شکل ۴-۷۴- شبیه­سازی متغیر حاشیه سود دیتا شکل ۴-۷۵- شبیه­سازی متغیر قیمت منابع دیتا
نتایج حاصل از شبیه­سازی شاخص­ های مالی در بخش تلفن ثابت در شکل­های شماره ۴-۷۶ تا ۴-۷۹ نشان داده شده است. نتایج این بخش نیز نشان­دهنده رشد نمایی شاخص ­ها تا پایان دوره شبیه­سازی است. علت رشد افزایشی این متغیرها نیز به دلیل انحصاری بودن این خدمت توسط شرکت مخابرات ایران می­باشد.

شکل ۴-۷۶- شبیه­سازی متغیر درآمد تلفن ثابت شکل ۴-۷۷- شبیه­سازی متغیر هزینه­ های تلفن ثابت

شکل ۴-۷۸- شبیه­سازی متغیر قیمت منابع تلفن ثابت شکل ۴-۷۹- شبیه­سازی متغیر حاشیه سود تلفن ثابت
شکل­های شماره ۴-۸۰ تا ۴-۸۳ نیز روند افزایش درآمد، هزینه، حاشیه سود و سرمایه کل شرکت هلدینگ مخابرات ایران را در طول دوره شبیه­سازی نشان می­ دهند. همانطوری­که ملاحظه می­ شود روند این متغیرها نیز نمایی مثبت می­باشد. با توجه به اینکه قسمت عمده شرکت مخابرات ایران از شرکت­های فوق تشکیل شده است، می­توان گفت نمودارهای زیر نیر برآیندی از نمودارهای مشابه در شرکت­های زیرمجموعه می­باشند. بنابراین در مجموع این نتیجه حاصل می­ شود که شاخص­ های مالی درآمد، هزینه، حاشیه سود و سرمایه در سطح هلدینگ در طول دوره شبیه­سازی روند افزایشی نمایی مثبت خواهد داشت.

(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))

شکل ۴-۸۰- شبیه­سازی متغیر درآمد هلدینگ شکل ۴-۸۱- شبیه­سازی متغیر هزینه­ های هلدینگ

شکل ۴-۸۲- شبیه­سازی متغیر حاشیه سود هلدینگ شکل ۴-۸۳- شبیه­سازی متغیر سرمایه هلدینگ
۴-۶-۳-۲-بررسی شاخص­ های زمان
با توجه به اهمیت شاخص زمان تحویل، در این مجموعه به این شاخص پرداخته شده است. نتایج حاصل از شبیه­سازی شاخص­ های زمان تحویل خدمت در هر سه بخش نشان­دهنده کاهش این شاخص در طول دوره شبیه­سازی دارد. این کاهش در ابتدا به علت افزایش شدید ظرفیت شبکه بسیار شدید می­باشد که به تدریج کاهش می­یابد تا اینکه به ثبات برسد. شکل­های ۴-۸۴ تا ۴-۸۶ نشان­دهنده نتایج شبیه­سازی شاخص­ های این بخش هستند. مطابق نمودارها، زمان تحویل تلفن همراه به علت ظرفیت مناسب شبکه و ایجاد امکانات متناسب با تقاضا در دوره جاری تا پایان دوره شبیه­سازی در مدت زمان یک روز قابل واگذاری است. در بخش دیتا، به علت تقاضای بیشتر بازار در مقایسه با ظرفیت شبکه، زمان تحویل به حداقل ممکن نرسیده و همچنان تا پایان دوره شبیه­سازی با یک شیب کاهنده به تناسب افزایش ظرفیت شبکه در حال کاهش می­باشد. زمان واگذاری تلفن ثابت تا حدودی مشابه دیتا است اما اندکی زمان واگذاری بیشتر است که این تفاوت نیز به علت بررسی امکانات فنی و نصب فیزیکی آن امکانات جهت واگذاری این محصول در یک مکان فیزیکی است. در حالیکه در خصوص تلفن همراه نیازی به نصب فیزیکی تجهیزات نیست و یک محصول کاملا بدون سیم است و در مورد دیتا نیز واگذاری بر روی بستر موجود تلفن ثابت انجام می­ شود.

شکل ۴-۸۴- شبیه­سازی متغیر زمان تحویل تلفن همراه شکل ۴-۸۵- شبیه­سازی متغیر زمان تحویل دیتا

شکل ۴-۸۶- شبیه­سازی متغیر زمان تحویل تلفن ثابت
۴-۶-۳-۳-بررسی شاخص­ های ظرفیت
بر اساس نتیجه ­گیری حاصل از فصل دوم پژوهش شاخص­ های ظرفیت شبکه، تعداد مشتریان، بهره ­برداری از ظرفیت و مقدار خرید تجهیزات مورد بررسی قرار گرفته شده است
نتایج حاصل از شبیه­سازی شاخص­ های ظرفیت در بخش تلفن همراه در شکل های شماره ۴-۸۷ تا ۴-۸۹ نشان داده شده است. شاخص ­ها نشا­ن­دهنده افزایش ظرفیت شبکه و به تناسب آن تعداد مشتریان در این بخش است. همانطوریکه ملاحظه می­ شود در یک مقطعی از دوره شبیه­سازی (از سال ۱۳۸۵ تا ۱۳۹۱) به علت تقاضای شدید بازار و افزایش کیفیت خدمات تلفن همراه در سطح جهانی و داخلی، متغیرهای ظرفیت شبکه و تعداد مشتریان روند روبه رشد افزایشی داشته است. اما در ادامه دوره با توجه به افزایش ضریب نفوذ این محصول در بازار و رشد رقبا و به دنبال آن کاهش تقاضا روند افزایشی این متغیرها کندتر می­ شود.

شکل ۴-۸۷- شبیه­سازی متغیر تعداد مشتریان تلفن همراه شکل ۴-۸۸- شبیه­سازی متغیر ظرفیت شبکه تلفن همراه

شکل ۴-۸۹- شبیه­سازی متغیر خرید تجهیزات تلفن همراه
نتایج حاصل از شبیه­سازی شاخص­ های ظرفیت در بخش دیتا نیز در شکل­های شماره ۴-۹۰ تا ۴-۹۲ نشان داده شده است. نتایج، نشان­دهنده رشد نمایی ظرفیت شبکه و تعداد مشتریان در این بخش است. با توجه به جدید بودن این خدمت در ابتدای دوره شبیه­سازی مقادیر متغیرها بسیار کم و در ادامه با توجه به تقاضای بازار، روند رو به رشد افزایشی خواهد داشت. با بررسی روند ظرفیت آزاد شبکه و بهره ­برداری از ظرفیت، مقدار شاخص بهره ­برداری از ظرفیت در این بخش مقدار ثابت ۹۰% در نظر گرفته شده است. بنابراین می­توان نتیجه گرفت که به طور میانگین ۱۰% ظرفیت قابل واگذاری همیشه به صورت ذخیره موجود می­باشد و در نتیجه مقدار اثر شلاق چرمی که در اثر تقاضای غیر منتظره ممکن است ایجاد شود، کاهش می­یابد. در واقع می­توان گفت اثر شلاق چرمی رابطه معکوس با ظرفیت آزاد شبکه دارد.

شکل ۴-۹۰- شبیه­سازی متغیر ظرفیت شبکه دیتا شکل ۴-۹۱- شبیه­سازی متغیر تعداد مشتریان دیتا

شکل ۴-۹۲- شبیه­سازی متغیر ظرفیت آزاد شبکه دیتا
نتایج حاصل از شبیه­سازی شاخص­ های ظرفیت در بخش تلفن ثابت نیز در شکل­های شماره ۴-۹۳ تا ۴-۹۵ نشان داده شده است. نتایج حاصل از شاخص­ های ظرفیت شبکه و تعداد مشتریان و ظرفیت آزاد شبکه نشان­دهنده رشد نمایی این متغیرها در طول دوره شبیه­سازی دارد. با توجه به مقدار اولیه متغیرهای این گروه و قدیمی­تر بودن این خدمت در بخش مخابرات، روند رو به رشد این متغیرها کندتر از متغیرهای مشابه در بخش دیتا خواهد بود. نسبت شاخص بهره ­برداری از ظرفیت نیز در ابتدا ۸۵% است که در اواخر دوره شبیه­سازی مقدار آن به ۷۳% می­رسد. بنابراین با توجه به ظرفیت قابل توجه آزاد شبکه در این بخش، اثر شلاق چرمی نیز ناچیز می­باشد. شکل ۴-۹۵ نمایانگر ظرفیت آزاد شبکه در این بخش می­باشد.
شکل ۴-۹۳- شبیه­سازی متغیر تعداد مشتریان تلفن ثابت شکل ۴-۹۴- شبیه­سازی متغیر ظرفیت شبکه تلفن ثابت

شکل ۴-۹۵- شبیه­سازی متغیر ظرفیت آزاد شبکه تلفن ثابت
نتایج حاصل از شاخص ظرفیت شبکه انتقال در هلدینگ مخابرات نیز نشان­دهنده رشد نمایی این متغیر در طول دوره شبیه­سازی دارد. دلیل این امر نیز افزایش رو به افزایش سرمایه ­گذاری هلدینگ در این بخش جهت ایجاد زیر­ساختهای انتقال مکالمات و دیتا است. نتیجه شبیه­سازی این شاخص در شکل ۴-۹۶ نشان داده شده است.

شکل ۴-۹۶- شبیه­سازی متغیر ظرفیت انتقال هلدینگ
۴-۶-۳-۴-بررسی شاخص­ های کیفیت
نتایج حاصل از شبیه­سازی شاخص­ های رضایت مشتری و کیفیت شبکه نیز در بخش­های مختلف در شکل­های شماره ۴-۹۷ تا ۴-۱۰۲ نشان داده شده است. نتایج شبیه­سازی نشان­ از رشد این شاخص ­ها در طول دوره شبیه­سازی دارد. روند شاخص ­ها نشان می­دهد که در نهایت به یک حالت ثبات می­رسند. در واقع می­توان از متغیرهای این بخش و بخش قبل نتیجه گرفت که شاخص کیفیت شبکه تابعی از ظرفیت شبکه و رضایت مشتری تابعی از کیفیت شبکه است و بین این شاخص ­ها رابطه کاملا مستقیم وجود دارد. در بخش­های تلفن همراه و تلفن ثابت که ظرفیت شبکه بیشتر است و در واقع کیفیت شبکه بهتر است رضایت بیشتری نیز از خدمات وجود دارد اما در مورد دیتا این رضایت اندکی ضعیف­تر است.

شکل ۴-۹۷- شبیه­سازی متغیر رضایت مشتری دیتا شکل ۴-۹۸- شبیه­سازی متغیر رضایت مشتری تلفن همراه

شکل ۴-۹۹- شبیه­سازی متغیر کیفیت شبکه شکل ۴-۱۰۰- شبیه­سازی متغیر رضایت مشتری تلفن ثابت

شکل ۴-۱۰۱- شبیه­سازی متغیر کیفیت شبکه تلفن ثابت شکل ۴-۱۰۲- شبیه­سازی متغیر کیفیت شبکه دیتا
۴-۷-مدلسازی ریاضی زنجیره تامین
در ادامه اعتبارسنجی و شبیه­سازی مدل در این مرحله به تجزیه و تحلیل و تعیین هویت سیستم با بهره گرفتن از داده ­های ورودی و خروجی با بهره گرفتن از مفهوم سیستم­های پویا پرداخته می­ شود. لازم به ذکر است که جهت رسم جدول­ها و نمودارها و همچنین محاسبه توابع مختلف همبستگی­، دگر همبستگی وتابع چگالی طیفی در این بخش از نرم افزار متلب استفاده می­ شود.
۴-۷-۱- مدل سیستمی زنجیره تامین خدمات شرکت مخابرات ایران
همانطوری­که قبلا نیز در بخش ساختار زنجیره تامین شرکت مخابرات ایران به آن پرداخته شد در این شرکت سه نوع محصول تلفن ثابت، دیتا و تلفن همراه به مشتریان عرضه می­گردد. مدل سیستمی زنجیره تامین مورد پژوهش در شکل شماره ۴-۱۰۳ نشان داده شده است. G1 تابع تبدیل مرحله اول سیستم (نصب و راه اندازی تجهیزات جدید)، G2 تابع تبدیل مرحله دوم (واگذاری خدمات به مشتریان ) و G3 تابع تبدیل مرحله نهایی سیستم (مرحله استفاده از خدمات و نگهداری ) می­باشد. متغیر u ورودی یا انگیزش سیستم (سرمایه ­گذاری در خرید تجهیزات جدید)، ۱x خروجی مرحله اول (ظرفیت قابل واگذاری)،x2 خروجی مرحله دوم (تعداد مشتریان) وx خروجی نهایی سیستم (حاشیه سود) می­باشد. بازخور H نیز به معنی برگشت سود حاصل از خدمات به سیستم یا سرمایه ­گذاری در خرید تجهیزات جدید می­باشد. اندیس t نشانگر توابع و متغیرهای سیستم در حوزه زمان و اندیس s نمایانگر حوزه لاپلاس است.
x
شکل ۴-۱۰۳- مدل سیستمی زنجیره تامین خدمات شرکت مخابرات ایران
۴-۷-۲- تابع خود­همبستگی

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...