۲-۴-۲) روش سودآوری[۱۸]
در این روش توان و ظرفیت سودآوری شرکت و تجزیه و تحلیل روند سودآوری در طول زمان مبنای محاسبه ارزش شرکت قرار می گیرد. در این روش، ارزش شرکت بصورت کلی عبارتست از:
در این روش در حقیقت سود شرکت به عنوان مبنایی برای تعیین ارزش شرکت مورد توجه قرار می گیرد. این روش برای سهامی مورد استفاده قرار می گیرد که برای اولین بار عرضه می شوند یا دارای قیمت تابلو و بازار فعال در بورس اوراق بهادار نباشند.(شمس زاده و مهدوی خو،۱۳۸۷) با توجه به اینکه تعابیر متعددی از سود شرکت وجود دارد، دو دیدگاه کلی در ارتباط با سود شرکت مورد استفاده در تعیین ارزش شرکت،
(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت nefo.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))

بشرح زیر است: (Brigham,1992)
۲-۴-۲-۱)روش سود خالص[۱۹]
در این دیدگاه، سرمایه گذاران، سود خالص شرکت را مبنای تعیین ارزش حقوق صاحبان سهام شرکت قرار می دهند و سپس با اضافه نمودن ارزش بدهی ها به ارزش حقوق صاحبان سهام شرکت، ارزش آن را تعیین می نمایند. با توجه به اینکه سود خالص کلا متعلق به سهامداران است، بنابراین از نرخ بازده مورد انتظار سهامداران به عنوان نرخ تنزیل استفاده می‌شود.

S = ارزش حقوق صاحبان سهام
EBIT= سود قبل از کسر بهره و مالیات
ke= نرخ بازده مورد انتظار سهامداران
kd = نرخ بهره بدهی
D = بدهی
T= نرخ مالیات
۲-۴-۲-۲)روش سود خالص عملیاتی[۲۰]
در این دیدگاه سرمایه گذاران علاوه بر سود شرکت به وضعیت بدهی های شرکت نیز، در تعیین ارزش شرکت توجه می نمایند. لذا با توجه به اینکه سود عملیاتی شرکت متعلق به کلیه تأمین کنندگان منابع مالی شرکت، اعم از طلبکاران و سهامداران می‌باشد، در این دیدگاه، از نرخ هزینه سرمایه شرکت برای تنزیل سود خالص عملیاتی برای تعیین ارزش شرکت استفاده می گردد.

=V ارزش شرکت
WACC= میانگین موزون هزینه سرمایه
برخی از تحلیل گران، سود خالص پس از کسر مالیات را مبنای تعیین ارزش شرکت قرار می‌دهند اما گروهی نیز معتقدند که سود خالص قبل از کسر مالیات نتیجه فعالیت و عملکرد شرکت را بهتر گزارش می نماید و معیار مناسب تری برای تعیین ارزش می باشد.
در تعیین ارزش شرکت با بهره گرفتن از روش سودآوری می توان از روند گذشته سود آوری شرکت یا برآورد سودهای آتی شرکت استفاده نمود. در شرکت های فعال در محیط اقتصادی پویا استفاده از روند سودآوری گذشته چندان مناسب نخواهد بود، لذا می‌توان از برآورد سودهای آتی این شرکت ها برای تعیین ارزش شرکت ها استفاده نمود. از نظر برخی از پژوهشگران در تمام مدل هایی که ارزش شرکت ها بگونه ای بر مبنای سود حسابداری برآورد می شود و بدلیل وجود محافظه کاری در تعیین سود حسابداری، ارزش مناسبی برای شرکت ها محاسبه نمی گردد. (Sougiannis& Yaekura,2001)
سود حسابداری تحت تاثیر برآورد و قضاوت قرار دارد. سوخت مطالبات، استهلاک و کاهش ارزش دارایی ها، تفکیک هزینه های جاری و سرمایه ای ارزشیابی موجودی ها و … از جمله مواردی است که می تواند باعث تعریف یا هموار سازی سود توسط مدیریت شود و در نتیجه فرایند تعیین ارزش شرکت را تحت تاثیر قرار دهد(Bloom,2000).
۲-۴-۳)روش تنزیل جریان وجوه نقد[۲۱]
تعیین ارزش با بهره گرفتن از روش تنزیل جریان وجوه نقد بر این دیدگاه استوار است که ارزش هر دارایی عبارت از ارزش فعلی وجوهی است که شرکت در آینده به دست می آورد، با توجه به عدم اطمینانی که در دریافت این وجوه نقد می تواند وجود داشته باشد.
۲-۴-۳-۱)روش ارزش سود سهام پرداختی[۲۲]
در این روش ارزش هر سهم از نظر سرمایه گذار عبارت از جریان نقدی آتی است که این سهم ایجاد می کند. به عبارت دیگر، بهایی که فرد می خواهد برای خرید سهم بپردازد به میزان سود سهامی بستگی دارد که انتظار می رود نصیب او شود، بدین صورت که:

P= ارزش فعلی هر سهم
Dn= سود سهام در سال n
k= نرخ بازدهی مورد انتظار سهامداران
هنگامی که میزان سود سهام در سال های آتی همواره ثابت باشد ارزش سهم برابر خواهد بود با:

اما چنانچه انتظار داشته باشیم که سود سهام در سال های آتی دارای رشد بوده و نرخ رشد آن نیز ثابت باشد، ارزش هر سهم از طریق معادله زیر بدست می آید:

این رابطه را بصورت خلاصه می توان به صورت زیر نوشت:

استفاده از رابطه فوق بر این فرض قرار دارد که k > g می باشد.
استفاده از روش سود سهام به عنوان روش تعیین ارزش هنگامی قابل استفاده خواهد بود که شرکت سیاست تقسیم سود مشخص داشته باشد، همچنین جریان سود سال های آتی آن قابل پیش بینی باشد. این روش برای شرکت هایی که به دلیل فرصت های مناسب سرمایه گذاری، سود سهام تقسیم نمی‌کنند، مناسب نمی باشد.در این روش، سرمایه گذار پس از تعیین ارزش سهم، ارزش تعیین شده را برای برآورد ارزش سهام خود مورد استفاده قرار می دهد.
۲-۴-۴) روش ارزشیابی نسبی
استفاده از روش های نسبی تعیین ارزش مبتنی بر این فرض است که می توان از طریق مقایسه برخی از نسبت های مرتبط با قیمت و عوامل تاثیرگذار در ارزش سهام (از قبیل درآمد هر سهم، ارزش دفتری هر سهم و … ) واحد اقتصادی با سایر واحدهای اقتصادی مشابه، ارزش آن واحد اقتصادی را تعیین نمود.
۲-۴-۴-۱) نسبت قیمت به درآمد[۲۳] ( )
در این روش، ارزش هر سـهم بر مبنای سـود هر سهمو میانگین قیـمت به درآمـد شـرکت های مشـابه
تعیین می شود، به عبارت دیگر:
ارزش هر سهم
یا
سود سالانه × = ارزش حقوق صاحبان سهام

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...