B -> G

فرضیه فرعی هشتم

۰.۳۱

۳.۴۳

معنی دار

C -> D

فرضیه فرعی نهم

۰.۵۷

۴.۵۶

معنی دار

C -> E

فرضیه فرعی دهم

۰.۲۸

۲.۰۷

معنی دار

C -> F

فرضیه فرعی یازدهم

۰.۰۶

۱.۵۹

بی معنی

C -> G

فرضیه فرعی دوازدهم

۰.۳۲

۲.۳۹

معنی دار

همانگونه که از نتایج آزمون فرضیه ها قابل استنباط است، در این تحقیق فرضیات فرعی هفتم و یازدهم مورد تایید قرار نگرفته اند. به این معنا که ارتباط معناداری میان تولید و اشتراک دانش و تمرکز بر مشتریان از یک سو و میان نگهداری و بکارگیری دانش و تمرکز بر مشتریان از سوی دیگر وجود ندارد. شاید علت این امر را بتوان اینگونه در نظر داشت که تصمیماتی که در ارتباط با مشتریان اخذ میگردند، در اکثر مواقع در رده های بالای سازمان اخذ شده و به سایر واحدهای سازمانی جریان می یابند. بنابراین تلاش ها و فعالیت های مدیریت دانش در هر سه سطح مورد بررسی در این تحقیق، زمانی که در ارتباط با کارکنان مطرح میشوند نمیتوانند منجر به تغییر رویکرد سازمان در ارتباط با مشتریان سازمانگردد. می توان گفت تغییر استراتژی های برخورد با مشتریان از جمله تصمیمات مدیریتی است. همچنین نتایج گویای آن است که فرضیه نهم بیشترین ضریب معناداری را به خود اختصاص داده است. در نتیجه معناداری رابطه میان نگهداری و بکارگیری دانش از یک سو و بهبود مستمر از سوی دیگر به عنوان اولین فرضیه مورد تایید قرار میگیرد. در ادامه با در نظر گرفتن نتایج آزمون سایر فرضیات میتوان بیان نمود که معناداری روابط تمامی ابعاد مدیریت دانش (شناسایی و کسب دانش، تولید و اشتراک دانش و نگهداری و بکارگیری دانش ) و آموزش، یادگیری و مشارکت کارکنان بیش از سایر روابط تایید شده بوده است. بنابراین میتوان نتیجه گرفت که نگهداری و بکارگیری دانش در سازمانها می تواند به بهبود مستمر آنها بینجامد، همچنین اجرای فنون مدیریت دانش در تمامی ابعاد قابلیت ارتقای سطح آموزشی، یادگیری و مشارکت کارکنان را دارد

(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))

۳-۱-۵ مدل مبتنی بر نتایج تحقیق
با توجه به نتایج حاصل از آزمون فرضیه های تحقیق در این بخش به ترسیم مدل مبتنی بر نتایج تحقیق پرداخته و به ذکر تفاوت ها و شباهت های مدل مذکور با مدل مفهومی تحقیق و پیشینه تحقیق می پردازیم.
۱-۳-۱-۵ مدل مفهومی تحقیق

شکل شماره ۱-۵ . مدل مفهومی تحقیق با اقتباس از (Naser A. Aboyassin, Marwan Alnsour, Moayyad Alkloub, (2011.
۲-۱-۳-۵ مدل مبتنی بر نتایج تحقیق
شکل شماره ۲-۵. مدل مبتنی بر یافته های تحقیق
در قیاس مدل مبتنی بر یافته های تحقیق با مدل مفهومی تحقیق میتوان مشاهده نمود که جز دو فرضیه ۷ و ۱۱ که مورد تایید قرار نگرفته اند، سایر روابط مورد تایید قرار گرفته است.
همانگونه که در پیشینه تحقیق نیز مورد بررسی قرار گرفت، مدل تحقیق حاضر اقتباسی است از مدل ابویاسین و همکاران. در تحقیقی که توسط ابویاسین و همکارانش با عنوان “رابطه مدیریت کیفیت جامع و مدیریت دانش در صنعت بیمه اردن” صورت گرفته بود، رابطه ابعاد مدیریت دانش (شناسایی، کسب، خلق، اشتراک، ذخیره سازی و بکارگیری دانش) و مدیریت کیفیت جامع در قالب ۶ فرضیه مورد تحلیل و بررسی قرار گرفته و در پایان کلیه فرضیات مورد تایید قرار میگیرند. در تحقیق مذکور کلیه روابط قویا مورد تایید قرار گرفته اند. نکته ای که در این بخش قابل توجه است آن است که تحقیق ابویاسین در جامعه ای متشکل از مدیران (میانی و ارشد) شرکتهای بیمه صورت پذیرفته است. بنابراین اگر تحقیق فعلی نیز به جای کارکنان، مدیران سازمانها را مورد هدف قرار می داد چه بسا کلیه روابط مورد تایید قرار میگرفت. بنابراین این موضوع را می توان به معنای تاییدیه ای بر نظریه محقق مبنی بر اهمیت جامعه تحقیق در نتایج حاصله درنظر گرفت. از آنجا که سایر تحقیقات مشابه تنها به بررسی یکی از ابعاد مدیریت دانش و یا مدیریت کیفیت جامع پرداخته است، امکان بررسی تحقیقات مذکور با مدل مبتنی از نتایج تحقیق وجود ندارد.
۲-۵ موانع ومحدودیت های تحقیق
بهترین و قطعی ترین نتایج از تحقیقی به دست می آید که دارای مشکلات و محدودیت‌های کمی باشد و چنانچه این مشکلات زیاد باشد در نتیجه تحقیق تاثیر گذاشته و نتایج کاملاً بدست نخواهد آمد.
موانع این تحقیق عبارتند از:
مطالعات کم انجام شده، بطور خاص در حوزه رابطه مدیریت دانش و مدیریت کیفیت جامع
محدودیت از سوی مدیران شرکت در اجرای عملیات میدانی تحقیق
محدویت مربوط به پرسشنامه و نداشتن فرهنگ پژوهشی

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...