با داده های مثال۱ ( جدول ۳-۱ )، حاشیه امنیت کارایی یک واحد کارا نسبت به یک واحد کارای دیگر، به طور مشخص ESM8,6 مد نظر است. تفاوتی که در اطلاعات اولیه وجود دارد اینست که در این مثال:
YrD خروجی های اول، دوم و سوم واحد شماره ۶ است.
xiD و xij به ترتیب ورودی­های واحد D ( واحد ۶ ) و ورودی های واحد­های کارای j-ام (واحدهای ۶ و۸ ) است.
با حل مدل زیر جواب مسئله مشخص می شود:
min w = α
subject to:
α ≥۰ , ۰ ,
با حل مسئله فوق مقدار w برابر با۰۳۸۱۳۵۶/۰ همچنین و خواهد بود. لذا:
ESM8,6=100 α =۳%
این پاسخ نیز مشابه پاسخی است که قبلاً در جدول ۳-۷ محاسبه شد.
۳-۱۱ اعتبار و روایی تحقیق
قبل از پذیرش نتیجه هر تحقیق یا مدلی باید آن را مورد ارزشیابی قرار داد. اعتماد بدون بررسی دقیق می تواند آثار مخربی را به دنبال داشته باشد. در این گونه موارد شیوه استدلال می تواند بر پایه قیاس یا استقرا استوار باشد.
استدلال قیاسی با نام ارسطو و پیروانش که در یونان قدیم اولین گام های دستیابی به واقعیت را برداشتند گره خورده است. در این شیوه پ‍ژوهشگر واقعیت های شناخته شده و موجود را در کنار هم قرار داده و به نتیجه گیری می پردازد. به این معنی که انسان با عنایت به کلیات به جزئیات پی
می برد ( دلاور، ۱۳۸۵ ). به همین دلیل است که شیوه قیاسی را از کل به جزء رسیدن و استدلال استقرایی را از جزء به کل رسیدن تعریف می کنند اما به جای این تعریف تقریباً منسوخ می توان به طور دقیق تر عنوان کرد که در استدلال قیاسی، محقق با طرح مقدمات لازم، ضرورتاً به نتیجه
می رسد در حالی که در استدلال استقرایی حصول نتیجه از این طریق با درصدی از احتمال همراه است.
در تحقیق حاضر بر اساس استدلال های عقلی، مدلی ریاضی ارائه شده که ضرورتاً به حصول نتیجه منجر می شود لذا مشمول استدلال قیاسی است. این مدل مثل هر مدل ریاضی دیگر از اعتبار کافی برخوردار است و این اعتبار از دو منظر قابل بررسی است: اول از نظر ساختار ریاضی که باید از قوت های لازم برخوردار باشد. بررسی وجود چنین قوت هایی نیازی به تجربه و نمونه گیری ندارد چرا که بر پایه استدلال های عقلی بوده و با تکرار های متعدد نتایج همسان را نشان می دهد. دوم از نظر اعتبار نتایج که آیا مدل ارائه شده در عمل هم نتایج درست را نمایان می سازد یا خیر. در اعتبار نتایج علاوه بر اینکه مدل ریاضی باید درست باشد، داده ها نیز بایستی صحیح باشند که در آن صورت مدل واقع نما خواهد بود.
در خصوص روایی تحقیق نیز با توجه به تعریف ارائه شده از حاشیه امنیت کارایی و محاسبات انجام شده، کاملاً مبرهن و واضح است که روش های مطرح در این تحقیق به خوبی بیانگر مفهوم مورد نظر هستند.
فصل چهارم
آزمون مدل حاشیه امنیت کارایی با داده­هایی از دانشگاه علم و فرهنگ
روش شناسی تحقیق
۴-۱ مقدمه
در فصل گذشته، مفهوم جدیدی در حوزه تحلیل پوششی داده ­ها به نام حاشیه امنیت کارایی برای واحدهای تصمیم ­گیری معرفی و راهکارهایی برای تعیین آن ارائه شد. در این فصل ضمن معرفی نمونه مورد مطالعه، ابتدا ورودی ها و خروجی های واحد های تصمیم گیری مشخص سپس به کمک یکی از مدل های تحلیل پوششی داده ها کارایی هر واحد تصمیم گیری تعیین می گردد. با این اقدام واحد های کارا از ناکارا تفکیک شده و در نهایت به عنوان موضوع اصلی این فصل، حاشیه امنیت کارایی هر واحد تصمیم گیری، هم بر اساس الگوریتم ارائه شده در فصل پیشین و هم بر اساس مدل ریاضی توسعه یافته مورد سنجش قرار می گیرد.

۴- ۲ معرفی نمونه مورد مطالعه
جهاددانشگاهی براساس اهداف و وظایف مندرج در اساسنامه مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی و با مجوز وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، فعالیت آموزشی خود را در حوزه آموزش عالی با تأسیس موسسه آموزش عالی جهاددانشگاهی در سال ۱۳۷۲ آغاز کرد. پس از حدود ۱۳ سال فعالیت مستمر و کسب موفقیت‌های آموزشی و در پی احراز شرایط لازم، شورای گسترش آموزش عالی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، در جلسه مورخ ۱۵/۱۱/۸۴ با ارتقای مؤسسه آموزش عالی جهاددانشگاهی (تهران) به دانشگاه علم و فرهنگ موافقت قطعی به عمل آورد. در حال حاضر این دانشگاه با داشتن تمامی ارکان و نهادهای اجرایی، شوراها و کمیته‌های مصوب و مذکور در آیین‌نامه مدیریت دانشگاهها و مراکز آموزش عالی، در حوزه‌های مختلف آموزشی، پژوهشی و دانشجویی – فرهنگی فعالیت می‌کند.
دانشگاه علم و فرهنگ، دانشگاه غیردولتی وابسته به جهاددانشگاهی است و مأموریت اصلی این دانشگاه مشارکت در توسعه نظام علمی و دانشگاهی کشور در عرصه‌های ملی و بین‌المللی، توسعه آموزش عالی غیردولتی با کیفیتی ممتاز، آموزش نظری و عملی دانشجویان در رشته‌ها و مقاطع مختلف آموزشی، و تأمین منابع انسانی متخصص، کارآمد و متعهد در راستای تحقق چشم‌انداز بیست ساله نظام جمهوری اسلامی ایران است.
دانشگاه علم و فرهنگ با برخورداری از پشتوانه علمی و فرهنگی جهاددانشگاهی و ارتباط نهادینه با مراکز علمی و پژوهشی این نهاد، با ساختاری پویا و روزآمد و بهره‌مند از کادر علمی و اداری مجرب، با تأکید بر بهبود مستمر کیفیت آموزش، پژوهش و مشاوره تخصصی، زمینه‌ها و امکانات لازم را برای پژوهش و نوآوری دانشجویان و اساتید فراهم ساخته و با ایجاد فضایی صمیمی و یادگیرنده در دانشگاه مبتنی بر مشارکت عمومی، برنامه‌های خود را به گونه‌ای طراحی می‌کند که دانش‌آموختگان بتوانند با نیل به کمال‌گرایی، افرادی موفق، توانمند و مسئولیت‌پذیر برای خدمت به جامعه و کشور باشند.
براساس سیاست‌های مصوب هیأت امنای دانشگاه، محورهای زیر از جمله اهداف و برنامه‌های آینده این دانشگاه به شمار می آید:

    • دستیابی به جایگاه قابل قبول و موثر در نظام آموزشی عالی کشور
    • توسعه کمی و کیفی فعالیت‌های آموزشی و پژوهشی مبتنی بر استانداردهای آموزش عالی کشور و منطبق با جهت‌گیری‌های علمی – پژوهشی جهاددانشگاهی
    • پرورش خلاقیت‌ها، مهارت‌ها، توانایی‌ها و استعدادهای علمی دانشجویان و ایجاد روحیه ی خودباوری و اعتماد به نفس علمی و مسئولیت‌پذیری در آنها
    • اعتلای فرهنگ و تقویت ارزشهای اسلامی و فضیلت‌های اخلاقی دانشجویان
    • طراحی، تدوین و توسعه رشته‌های جدید و بین رشته‌ای مورد نیاز جامعه
    • اهتمام در جهت حرکت دانشگاه به سوی ارائه آموزش‌های توأم با کارآفرینی و اشتغال‌زایی
    • توجه به جذب دانشجویان ممتاز، مستعد و توانمند
    • توسعه همکاریهای علمی و پژوهشی با پژوهشکده‌های جهاددانشگاهی
    • همکاری علمی با دانشگاه‌های معتبر خارجی

دانشکاه علم و فرهنگ به منزله یک سازمان آموزشی – پژوهشی که در آن ارزش های فرهنگی از اولویت ویژه­ای برخوردار است شناخته می شود. برخی از این ارزشهای سازمانی عبارتند از:

    • پایبندی به فرهنگ دینی و ملی، ترویج ارزشهای اسلامی، انقلابی و فضیلتهای اخلاقی
    • تکریم دانشجویان و اعتلای شخصیت آنان بر مبنای ارزشهای انسانی، بویژه مسئولیت پذیری، درستکاری، نظم­پذیری و صداقت
    • روزآمدی برای پاسخ به نیازهای علمی و فرهنگی کشور
    • مسئولیت پذیری و پاسخگویی دانشگاه در برابر نظام آموزش عالی کشور، مردم و دانشجویان
    • کمال‌گرایی و جامع‌نگری در آموزش، تحقیق و نوآوری
    • فرصت‌سازی و تشویق برای پرورش استعدادها و خلاقیت‌های علمی، فرهنگی و هنری دانشجویان
  • تکریم اعضای هیأت علمی و کارکنان
موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...