بعد کیفیت

نظارت بر عملکرد پیمانکار

Schwalbe- Kathy-2007

ارزیابی نوبه ای گروه های مجری

Schwalbe- Kathy-2007

بعد زمان

رعایت زمان بندی اجرا

Schwalbe- Kathy-2007

تعهدات و مواعید تعریف شده

Schwalbe- Kathy-2007

اجرای برنامه طی دوره زمانی

Schwalbe- Kathy-2007

۲-۴ بخش چهارم: آشنایی با استان مرکزی
استان مرکزی بین رشته کوه‌های البرز و زاگرس و در مجاورت کویر مرکزی بین ۳۳ درجه و ۳۰ دقیقه تا ۳۵ درجه و ۳۵ دقیقه عرض شمالی و ۴۸ درجه و ۵۷ دقیقه تا ۵۱ درجه طول شرقی از نصف النهار گرینویچ قرار دارد. این استان از شمال به استان‌های تهران و قزوین، از جنوب به استان‌های اصفهان و لرستان، از شرق به استان‌های اصفهان و تهران و از غرب به استان همدان محدود است. مساحت کل استان مرکزی حدود ۲۹۱۵۲ کیلومتر مربع است. مرکز این استان شهرستان اراک است. مهم‌ترین ارتفاعات استان را بخش‌هایی از کوه‌های مرکزی و کوه‌های زاگرس تشکیل می‌دهند. بلندترین ارتفاعات این استان قله «شهباز» با ۳۳۸۸ متر ارتفاع در رشته کوه راسوند است و پست‌ترین منطقه آن را دشتی در جنوب ساوه با ۹۵۰ متر ارتفاع از سطح دریا تشکیل می‌دهد. استان مرکزی از یک طرف در کویر مرکزی و از طرف دیگر در محل زاویه چین‌خوردگی البرز و زاگرس واقع شده است. حدود ۳۸ درصد از مساحت این استان در منطقه نیمه بیابانی، بین کوهستان و بیابان قرار دارد. خاک این مناطق برای کشاورزی مناسب و استفاده از آب قنات و رودخانه ها در این نواحی میسر است.آب و هوا در مناطق مختلف متنوع است

(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))

پیشینه پیش از اسلام
استان مرکزی در منطقه‏ای واقع شده‌است که در زمان های قدیم به آن ماد بزرگ، در اوایل دوره اسلامی ایالت جبال و در سده‏های بعد عراق عجم می‏گفتند. نام جبال برای اوّلین بار توسط اعراب به کوهستان‌های مغرب ایران نسبت داده شد. در دوره سلجوقیان، خلفای عباسی لفظ عراق عجم (به معنای عراق غیر عرب) را به مناطق غربی ایران نسبت دادند.
یورشهای مداوم ۴۶ ساله قوم آشور به سرزمین ماد که سبب ویرانی شهرها و شهرکها شد. بسیاری از تپه‌های تاریخی به احتمال قوی بازمانده آن دوران هستند.
هخامنشیان
در دوران هخامنشیان سرزمین‌ایران بنا به نوشتۀ هرودت بیست ساتراپ تقسیم می‌شده ‌است، که ماد سفلی (از ری تا همدان) جزء ساتراپ دهم بوده‌است. فهرست بیست گانه ساتراپ‌های ایران با توجه به تاریخ هرودت و سنگ نبشته‌های بیستون کشف شده‌است. استان مرکزی در روزگار هخامنشیان بخشی از ایالت مادها (ساتراپ دهم) و قسمتهایی از جنوب آن بخشی از سرزمین الیمائیس بشمار می‌رفته‌است. این استان در شمار کوست خوربران (یعنی جایی که خورشید از آنجا می‌رود) بوده‌است.[۴۱].
۲-۴-۱ جمعیت، وسعت و تقسیمات کشوری
استان مرکزی به عنوان پایتخت صنعتی ایران تقریباً در مرکز ایران قرار دارد. بزرگترین شهر و مرکز استان مرکزی کلان شهر اراک می‌باشد. در روزگار کهن این شهر عراق نام داشت که در زمان تسلط اعراب بر ایران عراق عجم نامیده می‌شد که شامل بسیاری از استانهای همجوار امروزی می‌شد. این استان از شمال به استان‌های تهران، البرز و قزوین، از غرب به استان همدان، از جنوب به استان‌های لرستان و اصفهان و از شرق به استان‌های تهران، قم و اصفهان محدود است. این استان با مساحتی معادل ۲۹/۵۳۰ کیلومتر مربع حدود ۸۲/۱ درصد از مساحت کل کشور را به خود اختصاص داده‌است. بر اساس آخرین تقسیمات کشوری، استان مرکزی دارای ۱۲ شهرستان، ۲۳ بخش، ۳۲ شهر، ۶۶ دهستان و ۱۳۹۴ آبادی دارای سکنه و ۴۶ آبادی خالی از سکنه‌است مرکز این استان شهر اراک است. شهرستانهای این استان عبارت‌اند:
محلات، اراک، ساوه، تفرش، خمین، فراهان،دلیجان، شازند، آشتیان، کمیجان، زرندیه وخنداب. جمعیت این استان براساس سرشماری ۱۳۹۰ برابر ۱۴۱۳۹۵۹ نفر اعلام گردیده است[۴۲].
۲-۴-۲ دستگاه های دولتی
آب منطقه ای – – آب و فاضلاب — آب و فاضلاب روستایی — آزمایشگاه فنی مکانیک خاک –آموزش فنی و حرفه ای – – آموزش و پرورش — استاندارد و تحقیقات صنعتی – امور اقتصادی و دارایی — امور مالیاتی – انتقال خون — اوقاف و امور خیریه –خبرگزاری جمهوری اسلامی – بازرسی بازنشستگی کشوری — بانک تجارت – – بانک صادرات — بانک توسعه تعاون — بانک توسعه صادرات بانک رفاه — بانک سپه — بانک صنعت و معدن — بانک مسکن — بانک ملی — بانک ملت — بنیاد ایرانشناسی — بنیاد شهید — بنیاد مسکن — بهزیستی – بیمه سلامت — پزشکی قانونی — پست پست بانک — تامین اجتماعی – تبلیغات اسلامی — تعاون روستایی — تعاون، کار و رفاه اجتماعی تعزیرات حکومتی — توزیع نیروی برق- ثبت احوال – ثبت اسناد — جهاد دانشگاهی — جهادکشاورزی –حج و زیارت –حمل ونقل و پایانه های – -حوزه هنری تبلیغات اسلامی –دادگستری -دامپزشکی –دانشکده فنی و حرفه ای امیرکبیر اراک-دانشگاه اراک-دانشگاه پیام نور – – دانشگاه جامع علمی کاربردی استان-دانشگاه صنعتی اراک-دانشگاه علوم پزشکی — دخانیات — دیوان محاسبات — راه آهن – – راه و شهرسازی – زندان ها واقدامات تامینی و تربیتی — سازمان مدیریت و برنامه ریزی – برق منطقه ای باختر – بیمه ایران — شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت منطقه مرکزی- شهرداری اراک- صدا و سیمای جمهوری اسلامی — صنعت، معدن و تجارت — فرهنگ و ارشاد اسلامی — فرمانداری شهرستان اراک- کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان — کمیته امداد امام خمینی ره — شرکت گاز–گمرک – جمعیت هلال احمر — محیط زیست –مدیریت درمان سازمان تامین اجتماعی — مخابرات — منابع طبیعی و آبخیزداری — میراث فرهنگی و صنایع دستی و گردشگری — نهاد کتابخانه های عمومی – – نوسازی توسعه و تجهیزمدارس – مرکزی-ورزش و امور جوانان – همیاری شهرداریها – – هواشناسی – بانک تجارت – – بانک کشاورزی — بانک ملی — خبرگزاری جمهوری اسلامی – ستاد احیاء امربه معروف و نهی از منکر — فرماندهی انتظامی – اطلاعات — دخانیات– غله و خدمات بازرگانی- مرکزتحقیقات سرم سازی رازی- مرکز بهداشت – استانداری مرکزی.
۲-۴-۳ وضعیت راه ها ی ارتباطی
فرودگاه اراک فرودگاه اصلی استان میباشد که پیشینه تاسیس آن به ۱۳۱۷ برمیگردد اما فرودگاه فعلی اراک از سال ۱۳۶۷ افتتاح گردیده است.
راه آهن استان مرکزی از جمله اولین استان‌هایی بود که در هنگام ساخت راه آهن سراسری در مسیر آن قرار گرفت اراک از مهمترین ایستگاه‌هایی بود که در آن دوره ساخته شد همچنین ایستگاه سمیه که محل تلاقی راه آهن شمال و جنوب در ۴ شهریور ۱۳۱۷ خورشیدی افتتاح شدو در محدوده استان مرکزی قرار دارد.
استان مرکزی اتصال دهنده شهرهایی نظیر قم و تهران به استان‌های همجوار مانند لرستان و همدان است مقدار راه‌های تحت پوشش در استان مرکزی ۲۰۵۹ کیلومتر و راه‌های بین شهری ۲۵۱ کیلومتربه ازای هر ۱۰۰۰کیلومترراه برون شهری بوده و طول راه‌های شریانی در استان ۷۱۰ کیلومتر میباشد و قریب به ۵۰۰ کیلومتر آزادراه و بزرگراه وجود دارد که جنوب و مرکز کشور را بهم متصل میکند (سازمان راهداری، ۱۳۹۲).
۲-۴-۴ وضعیت ارتباطات اینترنت و مخابرات
در سال ۱۳۷۴ با توجه به فعالیتهای مخابراتی و توسعه روز افزون صنعت مخابرات در پهنه کشور جمهوری اسلامی ایران و پیروی از سیاست تمرکز زدایی، در اجرای ماده ۷ قانون تاسیس شرکت مخابرات ایران، تشکیل شرکتهای مخابرات استانی پیشنهاد شد و در تاریخ ۱/۱۱/۱۳۷۴ با تصویب اساسنامه شرکتهای استانی در کمیسیون مشترک امور اداری و استخدامی و امور پست و تلگراف و تلفن و نیرو در مجلس شورای اسلامی این هدف محقق و در تاریخ ۱/۱۱/۱۳۷۴ توسط مقام ریاست جمهوری وقت جهت اجراء ابلاغ شد.
در این راستا درتاریخ ۱/۱/۱۳۷۵ شرکت سهامی مخابرات استان مرکزی، با مرکزیت اراک و ادارات مخابرات شهرستانهای ساوه، خمین، دلیجان، محلات، تفرش، آشتیان و شازند تاسیس گردید. مقایسه ضریب نفوذ اینترنت بر اساس تعداد مشترکین در استان در جدول ذیل نشان دهنده پایین بودن آن نسبت به کل کشور است.
جدول ۲-۴

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...