۶۷/۰

۴۸

مقیاس تکانشی

۶۱/۰

۴۸

مقیاس ولخرجی

۳۴/۰

۴۸

مقیاس بی نظمی

۴۵/۰

۴۸

همانطور که در جدول ۳-۳ مشاهده می شود، پایایی مولفه نوجویی (۷۱/۰)، خرده مقیاس تکانه ای (۶۱/۰) و خرده مقیاس هیجان خواهی (۶۷/۰)رضایت بخش است و پایایی دو خرده مقیاس دیگر آن شامل ، بی نظمی (۴۵/۰) و ولخرجی (۳۴/۰) در حد مطلوبی نیست. شاید به این دلیل که تعداد آیتم های خرده مقیاس بی نظمی و ولخرجی کم است.
همچنین، سیاهه سرشت و منش از اعتبار لازم در شناسایی موارد اختلالات شخصیت در بیماران روانی بستری و سرپایی برخوردار است. بررسی‌ها نشان می‌دهند که هر خوشه اختلالات شخصیت در نظام طبقه‌بندی DSM_IV، با یکی از ابعاد مزاج در TCI ارتباط دارد (کلو نینجر و سوراکیک، ۲۰۰۰، به نقل از کاویانی، ۱۳۸۲). همچنین با توجه به نیمرخ‌های TCI، تفاوت‌های بالینی در نشانگان مرضی اختلال‌های اضطرابی، اختلالات خلقی و اختلالات مرتبط با خوردن و سوء مصرف دارویی قابل تشخیص هستند.
ساختار و ثبات ابعاد سرشت و ویژگی های روان سنجی آن در فرهنگ های مختلف مورد ارزیابی قرار گرفته است از جمله جمهوری چک (پریس، کاچارووا، نوواک و استپانکووا[۲۴۶]، ۲۰۰۷)، یوگسلاوی (سوراکیک، پرزیبک[۲۴۷] و کلونینجر، ۱۹۹۱، به نقل از کاویانی، ۱۳۸۲)، ژاپن (تاکیوچی، یوشینو، کاتو، اٌنو و کیتامارا[۲۴۸]، ۱۹۹۳ )، نروژ (استرندبای گارد و جنسن[۲۴۹]، ۱۹۹۲به نقل از کاویانی، ۱۳۸۲) و بلژیک (هانسن، دلهز و کلونینجر[۲۵۰]، ۲۰۰۵) که نتایج همگون و معنی داری را مطرح ساخته اند.
کاویانی و پورناصح (۱۳۸۴) جهت اعتباریابی این پرسشنامه از روش مصاحبه نیمه ساخت یافته توسط دو روان شناس در بین ۱۰۰ نفر آزمودنی استفاده کرده و ضرایب روایی آن را برای مولفه نوجویی ۷۵/۰ گزارش کردند که در سطح ۰۰۱/۰ معنی دار بوده است.

در پژوهش حاضر اعتبار این مقیاس در نمونۀ جداگانه (۲۲ دختر و ۲۶ پسر) با بهره گرفتن از اعتبار همزمان از طریق همبسته کردن آن با پرسشنامه هیجان خواهی اهواز[۲۵۱] (نجاریان، ۱۳۷۷)، ارزیابی شد. نتایج به دست آمده از اعتبار آن در جدول ۴-۳ ارائه شده است.
جدول ۴-۳٫ نتایج اعتبار سنجی همزمان مولفه نوجویی از سیاهه سرشت و منش کلونینجر در پژوهش حاضر

مقیاس

ضرایب

معنی داری

نوجویی

۳۳/۰

۰۰۵/۰

هیجان خواهی

۴۵/۰

۰۰۵/۰

تکانه ای

۱۷/۰

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...