فایل شماره 6371 |
محدودیت ۴
شرکتهایی که طی سالهای ۱۳۸۸ تا ۱۳۹۲ تغییر سال مالی داشتهاند.
(۲۲)
محدودیت ۵
شرکتهایی که بعد از ۱/۱/۱۳۸۸در بورس اوراق بهادار تهران پذیرفته شده یا قبل از پایان اسفند ۱۳۹۲ از تابلوی بورس خارج شده اند.
(۴۴)
محدودیت ۶
شرکتهایی که سهام آنها در پایان اسفند ماه هر سال حداقل یک بار معامله نشده و توقف معاملاتی بیش از سه ماه در مورد سهام یاد شده اتفاق افتاده است.
(۱۲)
کل محدودیتها
جمع شرکتهای حذف شده از جامعه آماری
(۱۹۶)
جمع شرکتهای انتخابی
۲۷۴
جدول (۳-۱) چگونگی انتخاب شرکتهای مورد مطالعه پژوهش
۳-۴ روش گردآوری داده ها
در این پژوهش برای گردآوری داده ها و اطلاعات، ابتدا از روش کتابخانهای استفاده به عمل می آید. در بخش کتابخانهای، مبانی نظری پژوهش از کتب، پایان نامه های تحصیلی و مجلههای تخصصی فارسی و لاتین گردآوری میگردد و سپس داده های پژوهش از طریق جمعآوری داده های شرکتهای منتخب با مراجعه به صورتهایمالی، یادداشتهای توضیحی، گزارشهای هفتگی و ماهنامه بورس اوراق بهادار جمعآوری شده است.
۳-۵ ابزار تجزیه و تحلیل دادهها
اطلاعات مورد نیاز شرکتها از طریق نرم افزار ره آورد نوین، بانکهای اطلاعاتی تدبیرپرداز و سایت رسمی بورس اوراق بهادار تهران گردآوری می شود و سپس با جمعبندی و محاسبات مورد نیاز در صفحه گسترده نرم افزار اکسل برای تجزیه و تحلیل آماده شده است. تجزیه و تحلیل نهایی به کمک نرم افزار آماری Eviwse8 انجام میگردد.
۳-۶ روشهای تجزیه و تحلیل داده ها
شاخص های مرکزی و پراکندگی برای متغیرهای تحقیق به منظور تحلیل توصیفی متغیرها، قبل از آزمون فرضیه ها تعیین شده اند. این اقدام به منظور ارائه دیدگاهی کلی نسبت به جامعه آماری و شناخت بیشتر آن صورت میگیرد. قبل از هر چیز، باید نوع دادهها از جهت تابلویی (پانل) و یا تلفیقی (پولینگ) بودن مشخص شود که برای این منظور از آزمون F لیمر استفاده شده است. آزمون هاسمن برای تعیین استفاده از مدل اثرات ثابت در مقابل مدل اثرات تصادفی انجام گرفت.
برای بررسی آنکه در یک مدل رگرسیون، جملات خطا خود همبسته میباشند یا خیر، از آزمون دوربین واتسون استفاده شد. ضریب تعیین معیاری است که قوت رابطه میان متغیر مستقل و متغیر وابسته را تشریح می کند. مقدار ضرایب متغیرهای مستقل، مشخصکننده آن است که چند درصد از تغییرات متغیر وابسته، توسط متغیر مستقل توضیح داده شده است. معنادار بودن معادله رگرسیون با بهره گرفتن از آماره F صورت گرفته است. بعد از آزمون معنادار بودن رگرسیون، معنادار بودن هر یک از ضرایب آزمون گردید که برای این امر از آزمون t استفاده شد. شایان ذکر است که تمامی آزمونهای آماری در سطح معناداری ۹۵% انجام گرفته است.
۳-۷ روشهای آماری آزمون فرضیه ها
۳-۷-۱ آمار توصیفی
شاخص های مرکزی و پراکندگی برای متغیرهای تحقیق به منظور تحلیل توصیفی متغیرها قبل از آزمون فرضیه ها تعیین میشوند. میانگین به عنوان مهمترین شاخص مرکزی به همراه انحراف معیار به عنوان مهمترین شاخص های پراکندگی محاسبه خواهد شد، انحراف معیار نیز پراکندگی داده ها را نشان میدهد. این اقدام به منظور ارائه دیدگاهی کلی نسبت به جامعه آماری و شناخت بیشتر آن صورت میگیرد.
۳-۷-۲ بررسی نرمال یا غیر نرمال بودن داده های پژوهش
برای اجرای روش های آماری و محاسبه آماره آزمون مناسبت و استنتاج منطقی درباره فرضیه های پژوهش مهمترین عمل قبل از هر اقدامی، انتخاب روش آماری مناسب برای پژوهش است برای این منظور آگاهی از توزیع داده ها از اولویت اساسی برخوردار است.
برای همین منظور در این پژوهش از آزمون معتبر جارکو- براو برای بررسی فرض نرمال بودن داده های پژوهش استفاده شده است.
آزمون جارکو-برا روش ناپارامتری سادهای برای تعیین همگونی اطلاعاتی تجربی با توزیع فراوانی مشاهدهها جمعآوری شده است. این آزمون برای گرفتن مجوز لازم جهت استفاده از رگرسیون و ضریب همبستگی پیرسون بر متغیرهای مستقل و وابسته اعمال میگردد تا نرمال بودن اطلاعات اثبات گردد.
۳-۷-۳ داده های پانل (داده های تابلویی)
مدلهای اقتصادی از نظر استفاده از داده های آماری به سه بخش تقسیم میشوند، در برخی از آنها برای برآورد مدل، از اطلاعات سری زمانی استفاده می شود. در مدلهای مبتنی بر سریهای زمانی، مقدار متغیرهای مختلف مدل، تابعی از زمان هستند. بعضی دیگر از مدلها بر اساس داده های مقطعی برآورد میشوند. در مدلهای مبتنی بر داده های مقطعی، زمان به هیچ عنوان نقشی نداشته و مقدار متغیرهای مختلف مدل تابعی از مقاطع مختلف است. در برخی از مطالعهها، طراحی مدلهایی که صرفاً مبتنی بر آمارهای سری زمانی و یا مقطعی است، فروض ضمنی محدودکننده ای بر نتایج حاصل، تحمیل می کند و منجر به کاهش اعتبار نتایج به دست آمده از مدل می شود. بنابراین برای افزایش دقت مطالعه، تفکیک این دو مقوله ضروری است. روش سوم برآورد مدل که در سالهای اخیر بیشتر مورد توجه قرار گرفته است، برآورد مدل بر اساس داده های پانل است. در این روش یک
سری واحدهای مقطعی طی چند سال مورد برازش قرار میگیرند. تحلیل با داده های ادغام شده، محیطی بسیار غنی از اطلاعات را برای گسترش فنون تخمین و نتایج نظری فراهم می آورد.
در بسیاری از موارد محققان از این روش، برای مواردی که نمی توان مسائل را به صورت سری زمانی یا مقطعی بررسی کرد یا زمانی که تعداد داده ها کم است، استفاده می کنند. از آنجا که لحاظ نکردن برخی از متغیرها در ساختار مدلها موجب ایجاد عدم کارایی در برآوردهای مدلهای اقتصادسنجی می شود، روش داده های تلفیقی که از ترکیب اطلاعات سریهای زمانی و داده های مقطعی تشکیل شده است، اثر این نوع متغیرهای لحاظ نشده یا غیر قابل اندازه گیری را بهتر از داده های مقطعی طی یک سال یا داده های سری زمانی برای یک مقطع زمانی نشان میدهد. داده های تلفیقی روند گذشته متغیرها را در بر گرفته و از نظر لحاظ کردن پویایی متغیرها اطمینان ایجاد می کند. یک مدل تجربی بزرگ می تواند به طور کاملتری روابط بین متغیرهای مربوطه، اثرات مثبت و منفی که به لحاظ آماری معنادار هستند، متغیرهای زمان و مکان، اثرات و روابط متقابل بین متغیرها را مشخص کند. ادغام داده های سری زمانی و مقطعی و ضرورت استفاده از آن بیشتر به علت افزایش تعداد مشاهدهها و بالا بردن درجه آزادی است.
۳-۷-۴ آزمون F لیمر
در خصوص استفاده از پانل، آزمون مربوط به همگنی مقاطع انجام میپذیرد. در صورتی که شرکتها همگن باشند، میتوان به سادگی از روش حداقل مربعات معمولی استفاده نمود، در غیر این صورت، ضرورت استفاده از پانل ایجاب میگردد. در آزمون F فرضیه یکسان بودن عرض از مبدأها (روش پولینگ یا ترکیبی)، در مقابل فرضیه مخالف ، ناهمسانی عرض از مبدأها (روش داده های تابلویی) قرار میگیرد. بنابراین در صورت رد فرضیه روش داده های تابلویی پذیرفته می شود.
فرضیه های این آزمون بر اساس ها، که بیانکننده اثرات فردی و یا ناهمگنیها هستند به صورت زیر است:
فرم در حال بارگذاری ...
[یکشنبه 1401-04-05] [ 11:04:00 ب.ظ ]
|