فایل شماره 6422 |
۱۹۷۰-۱۹۳۰
–
حمل و نقل خودرو مدار
– خودروی شخصی حاکم مطلق ترابری شهرها.
– ساخت و توسعه اتوبانها و بزرگراههای
متعدد درونشهری.
کاهش استفاده از حمل و نقل عمومی و توقف بسیاری از سامانههای ریلی.
– سامانههای معدود حمل و نقل عمومی تابع خودروها.
– تبدیل اتوبوس (وسیله نقلیه تابع خودرو) به گونه اصلی حمل و نقل عمومی.
۱۹۸۰-۱۹۷۰
لوییس سرت
گروه ۱۰ بنینگر
اصول شهرسازی
(PIU) هوشمند
– یک گروه از ۱۰ قاعده کلی که درصدد هستند تا طرحهای شهری را هدایت و برنامه ریزیها را با یکدیگر منسجم نمایند.
– سامانههای حمل و نقل بهم پیوسته و تعادل بین گونه های مناسب حرکت.
– دهکده های شهری پرتراکم پیاده در اطراف گرههای حمل و نقل انبوه.
– گرههای شهری کوچک با تراکم متوسط، تسهیلات عمومی و دسترسی پیاده.
*مأخذ: (کاشانی جو و مفیدیشمیرانی،۱۳۸۸)
۲-۱۷-۳. نظریه های حمل و نقل شهری از ۱۹۸۰ تاکنون
از مهمترین نظریه های ارائه شده در این دوران، الگوی وونرف[۴۶] است که گرچه به لحاظ نظری در اواخر ۱۹۶۰ تبیین گردید اما از اوایل ۱۹۸۰ جنبه عمومی و اجرایی به خود گرفت. وونرفها که در واقع خیابانهای واحد همسایگی طراحی شده جهت محدود کردن سرعت خودرو و اولویتبخشی به حرکت پیاده و زندگی روزانه ساکنان هستند به ویژه در دو کشور آلمان و هلند از گسترش زیادی برخوردار بوده اند (Woonerfhttp://en.wikipedia.org/wiki/). از اواخر دهه ۱۹۸۰ سرمایه گذاری جهت ایجاد شبکه ها و انواع سامانههای حمل و نقل همگانی در شهرها ابعاد بسیار گستردهتری یافت و گرههای حمل و نقلی به عنوان یکی از مهمترین کانونهای توسعه شهری مطرح شده است. نظریه توسعه وابسته به حمل و نقل همگانی نیز در همین زمان ارائه شد و بوسیله برخی ادارات برنامه ریزی برای توصیف توسعه (بالقوه متراکمی) که به صورت کالبدی در نزدیکی یک گره حمل و نقل عمومی (یک ایستگاه اتوبوس، مترو یا قطار) به وجود می آید، استفاده میگردد (.(http://en.wikipedia.org/wiki/transit-proximate-development دهه ۱۹۹۰ میلادی همزمان با گسترش توسعه پایدار در جهان و شاخه های گوناگون حرفهای بوده است. آنگونه از حمل و نقل است که نیازهای جا به جایی انسان امروزی را بدون آنکه مخاطرهای برای نسلهای آتی جهت تأمین نیازهای جا به جایی آنها ایجاد نماید، را تأمین کند (sustainable transpor thttp://en.wikipedia.org/wiki/).
( اینجا فقط تکه ای از متن فایل پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )
رشد هوشمند، از دیگر نظریه های مطرح شده در دهه پایانی قرن بیستم است که ریشه های آن در توسعه پایدار قرار داشته و به ویژه در جهت مقابله با پراکندگی شهری و حومهنشینی بر توسعه مراکز شهرها بر مبنای حمل و نقل همگانی و نیز کاربری زمین فشرده، مختلط، با قابلیت پیادهروی و ایجاد طیفی از انتخابهای سکونتی تأکید مینماید. «رشد هوشمند ملاحظات منطقهای با پوشش گسترده پایداری را در یک دوره زمانی کوتاه مدت با ارزش میداند .اهداف آن دستیابی به یک حس منحصر بهفرد از اجتماع و مکان است؛ گستره حمل و نقل، اشتغال و انتخابهای سکونتی را بسط داده، هزینهها و منفعتهای توسعه را به صورت مساوی توزیع نموده، از منابع طبیعی و فرهنگی حفاظت و آنها را تقویت نموده و سلامت عمومی را اشاعه میدهد. همچنین، توسعه به هر میزان عناصری چون محلات فشرده ، توسعه حمل و نقلمدار، طراحی پیاده و دوچرخهمحور را بیشتر در برگیرد، هوشمندتر است») (http://en.wikipedia.org/wiki/smart growth در آستانه هزاره سوم بر ترکیب اصول طراحی شهری و حمل و نقل همگانی به ویژه سامانههای ریلی در جهت استقرار اجتماعاتی فشردهتر، دارای کاربری مختلط و با قابلیت پیادهروی در پیرامون پایانه های حمل و نقلی بیش از پیش تأکید میگردد. از مهمترین نظریه های ارائه شده در این رابطه دهکدههای حمل و نقلی است که به منظور ایجاد محلاتی سرزندهتر و پایدارتر با محوریت ایستگاههای حمل و نقل همگانی است. مایکل برنیک و رابرت سرورو[۴۷] برای طراحی دهکدههای حمل و نقلی اصول چهارگانهای را معرفی کرده اند که شامل:
دهکده حمل و نقلی دارای فاصله حدود ۵۰۰ متری (۵ دقیقه پیادهروی) از ایستگاه حمل و نقل همگانی.
ایستگاه حمل و نقل و فضاهای شهری و عمومی پیرامون آن به عنوان مرکزیت دهکده حمل و نقلی.
ایستگاه حمل و نقل سبب تسهیل ارتباط ساکنان و کارکنان با دیگر مناطق، دسترسی آسان به مرکز شهر، مراکز اصلی فعالیتی و دیگر مقاصد عامهپسند.
فضاهای عمومی اطراف ایستگاه دارای نقشی عمده به عنوان یک نقطه گردهمایی اجتماعی و مکانی برای برگزاری رویدادهای ویژه و مراسم می شود (http://www.transitvillages.org).
جدول (۲-۴) : نظریه های مرتبط با حمل و نقل شهری از۱۹۸۰ تاکنون
دوره زمانی ارائه نظریه
نظریه پرداز
عنوان/ شرح نظریه
ایده/ تألیف اصلی
مهمترین اقدامات و پیشنهادات مرتبط
۱۹۹۰-۱۹۶۰
نیکدی بوئر
الگوی وونرف[۴۸]
-ایجاد همسازی میان پیاده و خودرو.
در خیابانهای واحد همسایگی با محدودکردن سرعت و چگونگی حرکت خودروها.
– حداکثر سرعت خودروهای معمولی و خودروهای ۱۲-۱۵اضطراری ۲۵ کیلومتر در ساعت
فرم در حال بارگذاری ...
[یکشنبه 1401-04-05] [ 11:09:00 ب.ظ ]
|