۱۴۸.۵

Pressure of LP

۱۵.۶۶۷

۱۴

۱۹.۳۳۳

۲۲.۳۳

۲۵

Motive steam from LP Drum

۰

۰

۳.۳۴۵۵

۳.۵۸۷۵

۰

تمامی دسته جواب های موجود در جدول(۴-۸) با بهره گرفتن از الگوریتم ژنتیک در ۶۰ نسل و با ۲۰ بار اجرای برنامه به دست آمده است و مجموعه جواب های به دست آمده بهترین جواب در بین مجموعه جواب های به دست آمده می­باشد. که البته بر اساس ماهیت الگوریتم ژنتیک که بر اساس احتمالات کار می­ کند ممکن است با اجرای دوباره­ی برنامه­ی کد نویسی شده مجموعه جواب بهتری نسبت اعداد فوق به دست آید. نکته قابل توجه آن است که در اجرای هر مرحله بهترین جواب مراحل قبل به عنوان ورودی به برنامه داده ­شد تا علاوه بر یافتن جواب های جدید که ممکن است بهتر از جواب پیشین باشد از جواب های قبلی نیز به عنوان یک کروموزوم اصلاح شده استفاده کرد.
همانطور که مشخص می­باشد جواب های به دست آمده برای حالت بهینه سازی به روش TOPSIS دارای جواب­هایی در محدوده­ جواب­های به دست آمده از بهینه­سازی­های تک هدفه است و همچنین در مواردی که جند مورد از بهینه­سازی­های تک هدفه به یک عدد مشترک در مجموعه جواب خود رسیده ­اند مجموعه جواب به دست آمده از روش TOPSIS نیز جوابی نزدیک به آن را انتخاب نموده است تا تمامی اهداف را پوشش دهد.

( اینجا فقط تکه ای از متن فایل پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )

در بخش­های بعد، نتایج حاصل از تغییر عوامل مختلف موثر در بهینه­سازی را که توسط الگوریتم ژنتیک تعیین می­شوند و یا به صورت ورودی به برنامه داده می­ شود را به ترتیب مورد بررسی قرار داده می­ شود و نتایج با نمودارها به نمایش در خواهدآمد
۴-۴-۲ بررسی نتایج حاصل از تغییر TBT
افزایش مقدار TBT، که دمای مرحله اول در واحد شیرین سازی آب می­باشد، موجب افزایش فشار مراحل موجود در واحد شیرین سازی افزایش اختلاف دمای بین مراحل و همچنین بالا رفتن دمای مایع اشباع خروجی از سیستم MED-TVC و ورودی به بویلر بازیاب خواهد شد.
به دلیل کاهش گرمای نهان و همچنین با پایین آمدن بخار ناشی از پدیده تبخیر ناگهانی در فشارهای بالاتر افزایش دمای TBT در واحد شیرین سازی آب موجب کاهش مقدار آب شیرین تولیدی خواهد شد اما از طرفی بالارفتن دمای مایع ورودی به بویلر بازیاب موجب افزایش دبی بخار تولیدی در مبدل بخار مستقل می­گردد که این امر اندکی باعث افزایش بخار محرک وارد شده به آب شیرین کن می­ شود اما در نهایت با افزایش TBT مقدار آب شیرین تولیدی به شدت کاهش خواهد داشت که این موضوع در شکل (۴-۳) نشان داده شده است.
شکل ۴-۴: تغییرات GOR با تغییر دمای مرحله­ اول MED-TVC
شکل ۴-۳: تغییرات آب شیرین تولیدی با تغییر دمای مرحله­ اول MED-TVC
شکل ۴-۵: تغییرات هزینه تولید آب شیرین با تغییر دمای مرحله­ اول MED-TVC
شکل ۴-۶: تغییرات هزینه­ تولید توان با تغییر دمای مرحله­ اول MED-TVC
با کاهش شدید مقدار آب شیرین تولیدی در واحد شیرین سازی آب و همچنین با افزایش اندک بخار محرک به طبع کاهش نسبت GOR (نسبت بهره) که از تقسیم آب شیرین تولیدی بر بخار محرک به دست می ­آید قابل انتظار خواهد بود که این امر نیز در شکل (۴-۴) نشان داده شده است.
افزایش فشار در مراحل آب شیرین­کن موجب کاهش هزینه­ های اولیه ساخت واحد شیرین­سازی و همچنین کاهش هزینه­ های تعمیر و نگهداری خواهد شد اما کاهش در میزان آب شیرین تولیدی موجبات کاهش درآمد کل سالیانه را فرآهم خواهد آورد. همانطور که در شکل (۴-۵) و (۴-۶) مشخص می­باشد در این مورد با انحراف از TBT بهینه میزان کاهش ایجاد شده در درآمده بیشتر از کاهش هزینه­هاست پس در نهایت موجب افزایش هزینه­ تولید آب شیرین و الکتریسته خواهد شد.
تغییرات اندک افزایش میزان هزینه­ تولید برق به دلیل بزرگ تر شدن مبدل حرارتی مستقل جهت بخار محرک در بویلر بازیاب و همچنین تغییرات هزینه­ تولید آب شیرین نیز به دلیل پائین آمدن مقدار GOR می­باشد که باعث بزرگتر شدن MED-TVC و افزایش هزینه­ های اولیه­ سیستم شیرین سازی آب برای تولید مقدار مشخصی از آب شیرین به نسبت GOR بالاتر خواهد شد.
میزان تخریب اگزرژی در اجزاء سیکل تولید توان و آب شیرین، تخریب اگزرژی کل و همچنین تخریب اگزرژی در سیستم آب شیرین­کن نیز به ترتیب در اشکال (۴-۷)، (۴-۸) و (۴-۹) قابل ملاحظه می­باشد.
شکل ۴-۷: تغییرات تخریب اگزرژی در اجزاء مختلف سیکل تولید همزمان با تغییر دمای مرحله­ اول MED-TVC
شکل ۴-۸: تغییرات تخریب اگزرژی کل مختلف سیکل تولید همزمان با تغییر دمای مرحله­ اول MED-TVC
شکل ۴-۹: تغییرات تخریب اگزرژی سسیستم آب شیرین کن با تغییر دمای مرحله­ اول MED-TVC
همانطور که ملاحظه می­ شود میزان تخریب اگزرژی در اجزاء سیکل تولید همزمان ثابت باقی خواهد ماند اما تخریب اگزرژی در سیستم آب شیرین کن بر اساس آنچه انتظار می­رود به دلیل افزایش اختلاف دما بین مراحل و بالارفتن دمای مراحل که موجب افزایش انتقال حرارت و پرت حرارتی می­ شود افزایش قابل ملاحظه­ای خواهد داشت که این موضوع باعث افزایش در تخریب اگزرژی کل نیز شده است زیرا تخریب اگزرژی در سیستم شیرین سازی در واقع بخش عمده­ی تخریب اگزرژی کل می­باشد.
شکل ۴-۱۱: تغییرات درآمد کل با تغییر دمای مرحله­ اول MED-TVC
شکل ۴-۱۰: تغییرات بازگشت سرمایه با تغییر دمای مرحله­ اول MED-TVC
با توجه به کاهش میزان آب شیرین تولیدی، بازگشت سرمایه تاخیر خواهد داشت و همانطور که در شکل (۴-۱۰) مشخص است میزان بازگشت سرمایه افزایش خواهد یافت البته تاثیر توان تولیدی به دلیل بالاتر بودن حجم توان تولیدی توربین­های گازی و بخاری بیشتر از تاثیر تولید آب شیرین در بازگشت سرمایه می­باشد به همین دلیل این تاخیر چندان زیاد نخواهد بود. همانطور که در شکل (۴-۱۱) نیز مشخص است میزان درآمد با کاهش میزان آب شیرین تولیدی تغییرات چندانی نخواهد داشت اما مطابق انتظار روند کاهشی دارد.
۴-۴-۳ بررسی نتایج حاصل از تغییرات فشار بخار پشت توربین
افزایش در فشار پشت توربین بخار به طبع باعث افزایش دمای بخار محرک ورودی به آب شیرین­کن و همینطور کاهش قابل ملاحظه میزان توان تولیدی در توربین بخار خواهد شد.
همانطور که در شکل (۴-۱۲) با افزایش فشار پشت توربین میزان توان تولیدی به شدت کاهش خواهد یافت به طوری که با افزایش فشار پشت از ۱ بار به ۷ بار توان تولیدی به میزان MW20 کاهش می­یابد. این کاهش در مقابل باعث افزایش مقدار آب­شیرین تولیدی به دلیل افزایش دما و آنتالپی بخار ورودی به آب شیرین­کن، خواهد شد که شکل (۴-۱۳) مؤید این مسأله است. همانطور که در این نمودار مشخص مقدار این افزایش تولید آب شیرین نیز قابل ملاحظه بوده و برای ۶ بار افزایش Kg/s 110 افزایش تولید آب شیرین وجود دارد.
شکل ۴-۱۲: تغییرات توان تولیدی به ازای تغییر در فشار پشت توربین
شکل ۴-۱۳: تغییرات آب شیرین­تولیدی تولیدی به ازای تغییر در فشار پشت توربین
با دلیل افزایش فشار پشت توربین بخار ورودی به آب شیرین کن به صورت سوپرهیت از توربین خارج می­گردد در نتیجه مقدار بخار اشباع وارد شده به مرحله اول افزایش می­یابد که این امر موجب افزایش آب شیرین تولیدی برای مقدار ثابت بخار محرک می­گردد و در نتیجه نسبت بهره افزایش خواهد یافت. در شکل (۴-۱۴) این امر نمایش داده شده است.
شکل ۴-۱۴: تغییرات نسبت بهره به ازای تغییر در فشار پشت توربین
با توجه به افزایش GOR در آب شیرین­کن انتظار می­رود که میزان هزینه­ تولید آب پائین بیاید و با توجه به کاهش شدید میزان توان تولیدی انتظار افزایش هزینه­ تولید توان به ازای هر KWh انتظار بی جایی نخواهد بود که این مسأله در شکل های (۴-۱۵) و (۴-۱۶) نشان داده شده است. لازم به ذکر است که میزان هزینه­ توربین با کاهش توان تولیدی به صورت خطی کاهش نمی­یابد و بر اساس رابطه­ موجود در بخش ۳-۶ غیر خطر است. و همینطور در مورد سیستم آب شیرین­کن نیز با افزایش حجم آب شیرین­ تولیدی به همان نسبت میزان هزینه­ ساخت آب شیرین­کن افزایش نخواهد یافت بلکه در تولید بالاتر این روند کندتر است. با این تفسیر می­توان روند غیر خطی را افزایش هزینه­ تولید توان و آب شیرین را در شکل های (۴-۱۵) و (۴-۱۶) تفسیر نمود.
شکل ۴-۱۵: تغییرات هزینه­ آب شیرین تولید به ازای تغییر در فشار پشت توربین
شکل ۴-۱۶: تغییرات هزینه­ تولید توان به ازای تغییر در فشار پشت توربین
حتی با افزایش شدید میزان آب شیرین تولیدی شدت کاهش توان تولیدی در توربین بخار موجب کاهش در درآمد کلی سیکل تولید همزمان خواهد شد که این موضوع در شکل (۴-۱۷) نشان داده شده است در واقع خارج کردن بخار سوپرهیت که هنوز توانایی تولید توان را خواهد داشت و استفاده از حرارت آن مقرون به صرفه نبوده و علاوه بر کاهش درآمد کلی نیروگاه موجب تاخیر در بازگشت سرمایه نیز خواهد شد. این امر در شکل (۴-۱۸) نشان داده شده است.
شکل ۴-۱۷: تغییرات درآمد به ازای تغییر در فشار پشت توربین
شکل ۴-۱۸: بازگشت سرمایه به ازای تغییر در فشار پشت توربین
با افزایش فشار پشت توربین با توجه به ورود بخار سوپرهیت به ترموکمپرسور و تبدیل این بخار، به بخار اشباع جهت ورود به MED، تخریب اگزرژی قابل توجهی در این حالت رخ خواهد داد که این امر به وضوح در شکل (۴-۱۹) موجب افزایش بیش از حد تخریب اگزرژی در واحد شیرین سازی­ آب شده است. در مقابل مطابق با شکل (۴-۲۰) میزان تخریب اگزرژی در توربین بخار کاهش خواهد یافت. اما این کاهش نمی تواند افزایش تخریب اگزرژی در آب­شیرین­کن را جبران کند و در نتیجه موجب افزایش تخریب اگزرژی کل نیز خواهد ­شود.
شکل ۴-۱۹: تخریب اگزرژی در اجزائ سیکل بخار به ازای تغییر در فشار پشت توربین
شکل ۴-۲۰: تخریب اگزرژی توربین بخار به ازای تغییر در فشار پشت توربین
با توجه به نمودارها و تحلیل­های انجام شده اگر بخار خروجی از توربین با فشار پشت به صورت بخار اشباع باشد بهترین حالت فشار خروجی را جهت کمترین میزان تخریب اگزرژی و بیشترین توان و درآمد خواهد داشت و در فشارهای بالاتر که بخار سوپرهیت است بهتر است از بخار جهت تولید توان استفاده نمود.

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...