کف پای گود
برای ارزیابی این عارضه از ثبت نقش پا استفاده می‌شود. این روش مشابه با روش صافی کف پاست. هرگاه نقش داخلی کف پا از خط فرضی که از مرکز تاندون آشیل و در امتداد کف به طرف انگشت دوم میرود فاصله زیادی داشته باشد، افزایش قوس پا وجود دارد. در درجات شدید، پیوستگی نقش پا از بین رفته و هر یک از اثرهای مربوط به انگشتان پا، سینه پا و پاشنه پا به طور گسسته دیده می‌شود و گاه نقش لبه خارجی پا نیز محو می‌شود.
(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت nefo.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))

شکل ۵۶.۳. نقش گودی کف پا به ترتیب از راست با درجه شدت شدید، متوسط و نرمال

انحراف مچ پا به خارج
فرد پشت به صفحه شطرنجی طوری میایستد که آزمونگر یکی از خطهای عمودی صفحه را به عنوان خطی که بدن را به دو نیمه راست و چپ تقسیم می‌کند انتخاب کند. در حالت عادی از نمای پشتی تنها پاشنه‌ها و مقدار ناچیزی از کناره‌های پشتی خارجی پا قابل مشاهده است. میزان انحراف مچ پاهای فرد از این خط که باعث دیده شدن کناره‌های خارجی پا می‌شود تعیین کننده درجه انحراف مچ پا به خارج است.

شکل ۵۷.۳. حالت‌های عارضه انحراف مچ پا به خارج در فرم ریدکو

پای چرخیده به داخل (پنجه کفتری)
برای ارزیابی این عارضه از خط شاقولی در نمای رو به رو استفاده شد. فرد کاملاً راحت میایستد. خطی که از مرکز کشکک به طرف پایین روی ستیغ درشت نی کشیده می‌شود باید از بین انگشت دوم و سوم بگذرد. اگر این خط متمایل به انگشت چهارم باشد پای چرخیده به داخل تشخیص داده می‌شود.

شکل ۵۸.۳. به ترتیب از بالا پای چرخیده به داخل، نرمال و پای چرخیده به خارج

زانوی پرانتزی
برای ارزیابی این عارضه از کولیس استفاده می‌شود. آزمودنی بدون کفش و جوراب و در حالی که زانوها و رانهای وی دیده می‌شود در مقابل آزمونگر به صورت کاملاً راحت می‌ایستد؛ بدون آن که متحمل انقباض غیر طبیعی و تنش غیر معمول در عضلات ناحیه ران باشد. در حالی‌که قوزکهای داخلی وی به یکدیگر نزدیکاند فاصله میان فوق لقمه‌های داخلی ران با کولیس اندازه‌گیری می‌شود.

شکل ۵۹.۳. عارضه‌های مربوط به زانو به ترتیب از سمت چپ: نرمال، زانوی پرانتزی، زانوی ضربدری

زانوی ضربدری
برای ارزیابی این بیماری از کولیس استفاده می‌شود. آزمودنی بدون کفش و جوراب و در حالی که زانوها و رانهای وی دیده شود در مقابل آزمونگر به صورت کاملاً راحت می‌ایستد، بدون آن که متحمل انقباض غیرطبیعی و تنش غیر معمول در عضلات ناحیه ران باشد. در حالی که زانوهای وی به یکدیگر نزدیک‌اند فاصله میان قوزک‌های داخلی با کولیس اندازه گیری می‌شود. این عارضه از لحاظ شدت ابتلا به چهار درجه تقسیم می‌شود:

درجه یک: فاصله میان دو قوزک داخلی از ۵/۲ سانتیمتر کمتر است.
درجه دو: فاصله میان دو قوزک داخلی بین ۵/۲ تا ۵ سانتیمتر است.
درجه سه: فاصله میان دو قوزک داخلی بین ۵ تا ۷ سانتیمتر است.
درجه چهار: فاصله میان دو قوزک داخلی بیشتر از ۷ سانتی متر است.
۸.۳. روش آماری
در این تحقیق از آزمون کلموگروف اسمیرنوف برای نرمال بودن توزیع داده استفاده شد. در آمار توصیفی از میانگین و انحراف استاندارد و رتبه درصدی برای توصیف داده ها، ضریب همبستگی چندگانه Multiple Correlation و آنالیز اجزای اصلی اطلاعات برای تعیین شاخص­ های اصلی متغیرهای ویژگیهای آنتروپومتریک، بیومکانیک، فیزیولوژیک، روانی و ناهنجاریهای اسکلتی- عضلانی در هر سه رده سنی ۱۵ تا ۱۷ سال و سپس از آمار استنباطی ANOVA و کروسکال والیس برای مقایسه پارامترهای شاخصهای اصلی متغیرهای متناظر در گروه های سنی در سطح معناداری ۰۵/۰ استفاده شد. تحقیق حاضر از نوع نیمه تجربی بود، که به صورت میدانی و به صورت پیش آزمون – پس آزمون انجام شده است. این تحقیق دارای گروه های کنترل و تجربی و متغیرهای مستقل و وابسته است و آزمودنی های آن انسان بوده و امکان کنترل تمام متغیرها وجود نداشت.
فصل چهارم
یافته­های تحقیق

۱.۴. مقدمه
در این فصل نتایج حاصل از تحلیل داده ها ارائه شده است. با بهره گرفتن از آزمون کلموگروف اسمیرنوف نرمال بودن توزیع داده ها مورد بررسی قرار گرفت. در آمار توصیفی از میانگین، انحراف استاندارد و رتبه درصدی برای توصیف داده ها ، ضریب همبستگی چند گانه و آنالیز اجزای اصلی اطلاعات برای تعیین شاخص های اصلی آنتروپومتریکی، بیومکانیکی، فیزیولوژیکی، روانی و وضعیت قامتی، اسکلتی-عضلانی در هر گروه سنی استفاده شد . سپس از آمار استنباطی ANOVAو کروسکال والیس برای مقایسه پارامترهای شاخص های اصلی متغیرهای متناظر در گروه های سنی استفاده شد .

۲.۴. آمار توصیفی
آزمودنی ها دختران ساکن شهرستان میاندوآب با دامنه سنی ۱۷-۱۵ سال ( ۳۵ نفر ۱۵ ساله، ۳۵ نفر ۱۶ ساله و ۳۵ نفر ۱۷ ساله ) بودند .

۱.۲.۴. داده های توصیفی مربوط به پارامترهای آنتروپومتریکی
داده های مربوط به قد و وزن

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...