ایجاد و بهره برداری مرکز تماس ملی پاسخگویی (تلفنی و الکترونیکی)
جذب، آموزش و ارتقای سرمایه های انسانی دفاتر پیشخوان در سراسر کشور
ایجاد بستر و بهره برداری از شبکه تبادل ونقل و انتقال کالا
ارائه مشاوره خدمات حقوقی و قضایی
عرضه خدمات قابل ارائه به اتباع ایرانی در خارج از قلمرو حاکمیت سرزمینی
ایجاد شبکه فراگیر تبلیغاتی مبتنی بر ابزارهای نوین
اهداف
کاهش رفت و آمد، سفرهای غیر ضروری، مصرف انرژی و سوخت در کشور
حفظ محیط زیست و افزایش سلامت شهروندی
مدیریت بهینه زمان برای مشتریان

( اینجا فقط تکه ای از متن فایل پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )

کارآمد سازی چابکسازی تشکیلات نظام اداری
افزایش سهم کسب و کار الکترونیکی و صنعت پرداخت الکترونیکی
افزایش رضایت مستمر (عرضه کنندگان خدمات، مشتری، صاحبان سهام، کارکنان و سایر ذینفعان)
توسعه زیر ساخت ها و ابزارهای نوین خدمت رسانی
نوآوری، ایجاد و عرضه خدمات ارزش افزوده
پایداری اقتصادی دفاتر پیشخوان
دریافت خدمات دولتی به صورت مساوی برای تمامی اقشار جامعه، شناسایی مجراهای ارتباطی و تکثر کانال های ارتباطی، ایجاد ساز و کارها و بسترهای لازم به منظور عرضه ی خدمات مناسب، در دسترس بودن مراکز خدمات و… از جمله مهمترین موضوعاتی است که باید در عرصه ملی به صورت تشکیلاتی برای آنها برنامه های شفاف ومشخصی ارائه کند.
کاهش فاصله ی مراکز خدمات با مخاطبان وتوزیع متناسب امکانات در شهرها وروستاهای کشور، ضرورت ایجاد مراکز و دفاتری را در گستره شهرها وحتی در روستاهای کشور برای عملیاتی کردن این خدمات، اجتناب ناپذیر کرده است(همان منبع).
دفاتر پیشخوان که وظایفشان ارائه بخشی از خدمات سازمان های دولتی در تمامی نقاط شهری وروستایی است، با نام “دفاتر پیشخوان خدمات دولت” شناخته می شود. درحال حاضر حدود ۱۶ هزار دفتر پیشخوان خدمات با عناوین مختلف، در کشور مشغول فعالیت هستند که نزدیک به ۱۰ هزار واحد آن در روستاها و حدود ۶ هزار واحد دیگر در شهرها به عرضه ی خدمات دولتی از قبیل خدمات مخابرات، پست بانک ، آب و برق و گاز، ثبت احوال و…. می پردازد(همان منبع). تجربه موفق واگذاری خدمات پستی ومخابراتی به دفاتر ارتباطی بخش خصوصی و الگوسازی برای فعالیت های مشابه در بخش خدمات تأمین اجتماعی، پلیس +۱۰ و شهرداری تهران و تنوع یافتن انواع دفاتر در دست تأسیس، دولت ومجلس شورای اسلامی را به آن داشت که با مبنا قراردادن دفاتر سازمان یافته خدمات ارتباطی کشور که شامل حداقل ۱۶۰۰۰ دفتر فعال در گستره شهرها و روستاهای سراسر کشور می باشند و تجمیع تمامی خدمات قابل واگذاری به آنها در چارچوب نیازهای روز افزون جامعه به انواع خدمات قابل دسترسی وتوزیع عادلانه این خدمات در شهرها و روستاها ، با تدوین و ابلاغ قوانین وآیین نامه های لازم، بسترهای قانونی را برای فعال سازی دفاتر پیشخوان خدمات دولت و بخش عمومی غیر دولتی در سطح کشور با نظارت دستگاه های مسئول فراهم کنند. دفاتر پیشخوان خدمات دولت با کار ویژه های بروکراتیک ،اقتصادی و فرهنگی نقش بسزایی در تسهیل و تسریع خدمات عمومی دولت در قالب مراکز عمده ی خدماتی اعم از پست، پست بانک، مخابرات، خدمات ارتباطات و ثبت احوال و بیمه و… ایفا میکنند. ضرورت و اهمیت این دفاتر در سال های اخیر بسیار مبین و روشن است وماهیت و کاربرد این دفاتر بر هیچ یک از مراکز اداری پوشیده نیست. از جمله کار ویژه ها واهداف این دفاتر عبارت اند از: تجمیع خدمات عمومی ودولتی و تمرکززدایی وافزایش بازدهی در سرعت وکیفیت خدمات کشوری. فرایند و فرآورده های دفاتر پیشخوان خدمات دولت طبق منویات و رهنمود های مقام معظم رهبری در جهت عدالت ورزی، کاهش فساد اقتصادی واداری، سهل المسیر شدن دالان های بروکراتیک واستفادۀ عمومی وانعطاف پذیری سازمانی و رضایت بخشی بدنه اجتماع در ساحت دولت تکنوکرات والکترونیک بر هیچ عقل سلیمی پوشیده نیست(همان منبع).
۲-۴) پیشینه تحقیق :
در رابطه با موضوع مورد مطالعه این تحقیق، یعنی برنامه ریزی استراتژیک برای دفاتر خدمات پیشخوان دولت تا کنون تحقیقی صورت نپذیرفته است. ولیکن پژوهش هایی در رابطه با برنامه ریزی استراتژیک در سازمان های غیرانتفاعی و عمومی، و نیز در رابطه با بهره گرفتن از مدل های مختلف برنامه ریزی استراتژیک انجام پذیرفته است که در ادامه مرور خواهند شد.
پژوهشی با عنوان “تجربه برنامه ریزی استراتژیک با الگوی تلفیقی برایسون و BSC در شرکت برق منطقه ای فارس” در سال ۱۳۸۸، توسط شرکت برق منطقه ای استان فارس انجام گرفت؛ که شاید از بعد نظری به تحقیق حاضر، بیشترین نزدیکی را داشته باشد. در این تحقیق با محور قرار دادن ماهیت عمومی و غیرانتفاعی سازمان مورد مطالعه، با تلفیق مدل های برایسون برای سازمان های عمومی، و کارت امتیازی متوازن؛ نقشه استراتژی شرکت برق منطقه ای فارس تهیه گردید.
در این تحقیق مراحل مختلف مدل برایسون به منظور شناسایی مسائل و موضوعات استراتژیک طی گردید و به همین منظور جلسات مختلفی نیز تشکیل گردید. استراتژی ها و برنامه های مورد نیاز برای تحقق آنها تدوین گردیده و با طرح نقشه استرا
تژی و چشم انداز شرکت، زمینه پیاده سازی و پایش عملکرد در تحقق استراتژی ها ایجاد شده است. شاید بتوان گفت برجسته ترین تفاوت این پژوهش با تحقیق حاظر در استفاده از تحلیل سوات در پژوهش حاضر می باشد. در واقع در این مقاله به منظور شناسایی مسائل استراتژیک از تحلیل نقاط استراتژیک و موضوعات کلیدی شرکت طی جلسات هم اندیشی استفاده شده است در حالی که در تحقیق حاضر از مدل تحلیل SWOT بدین منظور استفاده شده است.
متولی زاده (۱۳۸۱) در پایان نامه کارشناسی ارشد خود با موضوع “مطالعات راهبردی به منظور تدوین استراتژی در شرکت برق خراسان رضوی” به بررسی این موضوع برنامه ریزی استراتژیک در این شرکت پرداخته است. در این پژوهش ابتدا به منظور شناسایی مسائل استراتژیک شرکت برق استان، با بهره گرفتن از روش SWOT چالش های محیطی و نقاط قوت و ضعف داخلی مشخص گردید. سپس با بهره گیری از مدل برنامه ریزی استراتژیک برایسون، استراتژی مناسب به منظور دستیابی به اهداف شرکت برق خراسان رضوی تدوین گشته و راهکارهایی برای رفع مشکلات تعیین گردید. و در نهایت با رائه راهکارهایی، تشکیل شورای راهبردی استراتژیک با اهداف مشخص و به منظور نظارت و مدیریت امر مسائل استراتژیک در شرکت پیشنهاد گردید.
عبدالرحمن آئین (۱۳۹۰) در پایان نامه مقطع کارشناسی ارشد، تحت عنوان “پیاده سازی کارت امتیازی متوازن با رویکرد استراتژیک”، به مطالعه این موضوع در واحد اتانل پتروشیمی اراک پرداخته است. در این تحقیق مراحل تدوین استراتژی و اجرای استراتژی توسط کارت امتیازی متوازن با هم تلفیق شده است. به عبارتی ابتدا با بهره گرفتن از تجزیه و تحلیل SWOT نقاط قوت و ضعف و فرصت ها و تهدیدهای سازمان مشخص و از هر چهار جنبه مالی، مشتری، فرایندهای داخلی و رشد و یادگیری مورد تحلیل قرار گرفت. سپس این نقاط از این چهار جنبه نسبت به تعیین اهداف کلان اولویت بندی و دسته بندی شده و استراتژی مربوط به هر جنبه کارت امتیازی متوازن استخراج گردید. سپس استراتژی های چهار جنبه کارت امتیازی متوازن مشخص شده و بر اساس آن روابط علی و معلولی بین آنها از طریق ترسیم نقش استراتژی تعیین گردیده است.
در مطالعه ای که در سال ۱۳۸۷ توسط الوانی و دیگران انجام گرفت، ایشان به بررسی استراتژیک و ترسیم نقشه استراتژی در دفتر تبلیغات اسلامی پرداختند. در این مقاله ضمن ارائه مبانی روش شناختی تحقیق، به معرفی کلی مدل ارزیابی متوازن و جایگاه آن در ارزیابی و اجرای سیاست های سازمان های دولتی پرداخته شد، و سپس اهداف، چشم انداز و ماموریت های دفتر تبلیغات اسلامی مورد مطالعه قرار گرفت. در ادامه و در چارچوب مدل مفهومی تحقیق، موضوعات استراتژیک تعیین و از چهار جنبه مورد دسته بندی قرار گرفتند. و در نهایت نقشه استراتژی دفتر تبلیغات اسلامی بصورت زیر ترسیم گردیده است.
دهقانی (۱۳۸۸)، در پژوهشی دیگر با عنوان “چگونگی پیاده سازی کارت امتیازات متوازن منابع انسانی در سازمان خدماتی با روش تلفیقی SWOT و BSC” به مطالعه این موضوع در شرکت سهامی آب منطقه ای فارس پرداخته است. در این تحقیق ابتدا با تشکیل ماتریس عوامل داخلی و خارجی، نقاط قوت،ضعف و فرصت ها و تهدیدهای موجود مرتبط با منابع انسانی شرکت آب منطقه ای فارس تعیین گردید. سپس با توجه به یافته های حاصل از تجزیه تحلیل سوات، با بهره گیری از مدل کارت امتیازی متوازن استراتژی ها وراهکارهای مناسب به منظور دستیابی به اهداف تعیین گردید.
کهن سال(۱۳۸۹) در مطالعه ای تحت عنوان “تدوین استراتژی و ترسیم نقشه استراتژیک در شرکت میاندشت مبنا، با تلفیق دو مدل SWOT و BSC به بررسی استراتژیک و ترسیم نقشه استراتژیک در این شرکت پرداخته است. در این تحقیق ضمن مطالعه محیط داخلی و خارجی سازمان؛ نقاط قوت، ضعف، تهدیدها و فرصت های موجود بررسی گردید. سپس با توجه یافته های حاصل از روش قبل با بکار گیری مدل امتیازی متوازن، نقشه استراتژی سازمان تهیه گردیده است.
همچنین اصلی نژاد و دیگران (۱۳۹۱) در مطالعه ای به ارائه برنامه ریزی استراتژیک بر اساس مدل برایسون در شهرداری قم پرداخته اند. در این تحقیق بموازات بررسی مفهومی مدل چرخه استراتژی برایسون، فرایند برنامه ریزی در شهرداری قم مورد تحلیل قرار گرفته است. محقق در این پژوهش، ضمن بررسی چهارچوب نظری تحقیق، کلیه گام های مدل برایسون را مورد بررسی قرار داده و آن را نسبت به در سازمان مورد مطالعه تحلیل نموده است و در هر مرحله به ارائه راهکار و نقطه نظرات خویش پرداخته است. و در نهایت طی نموداری به ترسیم چشم انداز و برنامه اجرایی شهرداری قم پرداخته است که در شکل زیر آمده است.
محمد زارع (۱۳۸۹) در پایان نامه کارشناسی ارشد، با موضوع “طراحی برنامه راهبردی و تهیه BSC بیمارستان تخصصی نگاه”، به بررسی موضوع با بهره گرفتن از مدل های BSC، SWOT، SPACE و QSPM پرداخته است. در این ابتدا تحقیق نقاط قوت و ضعف، فرصتها و تهدیدها با بهره گرفتن از پرسشنامه شناسایی شده و داده های اولیه جمع آوری گردید. سپس از روش تجزیه و تحلیل سوات استراتژی های مناسب استخراج گردید. و در نهایت با بکارگیری مدل BSC نقشه استراتژی برای بیمارستان نگاه ترسیم گردید.
همچنین در پژوهشی دیگر، اشعاری (۱۳۸۷)، با مورد مطالعه قرار دادن شرکت نیر پارس، به بررسی مسائل استراتژیک و ارائه راهکارهای مناسب برای آن پرداخته است. در این تحقیق که با عنوان “تدوین استراتژی و برنامه اجرایی استراتژیک شرکت نیر پارس با بکارگیری مدل های BSC و EFQM” انجام گرفت، ابتدا محیط داخلی و خارجی سازمان مورد ار
زیابی و بررسی قرار گرفت. سپس به منظور دستیابی به هدف اصلی تحقیق، یعنی چگونگی مطابقت اهداف، معیارها، شاخص ها و برنامه های بهبود مرتبط با وجوه چهارگانه مدل BSC با معیارها و زیر معیارهای مدل تعالی سازمانی EFQM به منظور حداکثر بهره برداری از توانمندی های دو مدل در جهت تعیین برنامه اجرایی مناسب، در راستای دستیابی به اهداف استفاده شده است. سایر پژوهش ها و تحقیقات مرتبط به شرح جدول زیر می باشد :

سایر تحققات انجام شده در چارچوب مدل SWOT

علیزاده، طاهر، ۱۳۸۲، بررسی پیوستن ایران به سازمان تجارت جهانی بر روی محصولات لوازم خانگی کشور با بهره گرفتن از مدل SOWT، پایان نامه کارشناسی ارشد، تهران، موسسه عالی آموزش وپژوهش مدیریت و برنامه ریزی.
شجاعی، محمدرضا، سعادتی، علی، حق بین، ۱۳۹۰، بررسی عوامل حیاتی موفقیت برای شرکت بیمه کسری و ارائه استراتژی مناسب برای شرکت بر اساس SWOT، مصر، نشریه بین المللی.
شهلایی، جواد، ۱۳۸۸، تدوین برنامه استراتژیک کارآفرینی در ورزش همگانی کشور بر اساس مدلSWOT، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه علامه طباطبایی.
اکبری، مهدی(۱۳۸۷)،FBSQ چارچوب تدوین استراتژی:هیبریدی از رویکرد غربالسازی فازی،‌کارت امتیازات متوازن، تجزیه و تحلیل SWOT و گسترش عملکرد کیفیت، پنجمین کنفرانس بین المللی مهندسی صنایع.
نورافشار، حامد، ۱۳۸۹، طراحی و ترسیم استراتژی در صنایع دریایی شهید درویشی بندرعباس بر اساس مدل SWOT، پایان نامه کارشناسی ارشد، قشم، دانشگاه پیام نور.
Lee, S.F, Andrew Sai On Ko(2000), Bulding balanced scorecard with SWOT analysis and Implementing, Sun Tzus Art of Business Management Strategies on QFD methodology, Managerial Auditing Journal.

سایر تحقیقات انجام شده در چارچوب مدل BSC

نورافزا ، فرگل، ۱۳۸۸، بررسی آگاهی استراتژیک مدیران منطقه آزاد قشم و تدوین نقشه استراتژی بر اساس مدل BSC، پایان نامه کارشناسی ارشد، قشم، دانشگاه پیام نور.
بنی هاشمی، سیدزهره،۱۳۸۹، شناسایی و اندازه گیری عوامل فرهنگ سازمانی مؤثر در اجرای نقشه استراتژی شرکت های برق منطقه با رویکرد BSC،‌ پایان نامه کارشناسی ارشد، تهران، دانشگاه پیام نور مرکز تهران.

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...