۶۵

۲۸

جمع کل

۴۴۲

۲۰۵

۳-۴- روش­ها و ابزار جمع­آوری داده ­ها:
روش جمع­آوری اطلاعات، میدانی است و از ابزار پرسشنامه به شرح زیر استفاده شد:
۳-۴-۱- پرسشنامه جذب دانش سازمان:
پرسش­نامه جذب دانش سازمان، دارای چهار مولفه است و برای سنجش آن از ۱۹ سوال (سوالات ۱ الی ۱۹) استفاده شده است و در تنظیم آن از روش پنج درجه­ای لیکرت (از ۱= خیلی زیاد تا ۵= خیلی کم) استفاده شده است (Comison & Fores, 2010).

( اینجا فقط تکه ای از متن فایل پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )

۳-۴-۲- پرسشنامه نوآوری سازمانی:
پرسش­نامه نوآوری سازمانی دارای ۱۶ سوال (سوالات ۱ الی ۱۶) استفاده شده است. در تنظیم آن از روش پنج درجه­ای لیکرت استفاده شده است که برای سنجش آن طیف ۵ نقطه­ای (از ۱= کاملاً مخالف تا ۵= کاملاً موافق) در نظر گرفته شده است (جیمنز و دیگران، ۲۰۰۸).
۳-۴-۳- پرسشنامه انعطاف پذیری سازمانی:
پرسشنامه انعطاف پذیری سازمانی دارای چهار مولفه بوده و برای سنجش آن از ۲۷ سوال و در ۳ بخش استفاده شده است. در تنظیم آن از روش پنج درجه­ای لیکرت استفاده شده است که برای سنجش آن طیف ۵ نقطه­ای (از ۱= خیلی زیاد تا ۵= خیلی کم) در نظر گرفته شده است (پنی گاردنر، ۱۹۹۹).
۳– ۵- روایی و پایایی ابزار اندازه ­گیری:
هر آزمونی باید دارای پایایی و روایی باشد تا قابل اعتماد بوده، راهنمای خوبی در تصمیم ­گیری­های مسئولان سازمان باشد. یکی از شرایط مهمی ­که آزمون، وسیله­ای مطمئن برای پیش ­بینی باشد این است که قابل اعتماد و اطمینان بوده و دارای ثبات باشد (سعادت، ۱۴۶:۱۳۸۶).
۳- ۵-۱- روایی:
هنگامی که به امید مطالعه یک مفهوم، مجموعه ای از پرسش ها را مطرح می کنیم چگونه می توانیم اطمینان یابیم که واقعاً به اندازه گیری همان مفهوم موردنظر پرداخته ایم یا چیز دیگر را سنجیده ایم؟ این پرسش را با آزمون های خاص روایی سنجی می توان پاسخ داد. آزمون­های روایی را می­توان در سه گروه گسترده دسته­بندی نمود: روایی محتوا، روایی وابسته به معیار و روایی سازه (سکاران، ۲۲۳:۱۳۹۱).
در این تحقیق از روش روایی محتوا استفاده شده است. روایی محتوا اطمینان می­دهد که ابزار موردنظر به تعداد کافی پرسش­های مناسب برای اندازه ­گیری مفهوم مورد سنجش را در بر­دارد. یعنی، روایی محتوا نشان می­دهد که ابعاد و عناصر یک مفهوم تا چه حد تحت پوشش دقیق قرار گرفته است (سکاران، ۲۲۳:۱۳۹۱). در این تحقیق با تاکید بر استاندارد بودن پرسش­نامه، سوالات متناسب با مبانی نظری و با توجه به جزییات هر کدام از متغیر­ها تعریف شده و با متخصصان امر و اساتید مدیریت، در رابطه با سوالات تبادل نظر و بررسی صورت گرفته است و پرسش­نامه اصلی بعد از مرحله تدوین، توزیع شده است. لذا روایی سوالات از نظر محتوای آن­ها تأیید شده است.
۳- ۵-۲- پایایی:
پایایی ابزار سنجش به این معنی است که اگر یک وسیله اندازه گیری که برای سنجش متغیر و صفتی ساخته شده در شرایط مشابه در زمان یا مکان دیگر مورد استفاده قرار گیرد، نتایج مشابهی از آن حاصل شود. به عبارت دیگر ابزار پایا و معتبر، ابزاری است که از ماهیت تکرارپذیری و سنجش نتایج یکسان بر خوردار باشد (قره داغی، ۷۴:۱۳۸۹). آنچه در این تحقیق جهت محاسبه پایایی استفاده شده است، ضریب آلفای کرانباخ می­باشد. چرا که تقریباً در همه موارد، آلفای کرانباخ را می­توان به عنوان شاخص کاملاً مناسب برای اعتبار و هماهنگی درونی به کار برد (سکاران، ۲۲۹:۱۳۹۱).
از این رو با بهره گرفتن از نرم افزار SPSS به محاسبه این مقدار پرداخته شده است. فرمول استفاده شده به شکل زیر می باشد:
که در آن:
n :تعداد سوالات آزمون :واریانس سوال iام :واریانس کل آزمون
بعد از تایید نهایی، پرسش­نامه در ۳۲ واحد و بخش صدا و سیمای استان گیلان، پخش شد. سپس نتایج آن با بهره گرفتن از نرم افزار SPSS تجزیه ­و­ تحلیل شد که نتایج، به صورت زیر می­باشد:
جدول­ ۳-۲: آلفای کرانباخ

متغیرها

α کرانباخ

تعداد سوالات

جذب دانش
نوآوری سازمانی
انعطاف پذیری سازمانی

۹۰۹/۰
۹۴۵/۰
۹۶۰/۰

۱۹
۱۶
۲۷

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...