تصویر ذهنی

MEN

۱-۵-۴٫ تحلیل عاملی اکتشافی
به منظور سنجش روایی روش­های گوناگونی وجود دارد که دراین پژوهش باتوجه به اینکه متغیرهای پژوهش ازچند بُعد (مؤلفه) تشکیل شده ­اند، از آزمون تحلیل عاملی اکتشافی بهره گرفته شده ­است. در انجام تحلیل عاملی باید از این مسأله اطمینان حاصل شود که آیا می­توان داده ­های موجود را برای تحلیل مورد استفاده قرارداد یا نه. به عبارت دیگر؛ آیا تعداد داده ­های موردنظر برای تحلیل عاملی مناسب هستند یا خیر؟ بدین منظور از شاخص KMO و آزمون بارتلت استفاده شده­ است. براساس این دو آزمون داده ­ها زمانی برای تحلیل عاملی مناسب هستند که شاخص KMO بیشتر از (۶/۰) و نزدیک به یک و sig آزمون بارتلت کمتر از (۰۵/۰) باشد. خروجی این آزمون­ها در جداول زیر ارائه گردیده­ است.

( اینجا فقط تکه ای از متن فایل پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )

جدول ۸-۴٫ آزمون KMO و بارتلت برای سؤالات پرسشنامه

آزمون KMO

۸۰۷/۰

آزمون بارتلت

χ۲

۱۷۵/۲۸۷۴

درجه آزادی

۱۹۰

Sig

۰۰۰/۰

باتوجه به جدول ۸-۴؛ مقدار شاخص KMO برابر ۸۰۷/۰ است (بیشتراز ۶/۰)، لذا تعداد نمونه (تعداد پاسخ ­دهندگان) برای تحلیل عاملی کافی می­باشد. همچنین مقدار sig آزمون بارتلت، کوچکتراز ۰۵/۰ است؛ که نشان می­دهد تحلیل عاملی برای شناسایی ساختار مدل عاملی مناسب است و فرض شناخته ­شده ­بودن ماتریس همبستگی، رد می­ شود.
با توجه به ­اینکه نتایج آزمون­ KMO و بارتلت، داده ­های به­ دست­آمده از پرسشنامه را برای تحلیل عاملی، کافی و مناسب تشخیص می­ دهند؛ پس می­توان تحلیل اکتشافی را بر روی سؤالات پرسشنامه­ پیاده ­نمود.
در تحلیل عاملی اکتشافی برای استخراج عامل ها از روش مؤلفه­ های اصلی[۶۰] و برای چرخش عامل­ها از روش واریماکس[۶۱] با نرمال سازی کیسر[۶۲] بهره گرفته شده­است. ملاک تصمیم ­گیری درمورد بقاء یا حذف سؤالات پرسشنامه از تحلیل عاملی؛ مقادیر اشتراک استخراجی[۶۳] آن­هاست. بدین ترتیب که اگر مقدار اشتراک استخراجی هریک از سؤالات کمتراز (۵/۰) باشد، آن سؤال را از تحلیل­ عاملی کنار می­گذاریم. همچنین ملاک تصمیم ­گیری درمورد دسته­بندی سؤالات، مقادیر ویژه بالاتراز (۱) و نمرات عاملی بالاتر از (۴/۰) درنظر گرفته شده­است. نتایج آزمون تحلیل اکتشافی در جدول ۴-۹ نمایان است. جهت اینکه نشان دهیم هر سؤال پرسشنامه در کدام عامل جای گرفته ­است، بیشترین بار عاملی آن سؤال با رنگی دیگر در جداول تحلیل عاملی اکتشافی مشخص ­شده­ است.
جدول ۹-۴٫ ماتریس عوامل چرخش یافته با روش تحلیل مولفه اصلی و روش چرخش واریماکس با نرمال­سازی کیسر برای سؤالات پرسشنامه پژوهش

سؤالات

عامل اول

عامل دوم

عامل سوم

عامل چهارم

عامل پنجم

عامل ششم

اشتراک استخراجی

MEN

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...