نتیجه گیری و پیشنهادات تحقیق

مقدمه
ارزش هر تحقیق یا پژوهش به نتایج یا یافته‌هایی است که آن تحقیق ارائه می‌کند. همان‌طور که قبلاً گفته شد هدف این تحقیق بررسی تأثیر متغیرهای کلان اقتصادی(نرخ ارز و تورم ) بر متغیرهای ارزیابی عملکرد اقتصادی(EVA وREVA) در سه صنعت خودروی،دارویی و سیمان در بورس اوراق بهادار تهران می‌باشد. جامعه آماری پژوهش شامل شرکت‌هایی پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران موجود در سه صنعت خودرو سازی،دارویی و سیمان البته با قرار دادن محدودیت‌هایی همچون کامل بودن اطلاعات، پایان سال مالی در ۲۹ اسفند و … تعداد ۴۵ شرکت انتخاب شدند. جهت مرتب سازی داده‌ها و آماده نمودن آن‌ها از نرم افزار excel استفاده شد و در مرحله بعد با بهره گرفتن از نرم افزار ۷ Eviews آزمون‌های مورد نظر بر روی داده‌ها صورت گرفتند و نتایج زیر به دست آمد.
۱٫۵ نتایج تحقیق
در این تحقیق به منظور تجزیه و تحلیل داده‌ها و به منظور بررسی فرضیات تحقیق از آزمون همبستگی و روش پنل دیتا استفاده شده است. سپس از روی تجزیه و تحلیل داده‌ها، به رد یا قبول فرضیه‌ها اقدام شد و نتایج ذیل بدست آمد.
جدول(۵-۱) : نتایج آزمون فرضیات تحقیق

فرضیه

نتیجه

نرخ ارز و تورم بر ارزش افزوده اقتصادی تأثیر معناداری دارند.

رد فرض

نرخ ارز و تورم بر ارزش افزوده اقتصادی تعدیل شده تأثیر معناداری دارند

رد فرض

اثر تورم و نرخ ارز بر شاخص‌های عملکرد اقتصادی در صنایع مختلف بورسی متفاوت است

*رد فرض

* تنها در صنعت سیمان تورم بر ارزش افزوده اقتصادی تأثیر معنی داری داشت.
۲٫۵ بحث در مورد نتایج
۱٫۲٫۵ نتیجه آزمون فرضیه اول
با توجه به فرضیه اول و عدم وجود رابطه و تأثیر معنادار(رابطه مثبت ضعیف) بین نرخ ارز و تورم با ارزش افزوده اقتصادی می‌توان اظهار کرد که افزایش (کاهش) نرخ ارز و تورم تأثیر معناداری بر EVA ندارد. بنابراین با وجود نوسانات نرخ ارز در کشور به نظر می‌رسد که اطلاعات، ارقام مالی و به خصوص عملکرد سه صنعت خودرویی، سیمان و دارویی چندان متأثر از وجود نرخ ارز در کشور نبوده است. نوسانات نرخ ارز در سالهای گذشته تاثیری چندانی به عملکرد شرکتهای بورس نداشته اما این مطلب طی سالهای اخیر تاثیر زیادی بر حاشیه سود شرکتهای بورسی کشور داشته است.نوسانات نرخ ارز در یک سال اخیر بیشتر شده اما در سالهای قبل نوسانات اینتقدر شدید نبوده که تاثیر معناداری بر عملکرد این صنایع بگذارد.لازم به ذکر است که دوره زمانی تحقیق ما از سال ۱۳۸۰ تا ۱۳۹۰ بوده که در دوره فوق فقط در برخی از مقاطع زمانی ما نوساناتی در نرخ ارز داشته ایم که بعد از مدت کوتاهی این نوسانات از بین رفته است . بنابراین به مدیران،سرمایه گذاران و استفاده کنندگان از نتیجه این تحقیق پیشنهاد می‌شود که برای بررسی عملکرد اقتصادی این سه صنعت تأثیر نرخ ارز را در نظر نگیرند.

( اینجا فقط تکه ای از متن فایل پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )

همچنین در مورد تورم می توان گفت با وجود تورم دو رقمی در کشور، آن هم برای دوره‌های متوالی به نظر می‌رسد که اطلاعات، ارقام مالی و به خصوص عملکرد سه صنعت خودرویی، سیمان و دارویی ، چندان متأثر از وجود تورم شدید در کشور نبوده است. همان‌طور که قبلآ بیان شد تورم از طریق تأثیرگذاری بر سه عامل سود عملیاتی، هزینه سرمایه و سرمایه بکار رفته ممکن است ارزش افزوده اقتصادی سنتی را تحریف نماید، به طوری که منجر به گمراه کننده بودن نتایج شود. اما بر اساس نتایج حاصل از این فرضیه می‌توان گفت که تورم تأثیر چندانی در تحریف سه عامل فوق نداشته است. لازم به ذکر است که نوسانات نرخ ارز در یک سال اخیر بیشتر شده اما در سالهای قبل نوسانات اینتقدر شدید نبوده که تاثیر معناداری بر عملکرد این صنایع بگذارد.همچنین دوره زمانی تحقیق ما از سال ۱۳۸۰ تا ۱۳۹۰ بوده که در دوره فوق فقط در برخی از مقاطع زمانی ما نوساناتی در نرخ تورم داشته ایم که بعد از مدت کوتاهی این نوسانات از بین رفته است. بنابراین به مدیران،سرمایه گذاران و استفاده کنندگان از نتیجه این تحقیق پیشنهاد می‌شود که برای بررسی عملکرد اقتصادی این سه صنعت تأثیر نرخ تورم را در نظر نگیرند.
۱٫۱٫۲٫۵ مقایسه نتیجه تحقیق با تحقیقات گذشته
در مورد رابطه‌ی بین نرخ ارز و ارزش افزوده اقتصادی با وجود جستجو در پایگاه‌های مختلف مطالعه خاصی پیدا نشد و تنها در برخی از سایت‌های خارجی به بحث در مورد ارتباط بین این دو متغیر پرداخته شده است. اما در مورد رابطه نرخ تورم و ارزش افزوده اقتصادی نتیجه پژوهش حاضر نتایج تحقیق‌های جهانخانی و ‏سهرابی(۱۳۸۹)، وار(۲۰۰۵) و ویلیرز[۴۶] (۱۹۹۷) را تأیید نمی‌کند؛ اما با نتیجه مطالعه و سعیدی و اکبری (۲۰۱۰) هم‌خوانی دارد. البته لازم به تاکید است که این تحقیقات با مطالعه حاضر تفاوت‌های زیادی با هم دارند از جمله این تفاوت‌ها می‌توان به نمونه آماری مورد بررسی یا محدوده زمانی مورد بررسی اشاره کرد. به عنوان مثال اگر در تحقیق حاضر تمام صنایع بورسی یا اینکه محدوده زمانی دیگری در نظر گرفته می‌شد شاید نتایج متفاوتی بدست می‌آمد.
در مطالعه جهانخانی و ‏سهرابی(۱۳۸۹) و وار(۲۰۰۵)، هدف مقایسه بین EVA و REVA بوده همان‌طور که قبلاً بیان شد ارزش افزوده اقتصادی بر اساس اطلاعات خروجی از سیستم حسابداری تاریخی محاسبه می‌شود، تورم بالا می‌تواند بار اطلاعاتی و کاربردهای این معیار معروف سنجش عملکرد را مخدوش نماید. در نتیجه معیار ارزش افزوده اقتصادی تعدیل شده معرفی شد که مبنای محاسباتی آن ارزش بازار است. در این دو مطالعه تایید شد که تورم تأثیر معناداری بر ارزش افزوده اقتصادی دارد. در مقابل مطالعه سعیدی و اکبری (۲۰۱۰) که با نتیجه مطالعه حاضر هم‌خوانی دارد تأثیر تورم بر ارزش افزوده اقتصادی را معنادار نمی‌داند.
۲٫۲٫۵ نتیجه آزمون فرضیه دوم
با توجه به فرضیه دوم و عدم وجود رابطه و تأثیر معنادار(رابطه مثبت ضعیف) بین نرخ ارز و تورم با ارزش افزوده اقتصادی تعدیل شده می‌توان اظهار کرد که افزایش (کاهش) نرخ ارز و تورم تأثیر معناداری بر REVA ندارد.
بنابراین با وجود نوسانات نرخ ارز در کشور به نظر می‌رسد که اطلاعات، ارقام مالی و به خصوص عملکرد سه صنعت خودرویی، سیمان و دارویی چندان متأثر از وجود نرخ ارز در کشور نبوده است. نوسانات نرخ ارز در یک سال اخیر بیشتر شده اما در سالهای قبل نوسانات اینتقدر شدید نبوده که تاثیر معناداری بر عملکرد این صنایع بگذارد.لازم به ذکر است که دوره زمانی تحقیق ما از سال ۱۳۸۰ تا ۱۳۹۰ بوده که در دوره فوق فقط در برخی از مقاطع زمانی ما نوساناتی در نرخ ارز داشته ایم که بعد از مدت کوتاهی این نوسانات از بین رفته است . همچنین اگر ما دوره زمانی تحقیق را بر اساس نوسانات نرخ ارز به دوره های مختلفی تقسیم می کردیم احتمال اینکه نتیجه ای غیر از نتیجه حاضر می گرفتیم زیاد بود. پس بنابراین باید به توزیع نرمال نرخ ارز در این بازه زمانی ۱۱ ساله توجه کرد. بنابراین به مدیران،سرمایه گذاران و استفاده کنندگان از نتیجه این تحقیق پیشنهاد می‌شود که برای بررسی عملکرد اقتصادی این سه صنعت تأثیر نرخ ارز را در نظر نگیرند.
در مورد تورم نیز می توان گفت همان‌طور که قبلاً بیان شد ارزش افزوده اقتصادی تعدیل شده بر اساس ارزش بازار شرکت محاسبه می‌شود. در اینجا چون عامل تورم در نظر گرفته می‌شود در نتیجه می‌توان انتظار داشت که انحرافات تورمی تأثیر چندانی بر نتایج حاصل از REVA نداشته باشند. لازم به ذکر است که نوسانات نرخ ارز در یک سال اخیر بیشتر شده اما در سالهای قبل نوسانات اینتقدر شدید نبوده که تاثیر معناداری بر عملکرد این صنایع بگذارد.همچنین دوره زمانی تحقیق ما از سال ۱۳۸۰ تا ۱۳۹۰ بوده که در دوره فوق فقط در برخی از مقاطع زمانی ما نوساناتی در نرخ تورم داشته ایم که بعد از مدت کوتاهی این نوسانات از بین رفته است. همچنین اگر ما دوره زمانی تحقیق را بر اساس نوسانات تورم به دوره های مختلفی تقسیم می کردیم احتمال اینکه نتیجه ای غیر از نتیجه حاضر می گرفتیم زیاد بود. پس بنابراین باید به توزیع نرمال نرخ تورم در این بازه زمانی ۱۱ ساله توجه کرد. بنابراین به مدیران،سرمایه گذاران و استفاده کنندگان از نتیجه این تحقیق پیشنهاد می‌شود که برای بررسی عملکرد اقتصادی این سه صنعت تأثیر نرخ تورم را در نظر نگیرند.
۱٫۲٫۲٫۵ مقایسه نتیجه تحقیق با تحقیقات گذشته
در مورد رابطه‌ی بین نرخ ارز و ارزش افزوده اقتصادی با وجود جستجو در پایگاه‌های مختلف مطالعه خاصی پیدا نشد و تنها در برخی از سایت‌های خارجی به بحث در مورد ارتباط بین این دو متغیر پرداخته شده است. اما در مورد رابطه نرخ تورم و ارزش افزوده اقتصادی تعدیل شده نتیجه پژوهش پژوهش نتایج تحقیق‌های جهانخانی و ‏سهرابی(۱۳۸۹)، وار(۲۰۰۵) و ویلیرز[۴۷] (۱۹۹۷) با نتیجه این تحقیق هم‌خوانی ندارد؛ اما با نتیجه مطالعه و سعیدی و اکبری (۲۰۱۰) هم‌خوانی دارد. البته لازم به ذکر است که نتیجه این فرضیه با ادبیات تحقیق موجود هم‌خوانی دارد.
۳٫۲٫۵ نتیجه آزمون فرضیه سوم
با توجه به فرضیه پنجم اثر تورم و نرخ ارز بر شاخص‌های عملکرد اقتصادی در صنایع خودرویی،دارویی و سیمان متفاوت نبود و تنها در صنعت سیمان تورم بر ارزش افزوده اقتصادی تأثیر معنی داری داشت.بنابراین به صورت کلی می‌توان گفت که سه صنعت فوق از لحاظ تأثیر نرخ ارز و تورم بر عملکرد اقتصادی آن‌ها تفاوت چندانی با هم نداشته‌اند.
دلایل این عدم تاثیر این است که قیمت محصولات بسیاری از صنایع هنوز آزاد نشده و با قیمت واقعی آنها فاصله دارد بنابراین تا زمانی که این قیمت ها آزاد نشده کاهش یا افزایش تورم تاثیر چندانی بر عملکرد این صنایع نخواهد داشت. البته لازم به یاد آوری است که کاهش یا افزایش نرخ ارز تاثیر متفاوتی بر روی عملکرد صنایع مختلف دارد، همچنان که در چند ماهه اخیر در حالی که صنایعی همچون فلزات،معادن و پتروشیمی ها از افزایش نرخ ارز بسیار منتفع شدند و بازدهی مطلوبی را نصیب سهامداران خود کردند اما صنایعی مثل مخابرات،خودرو و دارویی با افزایش قیمت مواد اولیه تاثیر منفی از افزایش نرخ ارز داشتند و با آینده ی مبهمی مواجه شدند.
در این بین ساختار پراکنده و بدون استراتژی صنعت خودرو نیز باعث شده دردسرهای این بازار بیش از گذشته افزایش یابد. در حال حاضر ۸۰ درصد از قطعات خودرو در داخل کشور تولید می‌شود و باقی آن نیز به دلیل آنکه ارزش داخلی‌سازی ندارد از طریق واردات تامین می‌شود و همین امر موجب وابستگی صنعت خودروسازی شده است؛ وابستگی‌ای که با نوسانات نرخ ارز برای این بازار گران تمام شد. اما صنعت خودروسازی ایران در عین حال که با مشکل تولید و توزیع و بازار مواجه است، با مشکل رشد شدید هزینه استفاده ونگهداری خودرو برای مصرف کننده نیز مواجه است. علی رقم تاثیر نرخ ارز و تورم بر عملکرد شرکتهای خودروسازی از جمله دلایلی که باعث شده در تحقیق ما نرخ ارز و تورم بر عملکرد این صنعت تاثیری نداشته باشد همان سیاست های حمایتی داخلی از صنعت خودرو سازی است سیاست هایی مثل نرخ تعرفه، ارائه تسهیلات بانکی و….این سیاست ها باعث شده اثرات منفی نرخ ارز و تورم از بین برود.
نوسانات ارزی و تورم بر صنعت سیمان تاثیرات دوگانه ای دارد چرا که از یک طرف رشد صادرات را تشویق می کند و از طرفی هزینه های تعیمر ونگهداری را افزایش می دهد. صنعت سیمان به دلیل تسهیلات ارزی بالایی که طی سال های اخیر برای اجرای طرح های توسعه ای و خرید تکنولوژی جدید دریافت کرده ، از تغیرات نرخ ارز تاثیر زیادی می پذیرد. از این رو باید انتظار داشت که درصورت افزایش نرخ ارز و تورم ، رشد صادرات باید آنقدر قابل توجه باشد که بتواند افزایش هزینه ها را جبران کرده و به رشد سودآوری شرکت ها بیانجامد. حال در صورتی که رشد صادرات متناسب با افزایش هزینه ها باشد می توان انتظار داشت که افزایش نرخ ارز و تورم بر عملکرد این صنعت تاثیری نداشته باشد.
البته لازم به ذکر است که نرخ ارز بر شرکت‌های مختلف سیمانی اثرات متفاوتی دارد. شرکت‌های سیمانی مستقر در نزدیک مرزها که صادرات بیشتری دارند و همچنین شرکت‌های گیرنده وام‌های ارزی بیشترین تاثیر را از این سیاست می‌پذیرند. نرخ ارز بر شرکت‌هایی که تازه تاسیس هستند تاثیر چندانی ندارد، زیرا این شرکت‌ها از وام‌های ارزی بیشتری استفاده می‌کنند و به طور طبیعی رشد قیمت‌های فروش با افزایش هزینه تسعیر وام ارزی خنثی می‌شود. شرکت‌های سیمانی مبادلات ارزی خود را از طریق سیستم بانکی انجام می‌دهند، بنابراین تغییرات نرخ بازار آزاد تاثیری بر فروش آنها ندارد.
۳٫۵ پیشنهاداتی برای تحقیقات آتی

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...