نقاط قوت: مطالعه به صورت دو سوکور انجام شده است بطوریکه فردی که درد را اندازه می گرفت از نتیجه معاینات اطلاعی نداشت .
نقاط ضعف: روش های آماری و تجزیه تحلیل و روش کار به طور دقیق ذکر نشده است.
نتیجه گیری کلی:
ارزیابی پیشرفت زایمان یکی از جنبه های کلیدی مراقبت مادران طی زایمان می باشد.آنچه از مرور شواهد ثبت شده بدست می آید موید این مطلب است که روش های ارزیابی پیشرفت زایمان باید کمترین آسیب را برای مادر و جنین به همراه داشته باشد (۶۲). در حال حاضر استاندارد طلایی برای ارزیابی پیشرفت زایمان انجام معاینه مهبلی می باشد که استفاده بیش از حد این روش، سلامت مادر و نوزاد را تهدید می کند(۳۷) و مطالعاتی که در زمینه روش های غیر تهاجمی ارزیابی پیشرفت زایمان انجام شده باشد اندک است(۱۷) . یکی از روش های غیر تهاجمی ارزیابی پیشرفت زایمان که در مطالعات به آن اشاره شده است اندازه گیری طول خط بنفش می باشد که توصیه به انجام آن در نژاد های مختلف شده است (۳۷) لذا با توجه به اهمیت سلامت مادر و نوزاد پژوهشگر تصمیم گرفت با تعیین ارزش تشخیصی این روش در مقایسه با استاندارد طلایی ، جایگاه آن را در کاربرد بالین مشخص کند .

(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))

طرح پژوهش:
روایی روش های تشخیصی است که به صورت دو سوکور و با هدف تعیین حساسیت ،ویژگی،ارزش اخباری مثبت و منفی و اعتبار روش تشخیصی اندازه گیری طول خط بنفش در پیشگویی پیشرفت زایمان زنان مراجعه کننده به زایشگاه ام البنین (س)شهرستان مشهد در سال ۹۰- ۹۱ انجام شد
جامعه پژوهش:
شامل کلیه زنان که جهت انجام زایمان طبیعی به بخش زایشگاه بیمارستان ام البنین (س)شهرستان مشهد طی مدت پژوهش مراجعه کرده و دارای شرایط ورود به پژوهش بودند.
نمونه پژوهش:
۳۵۰ زن باردار که جهت انجام زایمان طبیعی به بخش زایشگاه بیمارستان ام البنین (س)شهرستان مشهد طی مدت پژوهش مراجعه کرده و دارای شرایط ورود به پژوهش بودند.
در ابتدای پژوهش ۳۷۷ نفر وارد پژوهش شدند که ۲۲ نفر بدلیل افت ضربان قلب جنین (۱۸ نفر) ، خونریزی شدید (۴ نفر) سزارین شدند و ۵ نفر به علت عدم تمایل به ادامه همکاری از مطالعه خارج شدند و در نهایت تجزیه و تحلیل نهایی بر روی ۳۵۰ نفر انجام شد .
مشخصات واحد پژوهش
الف)معیارهای ورود به پژوهش:
ایرانی باشد.
جهت شرکت در پژوهش رضایت کتبی داشته باشد.
سن حاملگی بر اساس اولین روز آخرین قاعدگی یا سونو گرافی سه ماهه اول بارداری ۳۸ تا۴۲ هفته باشد .
نمایش جنین قله سر باشد.
حاملگی تک قلویی باشد.
اتساع دهانه رحم ۴-۳ سانتیمتر و انقباضات منظم رحم به مدت ۲۰ تا ۶۰ ثانیه و تعداد ۳- ۵ بار طی ۱۰ دقیقه داشته باشد.
ناحیه بین باسنها بدون زخم و اسکار سوختگی یا جراحی باشد.
عدم چاقی موضعی مادر که مانع مشاهده ناحیه بین باسنها شود.
فاقد مشکلات مامایی باشد [۹۶].
فاقد بیماری طبی باشد[۹۷]
برای انجام زایمان طبیعی بستری شده باشد .( کاندید سزارین انتخابی نباشد)
ب) معیارهای خروج طی پژوهش:
مادر از شرکت در پژوهش منصرف شود .
سزارین اوژانسی بدلیل زجر جنینی ، جدا شدن زودرس جفت ، پرولاپس بند ناف،تاخیر رشد داخل رحمی انجام شود.
زایمان سریع داشته باشد[۹۸] .
محیط پژوهش:
محیط پژوهش زایشگاه بیمارستان ام البنین(س) شهر مشهد بود. این زایشگاه به صورت ۲۴ ساعته فعال است و دارای دو اتاق درد، دو اتاق زایمان و یک اتاق پس از زایمان است و کارکنان آن شامل متخصصین زنان، دستیاران تخصصی زنان و مامایی، ماماها، دانشجویان مامایی و پزشکی می باشند. طبق آمار بدست آمده از دفاتر اتاق زایمان ،ماهانه به طور متوسط ۸۵۰ مورد زایمان طبیعی در این مرکز اتفاق می افتد که دو سوم آنها اول زا و یک سوم چند زا هستند. دلیل انتخاب این بیمارستان در دسترس بودن واحدهای پژوهش، بالا بودن آمار زایمان طبیعی و همکاری مسئولین و کارکنان بیمارستان با پژوهشگر بوده است.
روش نمونه گیری:
روش نمونه گیری مورد استفاده در این پژوهش روش آسان بود. بدین ترتیب که از ۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۱ تا ۲۳ شهریور ۱۳۹۱ از بین زنان مراجعه کننده به بخش زایشگاه بیمارستان ام البنین(س)افرادی که واجد شرایط ورود به پژوهش بودند انتخاب شدند.
حجم نمونه و فرمول محاسبه:
برای محاسبه حجم نمونه ابتدا یک مطالعه مقدماتی[۹۹] بر روی ۲۰ نفر انجام گردید. سپس حجم نمونه توسط فرمول زیر و با توجه به ضریب همبستگی بین اتساع دهانه رحم با طول خط بنفش که برابر ۳۶/۰ بود حدود ۱۱۲ نفر محاسبه گردید، که مقدار به دست آمده با توجه به این که حساسیت ،ویژگی، ارزش اخباری مثبت و منفی در زیر گروه های جمعیت محاسبه شد و نقاط برش خط بنفش مشخص گردید ، حجم نمونه سه برابر و تعداد ۳۳۶ نفر به دست آمد که با احتساب ۵% ریزش نمونه ، حجم نهایی ۳۵۰ نفر برآورد شد

r ضریب همبستگی بین اتساع دهانه رحم با طول خط بنفش بوده و امگا تبدیل یافته آن طبق فرمول فوق می باشد.
ضریب اطمینان ۹۹ درصد : Z1-α/۲=۲.۵۸
: توان ۹۰ درصد Z1-β=۱.۶۴

۱۱۲ * ۳ = ۳۳۶
متغیر های پژوهش و نحوه کنترل آنها:
طول و عرض خط بنفش و پیشرفت زایمان متغییرهای اصلی مورد بررسی در این پژوهش بودند . متغییر های تاثیر گذار از طریق روش های حذف کردن و تحت نظر گرفتن کنترل شدند .
الف) حذف کردن:
متغیرهای که احتمال می رفت بر نتایج پژوهش تاثیر داشته باشند تعیین و حذف شده که به این متغیرها در بخش مشخصات واحد پژوهش (صفحه۳۴و ۳۳) پایان نامه اشاره شده است .
ب) تحت نظر گرفتن:
متغیر هایی که تأثیر کمتری بر نتایج پژوهش داشته یا امکان حذف آنها وجود نداشت تحت نظر گرفته شدند که شامل:
متغیرهای کمی:
سن مادر ، سن حاملگی ، شاخص توده بدن مادر ، افزایش وزن مادر طی بارداری ، میزان اتساع دهانه رحم ، تعداد انقباضات رحم ، مدت انقباضات رحم ، تعداد ضربان قلب جنین، فشار خون سیستولیک، فشار خون دیاستولیک ،درجه حرارت بدن مادر ،نبض مادر، نمره اضطراب، نمره خستگی ، نمره درد ، طول مدت قرار گیری مادر در وضعیت های قائم ،خوابیده به پشت، خوابیده به پهلو،اتساع دهانه رحم در هنگام پاره شدن کیسه آب، وزن نوزاد ،فد نوزاد، دور سر نوزاد،دور سینه نوزاد ،آپگار دقیقه اول و پنجم .
متغیرهای کیفی:
سطح تحصیلات زائو، وضعیت اقتصادی اجتماعی ، آسنکلیتیسم سر جنین ،وضعیت قرار گیری سر جنین ،مولدینگ سر جنین ، وجود حلقه بند ناف دور گردن جنین،وضعیت پرده های جنینی ، رنگ مایع آمنیوتیک ، نوع پیشرفت زایمان ،شدت انقباضات رحمی ، استفاده از اکسی توسین ، استفاده از دارو های ضد درد ، وضعیت دماغه ساکروم [۱۰۰] ، تقعر استخوان ساکروم ، بریدگی ساکروسیاتیک، لیگامان ساکرواسپاینوس، وضعیت خار های ایسکیال ،فاصله خار های ایسکیال ،وضعیت دیواره های لگن ،قوس پوبیس، تحرک دنبالچه،فاصله برجستگی های ایسکیال ،اندازه گیری کونژوگه دیاگونال .
ابزار گردآوری داده ها و ویژگی های آن:

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...