هدف پژوهش همبستگی عبارت است از درک الگوهای پیچیدۀ رفتاری از طریق مطالعۀ همبستگی بین این الگوها و متغیرهایی که فرض می‌شود بین آن‌ها رابطه وجود دارد. این روش علی‌الخصوص در شرایطی مفید است که هدف آن کشف رابطۀ متغیرهایی باشد که در مورد آن‌ها پژوهش‌هایی انجام نشده است (دلاور، ۱۳۹۰).

۳٫۳٫ جامعه آماری:

یک جامعه آماری عبارت است از افراد یا واحدهایی که دارای حداقل یک صفت مشترک باشند. معمولاً در هر پژوهش جامعه مورد بررسی، یک جامعه آماری است که پژوهشگر مایل است درباره صفت (صفات) متغیر واحدهای آن به مطالعه بپردازد (سرمد و همکاران، ۱۳۹۰). معمولاً هر جامعه آماری دارای ویژگی­های گوناگونی است، ولی پژوهشگر در جستجوی دستیابی به ویژگی­های کلی، عمومی و همه­گیر آن می­باشد. این ویژگی­ها در واقع نماد جامعه مورد نظر می­باشند و به همین دلیل جامعه مزبور را هم از روی آن­ها می­توان شناخت و هم تفاوت آن را نسبت به دیگر جامعه­ها برشمرد (خاکی، ۱۳۹۰).
جامعه آماری این پژوهش کلیه مدیران شعب مرکزی شرکت‌های بیمه خصوصی مستقیم با بیش از ۵ سال سابقه فعالیت در شهر تهران می‌باشند که به عنوان مورد مطالعه انتخاب شده‌اند. شرکت‌های بیمه خصوصی مستقیم با بیش از ۵ سال سابقه فعالیت شامل شرکت‌های نوین، دانا، معلم، توسعه، سینا، دی، ملت، پاسارگاد، کارآفرین، سامان، البرز، آسیا، پارسیان، رازی، میهن و تعاون می‌باشند. با بررسی‌های صورت گرفته مشخص گردید که جامعه آماری این پژوهش (تعداد مدیران این شرکت‌ها: عامل، ارشد و عملیاتی) شامل ۲۵۰ نفر می‌باشد.
۳٫۴٫ نمونه آماری:
هر زیر مجموعه از جامعه آماری را نمونه می­گویند. بنابراین تعریف نمونه عبارت است از تعداد محدودی از آحاد جامعه آماری که بیان کننده ویژگی­های اصلی جامعه باشد. نمونه گیری فرایند انتخاب کردن تعداد کافی از میان اعضای جامعه آماری است به گونه ­ای که با مطالعه گروه نمونه و درک خصوصیات و ویژگی­های آزمودنی گروه نمونه، قادر خواهیم بود این خصوصیات و ویژگی­ها را به اعضای جامعه تعمیم دهیم.

( اینجا فقط تکه ای از متن فایل پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )

۳٫۵٫ روش نمونه گیری:
صرف نظر از این‌که استفاده از چه روش آمار استنباطی مورد نظر است، قدرت آن روش بستگی به روشی دارد که برای انتخاب نمونه بکار می­رود. در صورتی که نمونه نماینده واقعی جامعه نباشد یا به عبارتی اریب باشد، پیش بینی صحیح و دقیق درباره پارامتر(های) جامعه امکان نخواهد داشت. اریب بودن در نمونه گیری را می­توان با بکار بردن روش­های نمونه گیری صحیح و مناسب و با در نظر گرفتن مشخصات عناصر جامعه کاهش داد. به دیگر سخن، استنباط با بهره گرفتن از چنین نمونه­هایی دارای پایایی خواهد بود.
در این پژوهش از روش نمونه­‌گیری سهمیه‌ای استفاده شده است. نمونه‌گیری سهمیه‌ای شکلی از نمونه‌گیری طبقه‌ای متناسب است که در آن، نسبت از قبل تعیین شده‌ای از افراد از گروه‌های مختلف نمونه‌گیری می‌شوند، اما بر مبنای نوعی نمونه‌گیری دردسترس صورت می‌گیرد (دانایی‌فرد و همکاران، ۱۳۸۳).
در این پژوهش در مرحله اول، تعداد مدیران شعب مرکزی شرکت‌های بیمه خصوصی مستقیم با بیش از ۵ سال سابقه فعالیت شامل مدیران عامل، ارشد و عملیاتی در شهر تهران مشخص شد و سپس براساس این تعداد، حجم نمونه مورد نظر با بهره گرفتن از روش کوکران برآورد گردید و در مرحله بعد بر طبق روش نمونه‌گیری سهمیه‌ای تعداد پرسشنامه مورد نظر برای هر شرکت محاسبه شده و در اختیار مدیران این شرکت‌ها، قرار گرفت.
۳٫۶٫ حجم نمونه:
برای محاسبه حجم نمونه از فرمول کوکران استفاده شده است. با توجه به اینکه حجم جامعه ۲۵۰ می‌باشد، حجم نمونه ۱۵۲ مناسب به نظر می‌رسد. روش تعیین حجم نمونه از فرمول کوکران :
N= حجم جامعه آماری
n= حجم نمونه
Z= مقدار متغیر نرمال واحد استاندارد، که در سطح اطمینان ۹۵ درصد برابر ۱٫۹۶ می‌باشد.
P= مقدار نسبت صفت موجود در جامعه است. اگر در اختیار نباشد می‌توان آن را ۰٫۵ درنظر گرفت. در این حالت مقدار واریانس به حداکثر مقدار خود می‌رسد.
– مقدار اشتباه مجاز که برابر با ۰٫۰۵ است.
۳٫۷٫ روش گردآوری اطلاعات
مرحله گردآوری اطلاعات، آغاز فرآیندی است که طی آن محقق یافته­های میدانی و کتابخانه‌ای را گردآوری می‌کند و به روش استقرایی به طبقه بندی و سپس تجزیه‌و‌تحلیل آن­ها می‌پردازد و فرضیه ­های تدوین شده خود را مورد ارزیابی قرار می­دهد و در نهایت حکم صادر می­ کند و پاسخ مسأله خود را به اتکای آن­ها می­یابد. به عبارتی محقق به اتکای اطلاعات گردآوری شده، واقعیت و حقیقت را آنطور که هست، کشف می­نماید. بنابراین اعتبار اطلاعات اهمیت بسیار زیادی دارد زیرا اطلاعات غیر معتبر مانع از کشف حقیقت و واقعیت می­گردد و مسأله مورد نظر محقق به درستی معلوم نمی­گردد (حافظ نیا، ۱۳۸۸).
مهم‌ترین روش‌های گردآوری اطلاعات در این پژوهش بدین شرح است:

۳٫۷٫۱٫ مطالعات کتابخانه‌ای

در این قسمت جهت گردآوری اطلاعات در زمینه مبانی نظری و ادبیات پژوهش موضوع، از منابع کتابخانه‌ای، مقالات، کتاب‌های مورد نیاز و نیز از شبکه‌های جهانی اطلاعات (اینترنت) استفاده شده است.

۳٫۷٫۲٫ پژوهش‌های میدانی

در این قسمت به منظور جمع‌ آوری داده‌ها و اطلاعات و برای تجزیه‌و‌تحلیل آن‌ها از پرسشنامه استفاده شده است. این پرسشنامه را به صورت سهمیه‌ای، مدیران شرکت‌های بیمه شامل مدیران عامل، ارشد و عملیاتی پاسخ داده‌اند.
پرسشنامه مذکور شامل دو بخش عمده است:

    • سؤالات عمومی (جمعیت شناختی): در سؤالات عمومی سعی شده که اطلاعات کلی و جمعیت‌شناختی در رابطه با پاسخ‌دهندگان پژوهش جمع‌ آوری گردد.
    • سؤالات تخصصی: این قسمت حاوی ۲۶ سوال می‌باشد. در طراحی این قسمت سعی گردیده است که سؤالات پرسشنامه تا حد ممکن قابل فهم باشد. متن کامل سوالات در پایان پژوهش آورده شده است. جدول ۱-۳ چگونگی توزیع سوالات در پرسشنامه را با توجه به متغیرهای پژوهش نشان می‌دهد.

جدول ۱- ۳: دسته‌بندی ابعاد و سؤالات پرسشنامه

ردیف
متغیر
ابعاد
تعداد سوالات
شماره سوالات
منبع

۱

کیفیت سرمایه انسانی (HC)

سال‌های تجربه کاری (EX)

۲

۷-۶

Chiung-ju Liang et al (2013)

مهارت‌های حرفه‌ای (PS)

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...