فایل شماره 5763 |
شکل ۴-۷۴- شبیهسازی متغیر حاشیه سود دیتا شکل ۴-۷۵- شبیهسازی متغیر قیمت منابع دیتا
نتایج حاصل از شبیهسازی شاخص های مالی در بخش تلفن ثابت در شکلهای شماره ۴-۷۶ تا ۴-۷۹ نشان داده شده است. نتایج این بخش نیز نشاندهنده رشد نمایی شاخص ها تا پایان دوره شبیهسازی است. علت رشد افزایشی این متغیرها نیز به دلیل انحصاری بودن این خدمت توسط شرکت مخابرات ایران میباشد.
شکل ۴-۷۶- شبیهسازی متغیر درآمد تلفن ثابت شکل ۴-۷۷- شبیهسازی متغیر هزینه های تلفن ثابت
شکل ۴-۷۸- شبیهسازی متغیر قیمت منابع تلفن ثابت شکل ۴-۷۹- شبیهسازی متغیر حاشیه سود تلفن ثابت
شکلهای شماره ۴-۸۰ تا ۴-۸۳ نیز روند افزایش درآمد، هزینه، حاشیه سود و سرمایه کل شرکت هلدینگ مخابرات ایران را در طول دوره شبیهسازی نشان می دهند. همانطوریکه ملاحظه می شود روند این متغیرها نیز نمایی مثبت میباشد. با توجه به اینکه قسمت عمده شرکت مخابرات ایران از شرکتهای فوق تشکیل شده است، میتوان گفت نمودارهای زیر نیر برآیندی از نمودارهای مشابه در شرکتهای زیرمجموعه میباشند. بنابراین در مجموع این نتیجه حاصل می شود که شاخص های مالی درآمد، هزینه، حاشیه سود و سرمایه در سطح هلدینگ در طول دوره شبیهسازی روند افزایشی نمایی مثبت خواهد داشت.
(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))
شکل ۴-۸۰- شبیهسازی متغیر درآمد هلدینگ شکل ۴-۸۱- شبیهسازی متغیر هزینه های هلدینگ
شکل ۴-۸۲- شبیهسازی متغیر حاشیه سود هلدینگ شکل ۴-۸۳- شبیهسازی متغیر سرمایه هلدینگ
۴-۶-۳-۲-بررسی شاخص های زمان
با توجه به اهمیت شاخص زمان تحویل، در این مجموعه به این شاخص پرداخته شده است. نتایج حاصل از شبیهسازی شاخص های زمان تحویل خدمت در هر سه بخش نشاندهنده کاهش این شاخص در طول دوره شبیهسازی دارد. این کاهش در ابتدا به علت افزایش شدید ظرفیت شبکه بسیار شدید میباشد که به تدریج کاهش مییابد تا اینکه به ثبات برسد. شکلهای ۴-۸۴ تا ۴-۸۶ نشاندهنده نتایج شبیهسازی شاخص های این بخش هستند. مطابق نمودارها، زمان تحویل تلفن همراه به علت ظرفیت مناسب شبکه و ایجاد امکانات متناسب با تقاضا در دوره جاری تا پایان دوره شبیهسازی در مدت زمان یک روز قابل واگذاری است. در بخش دیتا، به علت تقاضای بیشتر بازار در مقایسه با ظرفیت شبکه، زمان تحویل به حداقل ممکن نرسیده و همچنان تا پایان دوره شبیهسازی با یک شیب کاهنده به تناسب افزایش ظرفیت شبکه در حال کاهش میباشد. زمان واگذاری تلفن ثابت تا حدودی مشابه دیتا است اما اندکی زمان واگذاری بیشتر است که این تفاوت نیز به علت بررسی امکانات فنی و نصب فیزیکی آن امکانات جهت واگذاری این محصول در یک مکان فیزیکی است. در حالیکه در خصوص تلفن همراه نیازی به نصب فیزیکی تجهیزات نیست و یک محصول کاملا بدون سیم است و در مورد دیتا نیز واگذاری بر روی بستر موجود تلفن ثابت انجام می شود.
شکل ۴-۸۴- شبیهسازی متغیر زمان تحویل تلفن همراه شکل ۴-۸۵- شبیهسازی متغیر زمان تحویل دیتا
شکل ۴-۸۶- شبیهسازی متغیر زمان تحویل تلفن ثابت
۴-۶-۳-۳-بررسی شاخص های ظرفیت
بر اساس نتیجه گیری حاصل از فصل دوم پژوهش شاخص های ظرفیت شبکه، تعداد مشتریان، بهره برداری از ظرفیت و مقدار خرید تجهیزات مورد بررسی قرار گرفته شده است
نتایج حاصل از شبیهسازی شاخص های ظرفیت در بخش تلفن همراه در شکل های شماره ۴-۸۷ تا ۴-۸۹ نشان داده شده است. شاخص ها نشاندهنده افزایش ظرفیت شبکه و به تناسب آن تعداد مشتریان در این بخش است. همانطوریکه ملاحظه می شود در یک مقطعی از دوره شبیهسازی (از سال ۱۳۸۵ تا ۱۳۹۱) به علت تقاضای شدید بازار و افزایش کیفیت خدمات تلفن همراه در سطح جهانی و داخلی، متغیرهای ظرفیت شبکه و تعداد مشتریان روند روبه رشد افزایشی داشته است. اما در ادامه دوره با توجه به افزایش ضریب نفوذ این محصول در بازار و رشد رقبا و به دنبال آن کاهش تقاضا روند افزایشی این متغیرها کندتر می شود.
شکل ۴-۸۷- شبیهسازی متغیر تعداد مشتریان تلفن همراه شکل ۴-۸۸- شبیهسازی متغیر ظرفیت شبکه تلفن همراه
شکل ۴-۸۹- شبیهسازی متغیر خرید تجهیزات تلفن همراه
نتایج حاصل از شبیهسازی شاخص های ظرفیت در بخش دیتا نیز در شکلهای شماره ۴-۹۰ تا ۴-۹۲ نشان داده شده است. نتایج، نشاندهنده رشد نمایی ظرفیت شبکه و تعداد مشتریان در این بخش است. با توجه به جدید بودن این خدمت در ابتدای دوره شبیهسازی مقادیر متغیرها بسیار کم و در ادامه با توجه به تقاضای بازار، روند رو به رشد افزایشی خواهد داشت. با بررسی روند ظرفیت آزاد شبکه و بهره برداری از ظرفیت، مقدار شاخص بهره برداری از ظرفیت در این بخش مقدار ثابت ۹۰% در نظر گرفته شده است. بنابراین میتوان نتیجه گرفت که به طور میانگین ۱۰% ظرفیت قابل واگذاری همیشه به صورت ذخیره موجود میباشد و در نتیجه مقدار اثر شلاق چرمی که در اثر تقاضای غیر منتظره ممکن است ایجاد شود، کاهش مییابد. در واقع میتوان گفت اثر شلاق چرمی رابطه معکوس با ظرفیت آزاد شبکه دارد.
شکل ۴-۹۰- شبیهسازی متغیر ظرفیت شبکه دیتا شکل ۴-۹۱- شبیهسازی متغیر تعداد مشتریان دیتا
شکل ۴-۹۲- شبیهسازی متغیر ظرفیت آزاد شبکه دیتا
نتایج حاصل از شبیهسازی شاخص های ظرفیت در بخش تلفن ثابت نیز در شکلهای شماره ۴-۹۳ تا ۴-۹۵ نشان داده شده است. نتایج حاصل از شاخص های ظرفیت شبکه و تعداد مشتریان و ظرفیت آزاد شبکه نشاندهنده رشد نمایی این متغیرها در طول دوره شبیهسازی دارد. با توجه به مقدار اولیه متغیرهای این گروه و قدیمیتر بودن این خدمت در بخش مخابرات، روند رو به رشد این متغیرها کندتر از متغیرهای مشابه در بخش دیتا خواهد بود. نسبت شاخص بهره برداری از ظرفیت نیز در ابتدا ۸۵% است که در اواخر دوره شبیهسازی مقدار آن به ۷۳% میرسد. بنابراین با توجه به ظرفیت قابل توجه آزاد شبکه در این بخش، اثر شلاق چرمی نیز ناچیز میباشد. شکل ۴-۹۵ نمایانگر ظرفیت آزاد شبکه در این بخش میباشد.
شکل ۴-۹۳- شبیهسازی متغیر تعداد مشتریان تلفن ثابت شکل ۴-۹۴- شبیهسازی متغیر ظرفیت شبکه تلفن ثابت
شکل ۴-۹۵- شبیهسازی متغیر ظرفیت آزاد شبکه تلفن ثابت
نتایج حاصل از شاخص ظرفیت شبکه انتقال در هلدینگ مخابرات نیز نشاندهنده رشد نمایی این متغیر در طول دوره شبیهسازی دارد. دلیل این امر نیز افزایش رو به افزایش سرمایه گذاری هلدینگ در این بخش جهت ایجاد زیرساختهای انتقال مکالمات و دیتا است. نتیجه شبیهسازی این شاخص در شکل ۴-۹۶ نشان داده شده است.
شکل ۴-۹۶- شبیهسازی متغیر ظرفیت انتقال هلدینگ
۴-۶-۳-۴-بررسی شاخص های کیفیت
نتایج حاصل از شبیهسازی شاخص های رضایت مشتری و کیفیت شبکه نیز در بخشهای مختلف در شکلهای شماره ۴-۹۷ تا ۴-۱۰۲ نشان داده شده است. نتایج شبیهسازی نشان از رشد این شاخص ها در طول دوره شبیهسازی دارد. روند شاخص ها نشان میدهد که در نهایت به یک حالت ثبات میرسند. در واقع میتوان از متغیرهای این بخش و بخش قبل نتیجه گرفت که شاخص کیفیت شبکه تابعی از ظرفیت شبکه و رضایت مشتری تابعی از کیفیت شبکه است و بین این شاخص ها رابطه کاملا مستقیم وجود دارد. در بخشهای تلفن همراه و تلفن ثابت که ظرفیت شبکه بیشتر است و در واقع کیفیت شبکه بهتر است رضایت بیشتری نیز از خدمات وجود دارد اما در مورد دیتا این رضایت اندکی ضعیفتر است.
شکل ۴-۹۷- شبیهسازی متغیر رضایت مشتری دیتا شکل ۴-۹۸- شبیهسازی متغیر رضایت مشتری تلفن همراه
شکل ۴-۹۹- شبیهسازی متغیر کیفیت شبکه شکل ۴-۱۰۰- شبیهسازی متغیر رضایت مشتری تلفن ثابت
شکل ۴-۱۰۱- شبیهسازی متغیر کیفیت شبکه تلفن ثابت شکل ۴-۱۰۲- شبیهسازی متغیر کیفیت شبکه دیتا
۴-۷-مدلسازی ریاضی زنجیره تامین
در ادامه اعتبارسنجی و شبیهسازی مدل در این مرحله به تجزیه و تحلیل و تعیین هویت سیستم با بهره گرفتن از داده های ورودی و خروجی با بهره گرفتن از مفهوم سیستمهای پویا پرداخته می شود. لازم به ذکر است که جهت رسم جدولها و نمودارها و همچنین محاسبه توابع مختلف همبستگی، دگر همبستگی وتابع چگالی طیفی در این بخش از نرم افزار متلب استفاده می شود.
۴-۷-۱- مدل سیستمی زنجیره تامین خدمات شرکت مخابرات ایران
همانطوریکه قبلا نیز در بخش ساختار زنجیره تامین شرکت مخابرات ایران به آن پرداخته شد در این شرکت سه نوع محصول تلفن ثابت، دیتا و تلفن همراه به مشتریان عرضه میگردد. مدل سیستمی زنجیره تامین مورد پژوهش در شکل شماره ۴-۱۰۳ نشان داده شده است. G1 تابع تبدیل مرحله اول سیستم (نصب و راه اندازی تجهیزات جدید)، G2 تابع تبدیل مرحله دوم (واگذاری خدمات به مشتریان ) و G3 تابع تبدیل مرحله نهایی سیستم (مرحله استفاده از خدمات و نگهداری ) میباشد. متغیر u ورودی یا انگیزش سیستم (سرمایه گذاری در خرید تجهیزات جدید)، ۱x خروجی مرحله اول (ظرفیت قابل واگذاری)،x2 خروجی مرحله دوم (تعداد مشتریان) وx خروجی نهایی سیستم (حاشیه سود) میباشد. بازخور H نیز به معنی برگشت سود حاصل از خدمات به سیستم یا سرمایه گذاری در خرید تجهیزات جدید میباشد. اندیس t نشانگر توابع و متغیرهای سیستم در حوزه زمان و اندیس s نمایانگر حوزه لاپلاس است.
x
شکل ۴-۱۰۳- مدل سیستمی زنجیره تامین خدمات شرکت مخابرات ایران
۴-۷-۲- تابع خودهمبستگی
فرم در حال بارگذاری ...
[یکشنبه 1401-04-05] [ 09:06:00 ب.ظ ]
|