اشتراک روزنامه و مجلات
استفاده از سایت‌های تخصصی علمی اینترنت
فعالیت‌های فرهنگی
بازدید از موزه، اماکن تاریخی و مذهبی
تحصیلات فرد
تحصیلات خانواده
موقعیت شغلی فرد
موقعیت شغلی خانواده
امکانات لازم برای مطالعه

(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))

ابزارها و کارهای هنری
تعداد نوشته‌ها و کتاب‌ها
داشتن آلات موسیقی
سن
جنسیت
وضعیت تأهل
درآمد
مذهب
متغیرهای زمینه‌ای
تجسم یافته
عینیت یافته
نهادینه شده
سرمایه فرهنگی
نگرش افراد
تعدد زوجات
فصل سوم
روش اجرای تحقیق
مقدمه
این فصل از گزارش تحقیق به بررسی ویژگی‌های روش شناختی تحقیق می‌پردازد و اطلاعاتی را در زمینه روش انجام تحقیق، جامعه آماری حجم نمونه، شیوه نمونه گیری، ابزار گردآوری اطلاعات، اعتبار (Validity) و قابلیت اعتماد (Reliability) سؤالات و همچنین روش‌های آماری تجزیه و تحلیل اطلاعات را بیان می‌کند.
۳-۱ روش تحقیق
«برای سنجش متغیرهای مختلف روش‌های گوناگونی وجود دارد، اگر چه تئوری یک چارچوب کلی برای نگرش و بررسی موضوع در اختیار ما قرار می‌دهد می‌توان با بهره گرفتن از آن اولاً مسأله را به خوبی بررسی و تجزیه و تحلیل کرد. ثانیاً متغیرهای لازم برای سنجش را انتخاب و همچنین چگونگی ارتباط متغیرها را در رابطه با یکدیگر بدست آورد. نهایتاً اینکه پژوهش در مفهوم عملی آن عبارت است از اندازه گیری و بررسی موارد قابل سنجش که معرف‌ها می‌باشند البته معرف‌ها بر اساس متغیرها تعیین می‌شوند و بالاخره آنچه نهایتاً به وسیله محقق در سطح تجربی مورد سنجش قرار می‌گیرد همین معرف‌ها می‌باشند» (مهدوی۵۸،۱۳۷۴).
همان‌گونه که معرف‌ها را تعیین و مورد بررسی قرار می‌دهیم در پی آن روش انجام تحقیق نیز مشخص می‌شود باری انجام تحقیقات اجتماعی روش‌های گوناگونی وجود دارد روش پیمایش نیز یکی از رایج‌ترین روش‌های سنجش و بررسی معرف‌ها در تحقیقات اجتماعی است این روش معمولاً در تحقیقات که شامل تعداد زیادی از افراد جامعه است مراجعه به تعدادی از افراد به عنوان نمونه آماری و سنجش معرف‌ها از طریق پرس و جو یکی از بهترین و شاید مطمئن‌ترین روش‌ها است از سوی دیگر به علت محدودیت در زمان امکانات این روش کاملاً به صرفه و مطمئن است. به همین دلیل ما در این پژوهش از این روش استفاده نمودیم. زیرا هدف از پژوهش حاضر بررسی تأثیر سرمایه فرهنگی بر نگرش افراد نسبت به تعدد زوجات می‌باشد. در این پژوهش برای سنجش سرمایه فرهنگی بر نگرش افراد نسبت به تعدد زوجات از طیف لیکرت استفاده می‌شود.
۳- ۲واحد تحلیل
واحد تحلیل عبارت از فرد، گروه، طبقه و یا هر پدیده اجتماعی و موضوعی که از ویژگی‌های آن مورد بررسی قرار می‌گیرد.
واحد تحلیل در این مطالعه، فرد می‌باشد و با توجه به موضوع مطالعه و فرضیه‌های تحقیق به بررسی متغیرهایی پرداخته می‌شود که در سطح خرد (فرد) مطرح می‌باشد، بنابراین واحد تحلیل و واحد مشاهده در تحقیق حاضر فرد است.
۳-۳ جامعه آماری
«انجام هر تحقیق علمی،مستلزم صرف هزینه و زمان است، به همین دلیل امکان بررسی کامل جمعیت (جامعه)[۶] به صورت سرشماری[۷] وجود ندارد، لذا پژوهشگران با توجه به چنین واقعیتی درصدد بر می‌آیند که از طریق نمونه‌گیری[۸]، اطلاعات احتمالی را با بهره گرفتن از تحلیل داده‌های به دست آمده پیرامون نمونه به دست آورند و در نهایت از طریق تعمیم[۹]، این اطلاعات را به جامعه اصلی منتسب کنند.
محقق، باید با توجه به مقتضیات روش تحقیق، ماهیت داده‌ها، نوع ابزار گردآوری آن‌ها و ساختار جامعه آماری نمونه‌ای را که معرف کیفیات و کمیات جامعه باشد انتخاب کند. در این گزینش باید به نکات زیر توجه داشته باشد:
الف) نمونه بایستی با توجه به اهداف تحقیق انتخاب شود.
ب) رعایت انصاف و عدم اعمال ذهنیت‌ها شرط اساسی است.
ج) عواملی در تعیین حجم یا اندازه نمونه موثرند»(خاکی ۱۳۸۴) .
جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه افراد بالای ۱۸ سال مناطق۳ شهر تهران می‌باشد.که تعداد آنها تقریباٌ
۳ -۴روش نمونه گیری و حجم نمونه
شیوه نمونه‌گیری این پژوهش روش تصادفی خوشه ای چند مرحله‌ای می‌باشد.
تعداد نمونه با بهره گرفتن از فرمول کوکران و با ۵/۰= P و ۰۵/۰= d تعداد ۱۸۷ بدست آمده است. ولی به جهت بدیع بودن موضوع تحقیق و حساسیت آن و همچنین احتمال ریزش تعداد نمونه‌ها حجم نمونه به ۲۰۰نفر افزایش داده شد.

D فضای مطلق ۰۵/۰= p
∞= خطای نوع اول
۰۵/۰=∞ اطمینان ۹۵/۰ خواهد بود.
۳-۵ تکنیک جمع آوری اطلاعات
با توجه به روش تحقیق بکار رفته ، کاربردی‌ترین ابزار ما در این تحقیق می‌تواند پرسشنامه[۱۰] باشد. «هر پژوهشگر با توجه به ماهیت مساله و فرضیه‌های طراحی شده یک یا چند ابزار را طراحی کند و پس از کسب شرایط لازم در مورد این ابزارها، از آن‌ها در جهت جمع آوری داده‌ها بهره جوید تا در نهایت از طریق پردازش و تحلیل این داده‌ها، بتوان در مورد فرضیات قضاوت کرد، انتخاب ابزارها باید به گونه ای باشد که پژوهشگر بتواند از نحوه انتخاب ابزار خود دفاع کند و از طریق دستاوردها، پژوهش خود را معتبر سازد»(خاکی۱۵۹،۱۳۸۷).
« پرسشنامه وسیله بررسی در میان دیگر وسیله هاست و به شایستگی ، تنها در باره موضوعات قابل اندازه گیری یا محاسبه پذیر بکار می رود » (ژاوو ۱۳،۱۳۷۳).
« پرسشنامه بکار رفته برای جمع آوری اطلاعات پرسشنامه بسته خواهد بود. علت استفاده از پرسشنامه بسته ، سهل الوصول بودن ، کم هزینه بودن ، تکمیل سریع و از همه مهم‌تر تناسب آن با هدف تحقیق می‌باشد.
امتیاز این پرسشنامه نسبت به پرسشنامه با سئوالات باز این است که نظر پاسخگو آسان تر بوده و نیاز به سعی کمتری در مورد استفاده از لغات دارد ، پاسخ‌های ممکن در سئوالات برای پاسخگو و محقق روشن است . هدایت واداره پرسشنامه و یا مصاحبه با سئوالات بسته راحت تر است وزمان کمتری می‌برد و دامنه پاسخ‌های ممکن به سئوالات برای پاسخگو مشخص است » (سیف الدینی ۱۰۰،۱۳۷۲).
ابزار گردآوری اطلاعات در این پژوهش پرسش نامه به صورت سوالات بسته انتخاب شده است که با بهره گیری از مقیاس لیکرت پاسخگو را مورد سنجش قرار داده است. پرسش نامه نیز به صورت محقق ساخته می‌باشد.
در تحقیق حاضر در رابطه با تجزیه و تحلیل داده‌ها از نرم افزار SPSS استفاده شده است.
۳ -۶ قلمرو زمانی و مکانی تحقیق
این تحقیق در شهر تهران و در منطقه سه و در سه ناحیه صورت گرفته است . اهمیت قلمرو زمانی از این روست که با ایجاد شناخت در خواننده، نسبت به مکانی که تحقیق در آن صورت گرفته است، این شرایط را فراهم می‌آید تا او بتواند روش‌های انجام کار، آزمودنی‌ها، نتایج و تصمیم‌ها را در بستر خود مورد توجه قرار دهد و از این طریق آگاهی بیشتری نسبت به تحقیق پیدا کند. ضرورت بیان قلمرو زمانی بیشتر از آن جهت است که خواننده در نهایت با توجه به مقطع زمانی که تحقیق انجام شده است می‌تواند در رابطه با تحلیل‌ها و استنتاج‌هایی که پیرامون فرضیه‌ها صورت گرفته است برداشتهای بهتری پیدا کند. این تحقیق در نیمه دوم سال ۱۳۹۱ شروع شده است و در اردیبهشت ماه ۱۳۹۲ به پایان رسیده است.
۳-۷روایی یا اعتبار و پایایی تحقیق

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...