تحقیقی تحت عنوانعدالت سازمانی و تعهد مدیریتی در ادغام شرکتها ” در سال (۲۰۰۹) کلندروا و دیلر انجام گرفت. نتایج نشان داد که نتایج حاصل از تحقیق نشان داد که اگرچه هر بعد انصاف به طور مثبت با تعهدات موثر در ارتباط هستند، تنها عدالت سازمانی ارتباطی رابطه منحصر به فردی با آن داشت. نتایج نشان داد ارزیابی های ابزاری و اعتماد می توانند به عنوان یک متغیر تعدیل کننده عمل کنند
گانایودان[۱۴۳] (۲۰۰۸) مطالعه ای تحت عنوان ” تاثیر کیفیت زندگی کاری و تعهد سازمانی:مطالعه موردی در صنایع سریلانکا” انجام داد. در این تحقیق نشان داده شد که بین کیفیت زندگی کاری و تعهد سازمانی رابطه وجود دارد.همچنین در فرضیه دوم تحقیق نیز نشان داده شد که جو توسعه منابع انسانی رابطه بین کیفیت زندگی کاری و تعهد سازمانی را تعدیل می کند.
نرمالا [۱۴۴] (۲۰۱۰) مطالعه ای تحت عنوان ” رابطه بین کیفیت زندگی کاری و تعهد سازمانی کارکنان در شرکتهای مالزی ” انجام داد. روش تحقیق از نوع توصیفی – همبستگی است.ابزار پژوهش پرسشنامه کیفیت زندگی کاری والتون و تعهد سازمانی آلن و می یربوده است که بین ۵۰ سازمان با روش نمونه گیری تصادفی ساده بین ۳۶۰ نفرنمونه آماری توزیع شده است. یافته های این محقق حاکی از آن است که بین کیفیت زندگی کاری و تعهد سازمانی کارکنان شرکتهای مالزی رابطه مثبت و معناداری وجود دارد.
تویگ و همکاران[۱۴۵] (۲۰۰۷) در تحقیقی با عنوان ((رهبری تحول آفرین در سازمان های صنعتی)) بر اهمیت نقش سبک رهبری تحول آفرین در بروز رفتارهای شهروندی سازمانی از جانب کارگران تاکید کردند.
فی چن[۱۴۶] (۲۰۰۶) رابطه بین رهبری تحول آفرین و تعهد سازمانی و رفتار شهروندی سازمانی را مورد مطالعه قرار داد که نتیجه تحقیق بیانگر این بود که سبک رهبری تحول آفرین باعث ایجاد تعهد سازمانی و رفتار شهروندی سازمانی بالای در اعضای سازمان می شود.
۵-۲) پیشینه پژوهش در ایران
گرمابدری ( ۱۳۸۹) مطالعه ای تحت عنوان ” بررسی ارتباط کیفیت زندگی کاری و تعهد سازمانی کارکنان بانک صادرات شهر تهران” انجام داده است. این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر روش گرد آوری اطلاعات میدانی محسوب می شود. ابزار پژوهش پرسشنامه بوده است که بین ۱۸۴ نفر نمونه آماری توزیع شده است. نتایج حاصل از مطالعه نشان داده است که ارتباط معنادار و مثبت میان مؤلفه های کیفیت زندگی کاری و تعهد سازمانی وجود دارد. تحلیل همبستگی متغیرهای تحقیق در این مطالعه نیز مشخص کرد که متغیر های رشد و امنیت ، انسجام اجتماعی ، تناسب کار و زندگی و توسعه و کاربرد قابلیت های فردی بر تعهد سازمانی کارکنان مؤثر می باشد. و از میان مؤلفه های کیفیت زندگی کاری والتون بیشترین تأثیر مربوط به یکپارچگی و انسجام اجتماعی می باشد.
بردبار ( ۱۳۸۸) مطالعه ای تحت عنوان ” تأثیر مؤلفه های اصلی مدیریت کیفیت بر کیفیت زندگی کاری معلمان شهر تهران ” انجام داده است. روش پژوهش توصیفی ازنوع پیمایشی است. و ابزار پژوهش پرسشنامه بوده است که بین ۳۸۵ نفر نمونه آماری توزیع شده است، به نتایج زیر دست یافته است:
مؤلفه های مدیریت کیفیت فراگیر بر بهبود زندگی کاری معلمان مؤثر بوده و باعث بهبود کیفیت خدمات آموزشی آنان می گردد.
از دیدگاه معلمان ، مدیران مدارس روش و اصول مدیریت کیفیت فراگیر را به کار می برند.
از دیدگاه معلمان ، مدیران و معلمان مدارس بکارگیری روش و اصول مدیریت فراگیر را ضروری می دانند.
بین میزان تحصیلات معلمان و کیفیت زندگی کاری آنان رابطه ضعیف و معکوس وجود دارد.
بین سابقه خدمت معلمان و کیفیت زندگی کاری آنان رابطه مستقیم وجود دارد.
حسینی و همکاران ( ۱۳۸۸) مطالعه ای تحت عنوان” ارتباط بین کیفیت زندگی کاری و تعهد سازمانی کارکنان تربیت بدنی” انجام دادند. جامعه آماری کلیه کارکنان ادارات تربیت بدنی استان اصفهان (۲۸۵) نفر بود. حجم نمونه با ۱۵۲ نفر محاسبه شد که با بهره گرفتن از روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای انتخاب شدند. در این پژوهش از دو پرسشنامه تعهد سازمانی مایر (۱۹۹۰) و پرسشنامه کیفیت زندگی کاری والتون (۱۹۷۳) استفاده شد ، تجزیه و تحلیل داده های این پژوهش از روش های آماری آزمون ضریب همبستگی پیرسون و ضریب رگرسیون گام به گام استفاده شد. یافته های این پژوهش حاکی از آن است که ، r مشاهده شده در سطح آلفای ۰۵/۰ همبستگی مثبت ومعنی داری بین کیفیت زندگی کاری و تعهد سازمانی کارکنان تربیت بدنی استان اصفهان وجود دارد.همچنین تحلیل رگرسیون نشان داد، تعهد عاطفی و تعهد هنجاری تحت تأثیر کیفیت زندگی کاری کارکنان تربیت بدنی استان اصفهان قرار دارد.
یعقوبی و همکاران ( ۱۳۸۷) پژوهشی تحت عنوان ” ارتباط بین تعهد سازمانی و عدالت سازمانی کارکنان بیمارستان ” انجام دادند. مشاهده کردند که بین تعهد سازمانی به عنوان کل و عدالت سازمانی کارکنان بیمارستان رابطه مثبت و معنی داری وجود دارد(۴۶/۰ (r = ، این محققان مشاهده کردند که میان عدالت سازمانی و تعهد هنجاری (۷۳/۰ (r = و تعهد عاطفی (۶۲/۰ (r = رابطه معنی دار و قوی وجود داشته اما بین عدالت سازمانی و تعهد مستمر این رابطه ضعیف می باشد (۲۶/۰ (r =.
فصل سوم
روش جمع آوری داده ها
۳-۱) مقدمه
این فصل ناظر بر روش اجرای تحقیق، پیرامون نیل به هدف « بررسی نقش واسطه ای عدالت سازمانی در رابطه بین رهبری تحول گرا و گیفیت زندگی کاری در بین کارکنان جمعیت هلال احمر استان گیلان »است.در این فصل فرایند و روش تحقیق، معرفی جامعه و نمونه آماری، روش و ابزار جمع آوری داده ها و سنجش اطلاعات آزمونهای آماری جهت تحلیل و پردازش اطلاعات تشریح می گردد.
۳-۲) روش تحقیق
این تحقیق بر اساس هدف از نوع کاربردی و از نظر شیوه گرد آوری اطلاعات ، تحقیقی توصیفی و از نظر نوع همبستگی است. کاربردی به این جهت که دانش جدیدی را که کاربرد مشخصی درباره فرآورده یا فرآیندی که واقعیت دارد دنبال می کند. توصیفی از آن جهت که آنچه را که هست توصیف و تفسیر می کند و به شرایط یا روابط موجود ، عقاید متداول ، فرایند های جاری ، آثار مشهود یا روند های در حال گسترش توجه دارد. همبستگی هم به آن جهت که رابطه بین متغیر ها را بر اساس هدف تحقیق تحلیل می کند چرا که رابطه همبستگی زمانی وجود دارد که تغییرات یک متغیر با تغییرات متغیر دیگر همراه باشد .
۳-۳) جامعه آماری
جامعه آماری[۱۴۷] عبارت است از مجموعه ای از افراد ، اجزاء و عوامل مختلف که حداقل در یک صفت با هم مشترک هستند. ( خاکی ، ۱۳۹۰ :۲۵۰). جامعه آماری این تحقیق کارکنان سازمان جمعیت هلال احمر استان گیلان به تعداد ۵۰۰ نفر است
۳-۴) نمونه آماری و شیوه نمونه گیری
نمونه آماری عبارت است از مجموعه ای از نشانه ها که از یک قسمت ، یک گروه یا جامعه ای بزرگتر انتخاب می شود ، بطوریکه این مجموعه معرف کیفیت و ویژگیهای آن قسمت ، گروه یا جامعه بزرگتر باشد( خاکی ، ۱۳۹۰ :۲۵۰).
حجم نمونه نیز پس از بررسی مستندات مربوط به تعداد شعب و کارکنان این اداره کل، از طریق نمونه گیری تصادفی مشخص شده است. حجم نمونه با بهره گرفتن از جدول مورگان ۲۱۷ نفر تعیین گردیده است. منظور از نمونه گیری تصادفی، این است که نمونه های آماری بصورت کاملا تصادفی و شانسی و بدون هیچ قاعده ای انتخاب می شود.
۳-۵) روش و ابزار جمع آوری داده ها
ابزار جمع آوری داده ها ، مقیاس ها یی هستند که محقق به کمک آنها قادر است اطلاعات مورد نیاز خود را گرد آوری ، ثبت و کمی نماید (طالعی ، ۱۳۸۹: ۱۰۲).برای اجرای هر نوع مطالعه ا ی داده هایی جمع آوری شده و با بهره گرفتن از فرضیه ها مورد آزمون قرار می گیرند. روش جمع آوری داده ها میدانی و ابزار جمع آوری داده ها در این تحقیق پرسشنامه می باشد. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنا مه استاندارد است. پرسشنامه عدالت سازمانی( مراوده ای و توزیعی) برگرفته از نیهوف و مورمن در سال ۱۹۹۳ ، پرسشنامه کیفیت زندگی کاری که شامل ۲۱ سوال بوده و توسط والتون (۱۹۷۳) تهیه شده و پرسشنامه رهبری تحول گرا برگرفته از باس و آوولیو سال (۱۹۷۹) می باشد که شامل شانزده سوال است . سوالات پرسشنامه بصورت جدول زیر است:

( اینجا فقط تکه ای از متن فایل پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )

جدول ۳-۱) سوالات پرسشنامه به تفکیک هر متغیر

متغیرها

تعداد سوالات هر متغیر

سوالات

کیفیت زندگی کاری

۲۱

۲۱-۱

عدالت توزیعی

۵

۲۶-۲۲

عدالت مراوده ای

۹

۳۵-۲۷

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...