نتایج مدل­سازی عددی و آزمایشگاهی ردیاب ویولت کوواسول دارای تفاوت معنی­داری در خاک ریزدانه می­باشند. این اختلاف در مقایسه با ردیاب پانسیو ۴-آر قابل توجه می­باشد و علت این تفاوت قابل ملاحظه را می­توان در ته­نشینی و رسوب ویولت کوواسول در مخزن بالادست و خاک توصیف کرد. از آنجا که مدل عددی برای شرایط بدون رسوب و زوال ناپذیر اجراء شده بود بنابراین نتوانسته است بخوبی حرکت و رفتار ردیاب را پیش بینی نماید. از آنجا که تعیین ضریب جذب از حوصله این پایان نامه خارج می باشد لذا تحقیقات آینده برای تحقیق مد­­ل­سازی عددی ضروری است.

( اینجا فقط تکه ای از متن فایل پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )

۴-۴-۲-۲- نتایج مدل­سازی ردیاب ویولت کوواسول در خاک درشت­دانه
شکل­های ۴- ۵۷ الی ۴-۶۱ منحنی­های رخنه مربوط به پیزومترهای ۱ الی ۴ و مخزن پایین­دست را نشان می­ دهند که با نمودارهای مدل­سازی مقایسه شده است.
شکل ۴-۵۷: مقایسه منحنی پیزومتر ۱ در آزمایشگاه و مدل­سازی Seep/wو Ctran/w در خاک درشت دانه با ردیاب ویولت کوواسول
شکل ۴-۵۸: مقایسه منحنی پیزومتر ۲ در آزمایشگاه و مدل­سازی Seep/wو Ctran/w در خاک درشت دانه با ردیاب ویولت کوواسول
شکل ۴-۵۹: مقایسه منحنی پیزومتر ۳ در آزمایشگاه و مدل­سازی Seep/wو Ctran/w در خاک درشت دانه با ردیاب ویولت کوواسول

شکل ۴-۶۰: مقایسه منحنی پیزومتر ۴ در آزمایشگاه و مدل­سازی Seep/wو Ctran/w در خاک درشت دانه با ردیاب ویولت کوواسول
شکل ۴-۶۱: مقایسه منحنی پایین­دست در آزمایشگاه و مدل­سازی Seep/wو Ctran/w در خاک درشت­دانه با ردیاب ویولت کوواسول
نتایج شکل­های بالا که مربوط به خاک درشت­دانه و ردیاب ویولت کوواسول است در مقایسه با خاک ریزدانه جالب می­باشند. اولأ اینکه بازوی پایین رونده مدل عددی بخوبی نتیجه آزمایشگاهی را پیش ­بینی کرده است. ثانیأ اینکه در مقایسه با خاک ریزدانه ردیاب ویولت کوواسول مقدار جذب کمتری داشته است. بنابراین انطباق بهتر نتایج خاک درشت­دانه در مقایسه با خاک ریزدانه را می­توان به جذب کمتر ردیاب در خاک درشت­دانه نسبت داد. با این حال مدل عددی خیلی سریعتر غلظت را به حداکثر رسانیده است و مدل آزمایشگاهی با تأخیر به غلظت حداکثر رسیده است و این بدلیل جذب ویولت کوواسول در مدل آزمایشگاهی و تأخیر در حرکت آن می­باشد و خاطر نشان می­ شود چون در مدل عددی پارامترهای جذب برای ردیاب ویولت کوواسول تعریف و تعیین نشده­اند بنابراین این مقدار اختلاف بوجود آمده است.
۴-۴-۲-۳- نتایج مدل­سازی رنگ ویولت کوواسول در خاک ترکیبی
شکل­های ۴-۶۲ الی ۴-۶۶ منحنی­های رخنه مربوط به پیزومترهای ۱ الی ۴ و مخزن پایین­دست را نشان می­ دهند که با نمودارهای مدل­سازی مقایسه شده است.
شکل ۴-۶۲: مقایسه منحنی پیزومتر ۱ در آزمایشگاه و مدل­سازی Seep/wو Ctran/w در خاک ترکیبی با ردیاب ویولت کوواسول
شکل ۴-۶۳: مقایسه منحنی پیزومتر ۲ در آزمایشگاه و مدل­سازی Seep/wو Ctran/w در خاک ترکیبی با ردیاب ویولت کوواسول
شکل ۴-۶۴: مقایسه منحنی پیزومتر ۳ در آزمایشگاه و مدل­سازی Seep/wو Ctran/w در خاک ترکیبی با ردیاب ویولت کوواسول
شکل ۴-۶۵: مقایسه منحنی پیزومتر۴ در آزمایشگاه و مدل­سازی Seep/wو Ctran/w در خاک ترکیبی با ردیاب ویولت کوواسول
شکل ۴-۶۶: مقایسه منحنی پایین دست در آزمایشگاه و مدل­سازی Seep/wو Ctran/w در خاک ترکیبی با ردیاب ویولت کوواسول
منحنی­های رخنه عددی و آزمایشگاهی ردیاب ویولت کوواسول در خاک ترکیبی بیانگر این است که از نتایج خاک ریزدانه بهتر و نسبت به خاک درشت دانه دقت کمتری دارد. دلیل عمده این است که در خاک ریزدانه میزان جذب ویولت کوواسول زیاد می­باشد و در خاک درشت دانه کمتر می­باشد. دلیل دوم دیگر در اختلاف نتایج در خاک ترکیبی این است که مدل عددی قادر نیست اطلاعات مربوط به منحنی دانه بندی خاک ترکیبی را اخذ کند و همین سبب اختلاف در نتایج مدل­سازی عددی و آزمایشگاهی شده است.
فصل پنجم
نتیجه گیری و پیشنهادها
۵-۱- مقدمه
در این فصل نتایج کلی حاصل شده از پژوهش حاضر به همراه پیشنهاداتی برای سایر پژوهشگران ارائه می­گردد.
۵-۲- نتایج کلی
بعد از ساختن مدل آزمایشگاهی و انتخاب نمونه خاک­های مورد آزمایش سه نوع خاک ریزدانه، درشت دانه و ترکیبی برای این پژوهش انتخاب گردید. برای انتخاب ماده­های رنگی پانسیو ۴-آر در هر سه نوع آزمایش جذب ماده رنگی انجام گرفت و دو رنگ پانسیو ۴-آر و ویولت کوواسول برای این پژوهش انتخاب و آزمایش ردیابی انجام گرفت. مدل­سازی عددی جریان و املاح نیز بوسیله مدل­های Seep/w و Ctran/w نیز انجام گردید. نتایج کلی این پژوهش عبارتند از:

    1. آزمایش­های ردیابی پانسیو ۴-آر نشان داد که درصد بازیابی این ردیاب بالا است و میزان جذب آن بسیار کم است. در مقایسه با پانسیو ۴-آر، ردیاب ویولت کوواسول درصد بازیابی کمتری را بدست داد و نشانگر این بود که میزان جذب آن در محیط زیاد است.
    1. منحنی­های رخنه هر دو ردیاب در خاک­های ریزدانه نامتقارن بودند و این در حالی است که در خاک درشت دانه تقارن خوبی مشاهده گردید. علت نامتقارن بودن منحنی­های رخنه را در خاک ریزدانه و تا حدودی خاک ترکیی می­توان به اثر ذخیره نسبت داد. به علت ذخیره شدن ردیاب در مخزن بالا­دست و قدرت انتقال کم آن در خاک ریزدانه، ردیاب با تأخیر زمانی از ستون خاک عبور کرده است.
    1. ردیاب ویولت کوواسول به علت جذب بیشتری که در مقایسه با پانسیو ۴-آر داشته است در بازوی پایین رونده دارای کشیدگی و چولگی بیشتری بوده است.
    1. مقایسه نتایج عددی و آزمایشگاهی ردیاب پانسیو ۴-آر نشان داد که این مدل عددی برای خاک ریزدانه و درشت دانه بخوبی توانسته رفتار ردیاب را شبیه­سازی کند ولی در خاک ترکیبی مقداری اختلاف مشاهده گردید. علت اختلاف بین منحنی­های رخنه در خاک ترکیبی این است که مدل عددی قادر نیست اطلاعات منحنی دانه­بندی را اخذ کند.
    1. در پایان ردیاب پانسیو ۴-آر بدلیل قابلیت آشکارسازی زیاد در غلظت کم، حساسیت کمتر نسبت به نور و میزان جذب بسیار کم آن و درصد بازیابی بالای آن بعنوان یک ردیاب مناسب معرفی می­ شود. ردیاب ویولت کوواسول در مرتبه دوم قرار می­گیرد.

۵-۳- پیشنهادها
در ادامه پژوهش حاضر و تکمیل یافته­های آن پیشنهاد می­ شود که:

    1. ردیاب­های پانسیو ۴-آر و ویولت کوواسول در مقیاس صحرایی ردیابی سدهای خاکی- چشمه­های کارستی و غیره مورد استفاده قرار گیرند تا نقاط ضعف و قوت آن­ها مورد بررسی قرار گیرند.
    1. پیشنهاد می­ شود که از مدل­های تحلیلی حرکت جریان و ردیاب برای رفتار دو ردیاب فوق استفاده شود و نتایج آن با داده ­های آزمایشگاهی مقایسه گردد.
    1. مدل­های عددی پیشرفته­تری که قادر است اطلاعات بیشتری از خاک را در نظر بگیرد مورد مطالعه قرار گیرند.
    1. نتایج مریوط به ردیاب­های پژوهش حاضر با نتایج دیگر ردیاب­ها از جمله ردیاب­های معدنی مورد مقایسه قرار گیرند.

فهرست منابع

    1. اجل لوئیان، م. ۱۳۹۱ . بررسی خصوصیات آبخوان­های چند لایه توسط آزمایش نمک سنجی. اولین همایش ملی جریان و آلودگی آب، موسسه آب، دانشگاه تهران.
    1. بی­نام . ۱۳۸۸. راهنمای کاربرد ردیا­ب­ها در بررسی نشت و فرار آب از مخزن و تکیه گاه­های سد، معاونت نظارت راهبردی دفتر نظام فنی اجرایی، دفتر مهندسی و معیارهای فنی آب و آبفا وزارت نیرو .
    1. خانلری، غ.، م. حیدری، و م.ص. موسوند. ۱۳۵۸. ارزیابی هیدرولوژیکی سد گرین نهاوند با بهره گرفتن از ردیاب های رنگی. بیست و پنجمین گردهمایی علوم زمین، تهران، وزارت صنایع و معادن، سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور.
    1. رجایی بایگی، م. و ج. علوی ۱۳۹۰. اثر زهکش­ها در افزایش پایداری دیوارهای شیب دار. ششمین کنگره ملی مهندسی عمران، دانشگاه سمنان.
    1. رضایی، م. و ف. بوستانی ۱۳۸۸. بررسی ویژگی­ های ردیاب­ها به هدف گزینش ردیاب مناسب استفاده در چشمه آبشار یاسوج. دومین کنفرانس سراسری آب، دانشگاه آزاد اسلامی واحد بهبهان.
    1. زارع، ع.، ع. ارومیه­ای، ح. شفاعت طلب، و م. رفیعی ۱۳۸۹. ارزیابی میزان نشت در تکیه گاه راست سد غازان خوی و پیشنهاد طرح آب بندی با توجه به خصوصیات زمین شناسی مهندسی. نخستین گردهمایی و همایش ملی بررسی دستاوردهای پژوهشگران علوم زمین ایران، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال.
    1. زارع، م.، ا. بذرگر، و ع. رئیسی ۱۳۸۱. بررسی تأثیر پدیده های انتشار، پخش، همرفت و نفوذ در شوری آب چشمه های کارستی تاقدیس رحمت. ششمین همایش انجمن زمین شناسی ایران، دانشگاه باهنر کرمان.
    1. زارع، م.، ع. رئیسی، و م. جان پرور ۱۳۸۰. بررسی خصوصیات لایه آبدار حوضه آبگیر چشمه سراب با بهره گرفتن از ردیابی ماده رنگین. پنجمین همایش انجمن زمین شناسی ایران، دانشگاه تهران.
    1. صدقی­ اصل، م.، ا. هارتمن، م. حسنی زاده، ا. کاسیک مورالس و د. هانسن. ۱۳۸۹. مطالعه مشخصه­های جریان درون زهکش­های سنگریزه­ای با بهره گرفتن از تکنیک ردیابی نهمین کنفرانس هیدرولیک ایران، دانشگاه تربیت مدرس.
    1. طلائی اردکانی، ح.، م. زارع، و ع. رئیسی. ۱۳۷۹. بررسی مسیر حرکت آب در چشمه کارستی تنگاب فیروزآباد توسط ماده رنگی رودامین B ، چهارمین همایش انجمن زمین شناسی ایران، دانشگاه تبریز.
    1. عفیفی، س. ۱۳۸۵. اثر دیوار آب بند بر نشت از زیر سدهای خاکی در محیط ناهمگن، دومین همایش زمین شناسی کاربردی و محیط زیست، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اسلامشهر.
    1. کریمی، ح.، ج. اشجاری، و م. توکلی. ۱۳۸۶. یررسی مسئله آبگذری از آهک های تکیه گاه راست سد پاتاق کرمانشاه، پنجمین همایش زمین شناسی مهندسی و محیط زیست ایران، تهران، پژوهشکده سوانح طبیعی.
    1. کمالی، م.، س. محمودی سیوند، و ا. افراسیابان.۱۳۸۹. بررسی حوضه آبگیر و شهاع حفاظتی چشمه آبشار مارگون شیراز با بهره گرفتن از تکنیک ردیابی، نخستین کنفرانس پژوهش های کاربردی منابع آبی ایرا، دانشگاه صنعتی کرمانشاه.
    1. میرانی مقدم، ح و ر. اسپندار. ۱۳۸۸. آنالیز نشت آب از پی سد بیدواز اسفراین، ششمین همایش زمین شناسی و محیط زیست ایران، دانشگاه تربیت مدرس.
  1. نقوی، ه.، ع. حاج عباسی، و م. افیونی.۱۳۸۴. تأثیر کود گاوی بر برخی خصوصیات فیزیکی و ضرایب هیدرولیکی و انتقال برماید در یک خاک لوم شنی در کرمان، مجله علوم و فنون کشاورزی و منابع طبیعی، سال نهم، شماره سوم، ص ص ۹۳-۱۰۲.
موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...