موسسات امتیازی: یک اتحاد مبتنی بر قرارداد است که بین یک تولیدکننده یا عمده فروش یا یک موسسه خدماتی به عنوان امتیاز‍دهنده و بخش خصوصی به عنوان امتیازگیرنده بوجود می‍آید و امتیازگیرنده حق مالکیت و بهره‍برداری از یک یا چند واحد را می‍خرد(بر اساس یک نظام امتیازی). مانند واگذاری امتیاز بهره برداری در زمینه غذای آماده، متل داری، پمپ بنزین و غیره.
شرکت های ترکیبی تجاری: این‍ها از ترکیب اشکال مختلف خرده فروشی، تحت مالکیت مرکزی بوجود می‍آیند. شرکت‍های عضو هر کدام در انجام بعضی از وظایف توزیع و اداره و مدیریت مجموعه مشارکت می‍کنند.
۲-۵-۲-۶ نحوه گردهمایی فروشگاهی
فروشگاه‍ها امروزه برای افزایش توان و قدرت جلب مشتری و تامین نیاز آنها گرد هم می‍آیند. مهمترین انواع گردهمایی فروشگاهی منطقه تجاری مرکزی و مراکز خرید است.

( اینجا فقط تکه ای از متن فایل پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )

منطقه تجاری مرکزی: در این مراکز فروشگاه‍های بزرگ، فروشگاه‍های اختصاصی، بانک‍ها، سینما و بسیاری کسب و کارها فعالیت دارند. امروزه این مراکز رونق خود را از دست داده‍اند.
مراکز خرید: یک مرکز خرید شامل گروهی از خرده فروشان است که دارای برنامه‍ریزی، راه اندازی و مالکیت و مدیریت واحدی باشند و به دو دسته منطقه‍ای و ناحیه‍ای تقسیم می‍شوند.
۲-۵-۳ اهداف خرده فروشی
اهداف معیارهای بلند مدت و کوتاه مدتی هستند که یک خرده فروش امیدوار است به آنها دست یابد. بیان واضح اهداف به شکل‍گیری استراتژی و تبدیل رسالت به عمل کمک زیادی می‍کند. هر خرده فروشی ممکن است یک یا چند هدف زیر را داشته باشد(پاراسونز[۳۸]، ۲۰۰۲).
۲-۵-۳-۱ فروش
در هر کسب و کاری امید به بالا رفتن فروش و سود در کنار هم وجود دارد. اما در بسیاری از موارد تحقق هر دو بصورت همزمان میسر نیست.
۲-۵-۳-۲ سودآوری
همه کسب و کارها مایلند درآمد کل بالاتر و هزینه‍های کمتر داشته و در واقع سود بالاتری داشته باشند.
۲-۵-۳-۳ ذهنیت
ذهنیت عبارت از این است که خرده فروشان چگونه بوسیله مشتریان درک شده‍اند. خرده فروشان تلاش می‍کنند ذهنیت افراد از آنها مناسب و مثبت باشد.
۲-۵-۳-۴ رضایت
کسب رضایت مشتری یکی از اهداف خرده فروش است ولی هدف نهایی وی نیست. کسب رضایت مشتری آسان است ولی حفظ آن و تبدیل آن به وفاداری مشتری سخت ولی بسیار ارزشمند است.
پس از مطالعه و بررسی رفتار مصرف‍کننده و مدل‍های تصمیم‍گیری خریداران و همچنین شناخت در رابطه با خرده فروشی، محقق در پی آن است خرید آنی که نوعی از تصمیمات خرید است مورد مطالعه دقیق تر قرار دهد. لذا تعاریف فرآیندی که خرید آنی از زمان شناخت علمی تا کنون طی کرده از نظر خواهد گذشت.
۲-۶ فرایند تکاملی در تعاریف خرید آنی
پژوهشگران و بازاریابان، به منظور شناخت چگونگی و چرایی خرید افراد، علاقه روزافزونی به سبک‍های تصمیم‍گیری مصرف‍کننده نشان می‍دهند. همگام با بروز تغییرات عمده در ساختار‍های اقتصادی و اجتماعی کشور، بنگاه‍های اقتصادی داخلی دریافته اند که علاوه بر شناخت دقیق رقبا، عرضه کنندگان و…، شناخت شیوه و سبک تصمیم‍گیری مصرف‍کنندگان نیز اهمیت بسیاری دارد، زیرا فرایند تصمیم‍گیری مصرف‍کنندگان، به دلیل مواجه شدن با تعداد فزاینده‍ای از کالاها و خدمات و نیز افزایش برنامه‍های ترفیعی و کانال‍های توزیع، پیچیده‍تر شده است. لذا برآورده ساختن نیازهای آن ها نیز مستلزم بهره‍گیری از ابزارها و برنامه‍های پیچیده‍تر است.
خرید آنی به عنوان یک پدیده‍ی فراگیر و متمایز، توجه محققان و تئوری‍پردازان را به خود جلب کرده است(یون و فابر[۳۹]،۲۰۰۰). اخیرا محققان بازاریابی، رفتار آنی را در فرایند رفتار خرید مصرف‍کننده بسیار قدرتمند و اثربخش معرفی کرده‍اند(بایلی و نانکارو[۴۰]،۱۹۹۸؛هاسمن[۴۱]،۲۰۰۰؛کرافورد و ملور[۴۲]،۲۰۰۳). خرید آنی به یک پدیده‍ی کاملا شناخته شده در بسیاری از کشورها تبدیل گشته و به این امر اشاره شده که خرید محصولات جدید، بیشتر تابع خرید آنی است تا خرید با برنامه‍ریزی قبلی(کیسن و لی[۴۳]،۲۰۰۲)که منجر به اهمیت آن در فعالیت‍های بازاریابی شده است(روک[۴۴]،۱۹۸۷). بنابراین، امروزه کمپانی‍ها به منظور درک درست از مفهوم خرید آنی و همچنین بیشینه کردن این رفتار در محیط فروشگاهی، بودجه قابل توجهی را به تحقیقات در این حیطه تخصیص می‍دهند(میلنر[۴۵]،۲۰۰۲).
بیش از پنجاه سال، محققان درصدد بوده‍اند تا یک تعریف جامع از خرید آنی ارائه دهند(یو و فابر،۲۰۰۰). در گذشته خرید آنی به عنوان نوعی از “خرید بدون برنامه‍ریزی” قلمداد می‍شد(کلاور [۴۶]،۱۹۵۰؛اپلبام[۴۷]،۱۹۵۱؛ وست[۴۸]،۱۹۵۱؛ استرن[۴۹]،۱۹۶۲؛ کاکس[۵۰]،۱۹۶۴؛ کلات و ویلت [۵۱]، ۱۹۶۷).
“خرید بدون برنامه‍ریزی” به تمام خریدهای غیر‍منتظره و بدون برنامه قبلی اطلاق می شود(کلاور،۱۹۵۰؛ وست،۱۹۵۱؛پیرون[۵۲]،۱۹۹۳)که شامل خرید آنی هم می‍شد(هاسمن،۲۰۰۰) و با خرید‍های قابل انتظار و با برنامه قبلی تفاوت قائل شدند(وینبرگ و گاتوالد[۵۳]،۱۹۸۲). این نگرش خیلی مبهم است(کلات و ویلت، ۱۹۶۹) و به نزدیک بینی محدود شده‍است(پیرون،۱۹۹۳). از این رو اهمیتی برای “آنی گرایی” در تصمیمات خرید قائل نیست(روک،۱۹۸۷) و مفهوم آن بسیار پیچیده‍تر از خرید غیرمنتظره است(یون و فابر،۲۰۰۲). ولمان بیان می‍کند “آنی گرایی”، آگاهانه برنامه‍ریزی نشده است و ناشی از مواجهه با محرک‍هاست(روک،۱۹۸۷).
خرید آنی خرید‍هایی را شامل می‍شود که سطح بالایی از احساسات در آن بوجود می‍آید و کنترل منطقی کمتری وجود دارد و رفتاری بسیار واکنشی است.(وینبرگ و گاتوالد،۱۹۸۲)
روک و هاک[۵۴](۱۹۸۳) پنج جزء اساسی خرید آنی را معرفی کرده‍اند:
میل ناگهانی و خودجوش به فعالیت(عمل خرید)
حالتی از عدم ثبات روانشناختی
آغاز کشمکش و اختلال روانشناختی
تقلیل ارزیابی عقلایی
نداشتن توجه به عواقب خرید آنی
اصطلاح خرید آنی اشاره به پدیده ای خاص‍تر و محدودتر از “خرید برنامه‍ریزی نشده” دارد و تعریف‍کننده‍ی نوعی رفتار فیزیولوژیک محض است که به نحوی چشم گیر با نوع تفکر انتخابی مصرف‍کننده تفاوت دارد(روک،۱۹۸۷).
ویژگی های خرید آنی در جدول زیر آمده است:

تحمیلی و اضطراری

بیشتر تلقی بد از آن می شود تا خوب

بیشتر قاپیدن محصول است تا انتخاب آن

تجربه ای سریع

خودجوش

تمایل به برهم زدن جریان رفتار مصرف کننده

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...