد مدل در توصیف جداسازی یون کلر از میعانات گازی
ی) تعویض یا تصحیح مدل در صورت عدم اعتبار آن در مورد میعانات گازی
1-4- تعريف مساله و بيان سؤال‌هاي اصلي تحقيق
طبق برآوردها و پیش‌بینی‌های به‌عمل‌آمده، ظرفیت تولید میعانات گازی ایران از 95 هزار بشکه در روز در سال 2001، به حدود یک میلیون بشکه در روز در سال 2013 خواهد رسيد. بيش‌ترين ميزان توليد ميعانات گازي ايران از ميدان گازي پارس جنوبي است. اين ميدان، بزرگ‌ترين منبع گازي است که بر روي خط مرزي مشترک ايران و قطر در خليج‌فارس و در فاصله 105 کيلومتري ساحل جنوبي ايران قرار دارد. مطالعات انجام‌شده نشان مي‌دهد که این میدان گازی، بيش از 14 تريليون متر مکعب گاز طبيعي و افزون بر 18 ميليارد بشکه ميعانات گازي را در خود جاي داده و روزانه 200 هزار بشكه از این ميعانات به واسطه فازهاي يك تا پنج اين ميدان توليد مي شود. فقط روزانه 80 هزار بشکه از این میعانات در مجتمع پتروشيمي ايران (برزويه و بوعلي) مصرف شده و بخش عمدهای از میعانات صادر می‌شود.

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...