فایل شماره 6141 |
- اجرا و استقرار طرح سیستم نوبت دهی مشتریان نظام بانکی – سال ۱۳۸۱
- تشکیل دهنده اولین گروه بانکهای عضو شبکه شتاب نظام بانکی کشور
-
- طراحی و اجراء سامانه ارتباطی و صندوق صوتی برای ارتباط مشتریان با مدیران بانک – سال ۱۳۷۸
(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))
- طراحی و اجراء طرح راهنمایان مطلع مشتریان در شعب – سال ۱۳۸۳
- طراحی و اجراء پایگاه اطلاع رسانی (وب سایت) در نظام بانکی کشور – سال ۱۳۷۸
- طراحی و اجراء طرح آتیه در نظام بانکی – سال ۱۳۷۷
- طراحی و اجراء طرح بانکی برای کودکان و نوجوانان کشور – سال ۱۳۷۹
- طراحی، اجراء و صدور کارتهای اعتباری در نظام بانکی – سال ۱۳۸۲
- طراحی و اجراء طرح نظارت بر امور شعب بانک توسط مشتریان
۴-۲- موسسات مرتبط با بانک
- صندق بیمه کشاورزی
- شرکت خدمات ارزی و صرافی مهر
- شرکت کارگزاری بانک کشاورزی
- شرکت گسترش فناوری نوین کشاورز
- شرکت توسعه و عمران اراضی
بخش سوم:
پیشینه تحقیق
۱-۲- پژوهشهای داخلی:
با جستجو در سایتهای علمی و پایان نامه ها، پژوهشی تحت عنوان بازاریابی مناسبتی و یا مشابه آن در صنعت بانکداری و صنایع دیگر یافت نشد.
۲-۲- پژوهش خارجی:
با جستجو واژه های Occasion in marketing، Occasion Based Marketing، Occasions marketing، Occasional marketing در پایگاههای مقالات علمی نظیر Emerald ، Science direct، Springer ،Wiely ، Proquest ،Taylor & Francis و… موردی با عنوان این پایان نامه در صنعت بانکداری یافت نشد. در ادامه به پژوهشهایی که تا حدودی به این پژوهش شبیه هستند، اشاره شده است.
- تحقیقی تحت عنوان” ادراک مصرف کننده از مناسبتهای هدیه دادن” توسط بیلک[۶۲]در سال ۱۹۷۳ در فیلادلفیای امریکا انجام شد. در این مطالعه ۲۱۹ نمونه هدیه دادن، بوسیله ۷۳ نفر از ساکنان منطقه فیلادلفیا بوسیله یک تیم۶ نفره از محققان در مناسبتهای جشن تولد، کریسمس، روز مادر، روز پدر، سالگرد ازدواج و جشن فارغالتحصیلی مورد بررسی قرار گرفت که نتایج تحقیق نشان میدهد که هدیه دادن به موقعیتی بستگی دارد که در آن هدیه داده می شود. تفاوت موجود در شرایط روحی و روانی پاسخ دهندگان در هدیه دادن تاثیرگزار است. او از بررسی مناسبتهای مورد بررسی فهمید که مشهورترین مناسبت در میان جامعه مورد بررسی جشن تولد با ۳۵ درصد و بعد از آن کریسمس با ۲۹ درصد است و جشن فرغ التحصیلی و سالگرد ازدواج با ۵ درصد کم اهمیتترین مناسبتها بودند.
- در سال ۱۹۸۳ تحقیقی تحت عنوان” مقایسه هدیه دادن بین شهروندان مکزیکی و فرانسویی در ایام کریسمس” توسط آلن و فرناندز در یک نمونه ۳۴۰ نفری انجام شد. این تحقیق در شهر گرونوبل فرانسه و شهر پاوبلا در مکزیک انجام شده است. برای انجام این تحقیق از پرسشنامهای استفاده شده، که شامل سه بخش بود. بخش اول در مورد خانوادههایی بود که جایزه داده بودند و بینش آنها را نسبت به جایزه دادن بررسی میکرد. بخش دوم جزئیات هدایایی که اخیراً استفاده شده بود را تشریح میکرد و بخش سوم در مورد جزئیات جمعیت شناختی پاسخ دهندگان بود. توزیع پرسشنامه در دو کشور بطور همزمان انجام شده و نزدیک به هشت هفته طول کشیده است. در این تحقیق برای انتخاب نمونه ابتدا جامعه به گروه های مختلفی تقسیم شده بود سپس این گروه ها نیز به گروه های کوچکتری تقسیم شده بودند و از میان آنها نمونههایی برای بررسی انتخاب شده بود. از میان شرکت کنندگان در این تحقیق ۱۶۱ نفری فرانسویی و ۱۷۹ نفری از آنها مکزیکی بودند. میانگین سن مکزیکیها در این نمونه ۱۱/۳۸ سال و فرانسوییها ۶۵/۳۵ سال بوده است. سطح تحصیلات مکزیکیها نسبت فرانسوییها بهتر بوده و از لحاظ میزان درآمد مکزیکیها در وضعیت بهتری قرار داشتند. نتایج تحقیق نشان میدهد نسبت زنان و مردان مکزیکی برای هدیه دادن در کریسمس برابر بوده ولی زنان فرانسویی بیشتر از مردان هدیه دریافت کرده اند. زنان و مردان مکزیکی نسبت به فرانسوییها مقدار بیشتری از میانگین درآمد ماهانه خود را به خرید هدیه اختصاص دادهاند. در هر دو کشور بیشتر از هدیههای اسباب بازی و لباس برای کریسمس استفاده کرده بودند.
- در سال ۲۰۰۵ تحت عنوان” مناسبتها و انگیزههایی برای هدیه دادن: یک مطالعه مقایسه ای از مصرف کنندگان مالایی و چینی در کشور مالزی” توسط اُزمان و همکارانش[۶۳] در یک نمونه ۳۰۰ نفری انجام شد. در این مطالعه برای بررسی نمونه از پرسشنامه استاندارد با تغییراتی براساس فرهنگ آن کشور، استفاده شده بود و پرسشنامه به گونه ای طراحی شده بود که پاسخ دهندگان میتوانستند چندین گزینه را برای هر سوال تیک بزنند. برای بررسی سوالات از ۲۰ نفر از پاسخگویان پیش آزمون گرفته شده است و پرسشنامه به دو زبان انگلیسی و مالایی طراحی شده و برای مقایسه این دو گروه بزرگترین شهر مالزی یعنی کوالالامپور انتخاب شده بود. برای توزیع پرسشنامه از روش مراجعه حضوری به ۶ مرکز در آخر هفتهها از ساعت ۱۰صبح تا ۶ بعدازظهر استفاده شده است که ابتدا هدف از مطالعه برای آنها توزیع داده میشد سپس در صورتی که آنها موافق شرکت در مطالعه بودند پرسشنامه به آنها داده شده بود. از تمام شرکت کنندگان در این مطالعه ۴۰ درصد آنها را مالاییها، ۶۰ درصد دیگر را چینیها تشکیل داده بودند. ۳/۵۱ درصد از شرکت کنندگان مرد و بقیه زن و اکثر آنها را افراد کمتر از ۳۰ سال و مجرد تشکیل داده بودند. ۴۳ درصد از شرکت کنندگان دانش آموز و دانشجو و ۲/۲۷ درصد کارمند بخش خصوصی بودند. در این بررسی مناسبتهای جشن تولد، جشن ازدواج، روز مادر، تولد فرزند، روز پدر، روز دوستی، سال جدید در چین، کریسمس و سالگرد ازدواج بررسی شده است. نتایج نشان میدهد که در میان آنها ۹۹ درصد شرکت کنندگان برای مناسبت جشن تولد هدیه خریداری کرده بودند. و بعد از آن سالگرد ازدواج ۵۴ درصد، روز مادر با ۴/۴۵ درصد، تولد بچه با ۱/۴۰ درصد و روز پدر با ۴/۳۴درصد در ردههای بعدی قرار داشتند. با توجه به اثربخشی تبلیغات و ترفیعات اکثر مصرف کنندگان مالایی هدیههایی را برای اشخاصی خاص در روز دوستی (۸/۳۱درصد) و کریسمس (۸/۲۹درصد) خریداری کرده بودند. حدود یک سوم از شرکت کنندگان چینی برای سال جدید در چین هدیه خریداری کرده اند در حالی که حدود ۲/۲۰ درصد برای مناسبتهای مذهبی هدیه خریداری نموده اند. همچنین در این مطالعه نتایج نشان میدهد که شرکت کنندگان چینی در مقایسه با شرکت کنندگان مالایی تمایل بیشتری برای خرید هدیه در مناسبتهایی مانند روز مادر، روز پدر ، روز دوستی و … دارند ولی در مناسبتهای مذهبی شرکت کنندگان مالایی نسبت به شرکت کنندگان چینی تمایل بیشتری به خرید هدیه داشته بودند.
- در سال ۲۰۰۶ تحقیقی توسط بارت[۶۴] و پاول[۶۵] تحت عنوان” رفتار بانکداری پس از رویدادهای چرخه زندگی” انجام شد که بر مبنای تحقیق مک نیل[۶۶] که زندگی را به پنج مرحله تقسیم بندی کرده بود شامل: مرحله قبل از ازدواج، مرحله اوایل ازدواج، مرحله پس از صاحب فرزند شدن، مرحله پس از جدایی فرزندان از خانواده و مرحله بازنشستگی، محققان مرحله دوم یعنی مرحله اوایل ازدواج را بررسی کردند. در این تحقیق محقق اشاره می کند که علارغم اهمیت این موضوع مطالعات بسیار کمی رفتار بانکداری جوانان را مورد بررسی قرار دادهاند. با توجه اهمیت این موضوع، بازاریابی افراد جوان را به سه دسته تقسیم نموده است: گروه اول کسانی هستند که فقط از محصولات و خدمات بانکی استفاده می کنند، گروه دوم کسانی هستند که نه فقط از محصولات و خدمات بلکه از فعالیتهای ترفیعی و تشویقی بانک، مانند بلیط رایگان برای کنسرت و … استفاده می کنند و گروه سوم کسانی هستند که بستههای پیشنهاد شده بوسیله فراهم کنندگان خدمات مالی را با هم مقایسه می کنند. هدف این مطالعه بررسی منافع حاصل از سرمایه گذاری بازاریابی جوانان در اوایل ازدواج است. آنها در این تحقیق عواملی مانند بانکداری بدون کارمزد، نزدیکی به شعبه، دسترسی به مشاور رایگان، امکان اضافه برداشت و قرعهکشی را مورد بررسی قرار دادند. که این تحقیق شامل دو مرحله بوده است مرحله اول انجام مصاحبه و مرحله دوم توزیع پرسشنامه بوده است. در مرحله اول بعضی از شاخص ها با مطالعه، مطالعات انجام گرفته استخراج شده و بعضی از شاخص های دیگر از طریق مصاحبه عمیق با دو گروه مختلف استخراج شده است. گروه اول مدیران موسسات مالی که خدمات مالی انجام می دهند و گروه دوم زوجهای جوانی هستند که در اوایل زندگی مشترک قرار دارند. که گروه اول را چهار نفر از مدیران متعلق به بزرگترین موسسات فراهم کننده خدمات مالی در بلژیک و گروه دوم را شش زوج جوان تشکیل داده بودند. در مرحله پرسشنامه برای بررسی پرسشنامه یک پیش از آزمون با شرکت ۴۵ نفر از گرفته شد سپس پرسشنامه نهایی در میان ۳۰۲ نفر از زوجهای جوان در پنچ مرکز خرید متفاوت که در استانهای بلژیک قرار داشتند، توزیع و جمعآوری شد که در پایان به این نتیجه رسیده است که عواملی مانند بانکداری بدون کارمزد، تخفیفها، جوایز، مشاوره و نزدیکی شعبه از مهمترین عوامل برای این گروه ها در این مرحله از چرخه زندگی هستند.
- در سال ۲۰۱۲ تحقیقی تحت عنوان” راهبردهای ترفیعی براساس مناسبتها در بخش مصرف کنندگان پایدار” در شهر کِریلا در کشور هند توسط جورج استنلی[۶۷] انجام شد. محقق در این تحقیق اشاره می کند که هند بعنوان سرزمینی که جشنوارهها و رویدادهای زیادی در آن وجود دارد و استفاده مکرر از اقدامات ترفیعی بوسیله عمدهفروشان و خردهفروشان در طول فصلهایی که جشنواره برگزار می شود اهمیت بازاریابی بر اساس مناسبتها را در بازار کِریلا را نشان میدهد. اکثر صنعتها و بخشها در این بازار راهبردهای مناسبتی خاص خودشان را اجرا می کنند. جشنوارهها، مناسبتهای شادی هستند که اکثر مصرف کنندگان تمایل زیادی برای دریافت محصولات و خدمات در ایام این مناسبتهای خاص دارند و اکثر مردم صرفنظر از طبقه و مذهب اکثراً جشنوارهها را جشن میگیرند. در تقویم سلانه کریلا جشنوارهها، مناسبتهای شخصی، مذهبی و … زیادی وجود دارد که اکثر نامهای تجاری ملی و بین المللی تلاش می کند تا سهمی از این بازار بدست آورند. ایالات کریلا بالاترین درآمد سرآنه را در کشور هند با کمترین جمعیت فقیر و سطح تحصیلات بالارا دارا میباشد. در این تحقیق محقق اشاره می کند که اولین مرحله بسوی تحقیق دربارۀ ترفیعات براساس مناسبتها، شناسایی انواع ترفیعات مختلف در بازار است که این تحقیق یک دید تجربی از تبلیغات چاپ شده در سه روزنامه متفاوت در بازار کریلا از ژانویه۲۰۱۱ تا دسامبر۲۰۱۱ است. در این تحقیق از تحلیل محتوا برای تبلیغات چاپ شده استفاده شده است. نتایج نشان میدهد که بیشترین تبلیغات برای مناسبتها در سه ماه اگوست، سپتامبر و جولای بوده که از کل ۴۳۳ تبلیغات انجام شده ۱۷۳ مورد (۴۰%) مربوط به عمده فروشان و ۲۶۰ مورد (۶۰%) مربوط به خرده فروشان بوده است. که عمدهفروشان و خردهفروشان از راهبردهای ترفیعی برای جذب معاملات و افزایش علاقه در مشتریان استفاده می کنند و خردهفروشان از ترفیعات در بازار در طول فصلهای جشنواره بیشتر از عمدهفروشان استفاده می کنند. مشهورترین ترفیعات هدیه رایگان و بعد از آن تخفیف قیمت و کم اهمیتترین آنها، کوپنها بوده است. بازار هدف خرده فروشان از لحاظ جغرافیایی نسبت به عمدهفروشان متمرکزتر بوده است که نشان دهنده این است که آنها نیازها، عادتها و ترجیحات محلی را بهتر درک می کنند. تبلیغات خردهفروشان بر کوتاهمدت متمرکز بوده است و برای افزایش فروش فوری طراحی شده است.
- در سال ۲۰۱۳ تحقیقی تحت عنوان” تحلیل ترجیحات مصرف کنندگان برای نوشیدنیها در ایام مناسبتها” در کاتالونیا توسط زین کالاس[۶۸]، کریستیانا اسکوبار[۶۹] و خوزه مِ گیل[۷۰] انجام شده است. محقق اشاره می کند که مشکلاتی در هنگام انتخاب نوشیدنی برای مصرف کننده وجود دارد که دلیل اصلی این مشکلات وجود ویژگیهای خاص در یک نوشیدنی وقتی که آن را با محصولات دیگری مقایسه می کند از جمله این ویژگیها میتوان به نوع نوشیدنی، طعم نوشیدنی، کشور تولیدکننده، نام تجاری، قیمت، جوایز و بستهبندی اشاره کرد. در این پژوهش از پرسشنامه استفاده شده که از طریق مراجعه حضوری به افراد در طی چهار هفته داده ها جمعآوری شده است. در این پژوهش با بهره گرفتن از روش نمونه گیری سهمیهای که بر حسب سن و جنسیت طبقه بندی شده اند یک نمونه ۴۰۰ نفری انتخاب شده و افراد باید بالای هیجده سال سن داشته و تصمیم گیرنده مهمی در خانه در هنگام خرید نوشیدنیها باشند و حداقل یکبار از آن نوشیدنی در طول سه ماه گذشته استفاده کرده باشند. کار میدانی این پژوهش توسط شرکتی که در تحقیقات بازاریابی متخصص بود در یکی از خیابانهای اصلی شهر بارسلونا در یک سوپر مارکت بزرگ انجام گرفت که به هر پاسخ دهنده برای شرکت در این پژوهش بیست دلار داده شد. پرسشنامه مورد استفاده در مجموع چهار بار، با بهره گرفتن از یک نمونه آزمایشی از شش مصرف کننده مختلف پیش آزمون شده و مورد بازنگری قرار گرفته است. که نتایج آن نشان میدهد که افراد بصورت فعالانه در جستجوی اطلاعات دربارۀ نوشیدنی نیستند. افراد به اطلاعات چاپ شده بروی بستهبندی بیشتر توجه می کنند و اکثر مصرف کنندگان برای مناسبتها، نوشیدنیهایی را که در آن منطقه تولید شده است و قبلا از آن استفاده کرده اند را به خاطر ویژگیهای مانند کیفیت، طعم، تنوع و آشنا بودن مارک تجاری ترجیج می دهند و سفارش دادن نوشیدنی مورد نظر تحت تاثیر نام مناسبتها قرار نمیگیرد.
جدول ۶-۲- خلاصهای از مطالعات انجام شده
پژوهشگر
سال
کشور
عنوان تحقیق
نتایج
بیلک
۱۹۷۳
امریکا
ادراک مصرف کننده از مناسبتهای هدیه دادن
در این تحقیق مناسبتهای جشن تولد، کریسمس، روز مادر، روز پدر، سالگرد ازدواج و جشن فارغالتحصیلی مورد بررسی قرار گرفت که نتایج نشان میدهد که جشن تولد با ۳۵% و کریسمس با ۲۹% با اهمیت مناسبتها برای هدیه دادن بوده اند.
فرم در حال بارگذاری ...
[یکشنبه 1401-04-05] [ 10:47:00 ب.ظ ]
|