وجود کاربری های فرامنطقه ای و تنوع و تکثر مراجعین به این کاربری ها در سال های آتی
نیاز آبی در سطح شهر تهران علی الخصوص منطقه ۲۲ به واسطه مهاجر پذیری و توسعه آن در آینده
اهداف انجام پروژه مشارکتی تامین آب شرب منطقه ۲۲ تهران
تلاش مسئولین شهرداری منطقه در پیشگیری از ایجاد و گسترش آلودگی و توسعه بخشیدن به منطقه
تامین بهداشت همگانی و ایمنی از طریق تامین آب شرب مناسب برای شهروندان و گردشگران

(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))

تثبیت و تاکید بر تقویت چشم انداز منطقه مبنی بر زیست پذیری و قطب گردشگری، تفرجگاهی و خدماتی
طرح جامع فاضلاب منطقه ۲۲
پیش درآمد: در حالی که پیامدهای محتمل فاضلاب تهران تولید روزانه ۲/۲ میلیون متر مکعب، کم و بیش در مواردی چون آلودگی آب های زیرزمینی، آلودگی محیط زیست، بالا آمدن سطح آب های زیرزمینی، آلودگی اراضی و محصولات کشاورزی و کاهش سهم حقابه های کشاورزی منطقه (و بروز تعارضات ناشی از آن) ذکر شده است، التزام به آینده نگری در این زمینه در پهنه غربی پایتخت، موضوع مدیریت فاضلاب را به عنوان یکی از اولویت های اول شهرداری منطقه ۲۲ مطرح کرده است. این مسئله مبنای تمهیدات و اقدامات مبتکرانه ای شده است که در کشور سابقه نداشته و از جنبه انگیزش و شکل گیری مشارکت بخش عمومی و غیر دولتی نیز طرحی نو محسوب می شود.
پیشینه موضوع: به لحاظ سابقه، با مطرح شدن فاضلاب منطقه ۲۲ در سال ۱۳۹۰ و آغاز مذاکرات با شرکت آب و فاضلاب غرب تهران، افق ده ساله ای برای اجرای طرح جامع فاضلاب تهران در این منطقه ترسیم شد که به دلایلی طولانی شدن زمان اجرا، هزینه زیاد و انتقال پساب به پایین دست و عدم امکان استفاده از آن با توجه به نیازهای آبی فراوان در منطقه، نیاز به رویکردها و راهکارهای خلاقانه ای را ایجاب می کرد که آلودگی محیط زیست شهروندان، آلودگی منابع آب های زیرزمینی و عدم امکان بهره برداری از آنها برای مقاصد شرب، تخریب طولانی مدت معابر و امکان به منظور اجرای طرح فاضلاب و کمبود فزاینده آب در منطقه به ویژه برای آبیاری فضای سبز از آن جمله بود.
ضرورت ها و مزیت ها: از سوی دیگر، اجرای طرح جمع آوری و تصفیه فاضلاب به طور مستقل در منطقه بر پایه الزامات خاصی ضرورت داشته و در عین حال در بردارنده مزیت های گوناگونی است که به طور اجمال به شرح زیر قابل ذکر است:
معرفی منطقه به عنوان نمونه شهر سبز و بهترین الگوی زیست محیطی کلان شهر تهران
فراهم بودن شرایط و سهولت ایجاد تاسیسات خدمات شهری به دلیل عدم وجود موانع زیرساختی و نداشتن بافت سنتی
آمادگی و فراهم بودن زمینه مشارکت شهروندان در ایجاد تاسیسات زیر ساختی فاضلاب
وجود تعداد قابل توجهی پارک و بوستان های جنگلی با عملکرد فرامنطقه ای
وجود تعداد قابل توجه اماکن عمومی، ورزشی و تفریحی (مانند استادیوم آزادی، دریاچه چیتگر، تهران لند و غیره) با عملکرد فرامنطقه ای و فراشهری
جایگاه جغرافیایی و سوق الجیشی ویژه منطقه و وجود آزاد راه های متعدد کرج، شهید حکیم، شهید همت، آزادگان و تهران- شمال
ویژگی قابل تفکیک فاضلاب های منطقه (فقط فاضلاب خانگی که به سهولت تصفیه می شود)
حمل و نقل عمومی- قطار سبک شهری
در سال ۱۳۹۰ قرارداد مطالعه امکان سنجی اجرای خطوط ریلی در منطقه ۲۲ شهرداری تهران با شرکت مهندسین مشاور حمل و نقل ریلی بهره وری تهران منعقد و انجام گردید.
اهداف اصلی طرح عبارتنداز:
شناخت وضعیت موجود منطقه و حمل و نقل و ترافیک
پیش بینی وضعیت آینده حمل و نقل و ترافیک منطقه
ارائه راهکار برای حل مشکل فعلی و آینده حمل و نقل و ترافیک منطقه از طریق طراحی و پیشنهاد سامانه حمل و نقل ریلی همگانی
در ادامه خط ۶ مترو در منطقه : نظر به اینکه منطقه ۲۲ شهرداری تهران با داشتن شرایط زیست پذیری مناسب و امکان توسعه شهری مورد توجه کلیه تعاونی های مسکن بوده و میل عمومی برای سکونت در این منطقه و به تبع آن افزایش سرانه های خدماتی از جمله اماکن تجاری، اداری، درمانی، آموزشی و غیره… بسیار زیاد است قطعا” با توجه به ازدیاد جمعیت در سنوات آتی چنانچه تدابیر لازم جهت توسعه ناوگان حمل ونقل عمومی از جمله مترو اتخاذ نشود مشکلات ترافیکی منطقه اجتناب ناپذیر خواهد بود. در این راستا ضمن تعامل با مدیریت شرکت مترو تهران و پیگیری مستمر، توسعه ۶ مترو تا منطقه ۲۲ می باشد.
۳-۶-۹ طرح تفصیلی جدید ملاک عمل منطقه ۲۲
طرح تفصیلی ۱۳۸۶، به صورت تفکیک کاربری نیست بلکه به صورت پهنه بندی می باشد. که این پهنه ها شامل پهنه های M، S، R، G می باشد. پهنه قابلیت انعطاف پذیری و پیش بینی کاربری های خدماتی مورد نیاز را دارند. اما متاسفانه هنوز سندی مصوب مبنی بر پیش بینی سرانه های مطلوب در مقیاس های مختلف در خصوص طرح تفصیلی جدید منتشر نشده است. صرفا” ضوابطی مبنی بر ضوابط خود پلاک جهت ساخت و ساز وجود دارد. این بدین معنی است که هر منطقه شهری با توجه به نیاز ساکنین خود باید خدمات را پیش بینی، تامین و بر اساس پهنه ها جانمایی نماید. سپس برای ساخت طبق ضوابط طرح تفصیلی جدید عمل نماید. طرح تفصیلی منطبق با نیازهای واقعی و دربرگیرنده شرایط لازم جهت ارائه حداکثری خدمات به شهروندان منطقه و شهر تهران را به تصویب برساند، به نحوی که طرح مصوب یاد شده حائز شرایط و ویژگی های مناسب و مطلوبی از لحاظ شاخص های مدیریت شهری و کاملا” در جهت نیل به استانداردهای جهانی در زمینه معماری و شهرسازی و الگوی نوین ساخت و ساز می باشد.
ویژگی هی خاص طرح تفصیلی منطقه ۲۲
پهنه بندی هدفمند و خدمات محور
با توجه به طرح تفصیلی مصوب معادل ۴۹ % از پهنه های سطح منطقه برای اراضی باز و حفاظتی (پهنهG)، ۸ % پهنهM بعنوان پهنه مختلط، ۱۶ % پهنه R به منظور کاربری مسکونی و معادل ۲۷ % در قالب غیر مسکونی مصوب و ملاک عمل قرار گرفته است. لذا با عنایت به وضعیت فوق ۷۵ % از سطح اراضی منطقه برای کاربری های کار و فعالیت و فضای سبز در نظر گرفته شده که در مقایسه با مناطق دیگر شهر تهران منحصر به فرد بوده و پتانسیل لازم برای ایجاد و راه اندازی خدمات متنوع به شهروندان مهیا می کند.
تصویب طرح های موضعی ویژه در طرح تفصیلی
با عنایت به اینکه منطقه ۲۲ شهر تهران از مناطق فعال و پرتلاش در زمینه اجرایی فعالیت های عمرانی و احداث پروژه های متنوع با کاربری های منطقه ای و در بخش اعظمی از پروژه ها با کاربری های فرامنطقه ای و شهری می باشد، تعریف و اجرای پروژه های یاد شده، مستلزم تصویب آنها بعنوان طرح های موضعی بوده که در این راستا منطقه ۲۲ با تهیه و ارائه توجیهات فنی، اقتصادی، زیست محیطی، فرهنگی و اجتماعی و پیگیری های مستمر موفق به تصویب طرحهای موضعی گردیده که از آن جمله تصویب طرح دریاچه مصنوعی شهدای خلیج فارس در قالب طرح های موضعی مصوب شهر تهران را می توان نام برد.
تغییر کارکرد منطقه بر اساس برنامه های میان مدت و بلند مدت شهر تهران
از آنجائیکه بر اساس طرح های قبلی منطقه ۲۲ بعنوان یک منطقه صرفا” مسکونی و تجاری منظور شده بود جهت برنامه های میان مدت و بلند مدت شهر تهران که منطقه ۲۲ را بعنوان قطب تفریحی و گردشگری شهر تهران لحاظ نموده اند لازم بود تا اهداف برنامه های یاد شده در طرح تفصیلی منطقه متجلی گردد، لذا با عنایت به طرح تفصیلی جدید منطقه، کارکرد منطقه ۲۲ از مسکونی و تجاری به منطقه تفریحی و گردشگری شهر تهران تغییر نموده است.
تامین سرانه های خدماتی شهر تهران
منطقه ۲۲ آخرین فرصت شهر تهران برای تامین سرانه های خدماتی مورد نیاز شهروندان محترم بوده در این راستا می بایست لایه های مختلف آموزشی، درمانی، فرهنگی، مذهبی و … برای منطقه تعریف و مورد عمل قرار می گیرد، طرح تفصیلی مصوب جدید در برگیرنده شرایط لازم برای تعریف لایه های مورد نیاز با کاربری شهری بوده که بصورت جداگانه مورد مطالعه قرار گرفته و نسبت به ایجاد انعطاف و پتانسیل لازم در طرح تفصیلی برای اجرای کاربری های مذکور عمل شده است.
ساماندهی ارتفاعات و حریم منطقه
نظر به اینکه منطقه ۲۲ مشرف به ارتفاعات شمال غرب تهران بوده و دارای محدوده قابل توجهی بعنوان محدوده حریم منطقه می باشد، ساماندهی وضعیت حریم و آزادسازی اراضی آن بصورت ویژه در برنامه ریزی های از جمله طرح تفصیلی مورد نظر بوده است.
اماکن و پردیس های ویژه
با توجه به ویژگی های خاص منطقه ۲۲ در برنامه ریزی های مرتبط با شهرسازی منطقه نسبت به تصویب و اجرای اماکن خاص از جمله پردیس های دانشگاهی مختلف، قطار شهری و ایستگاه های مترو، رود دره ها، مراکز بهداشتی و درمانی ویژه و سایر اماکن و تاسیسات و تسهیلات مورد نیاز بصورت ویژه پرداخته شده که هر یک از اینها مستلزم پیگیری و اخذ مجوز از کمیسیون ماده ۵ شهرداری تهران بوده است. در تعریف پروِژه های یاد شده همواره تلاش بر این بوده که بصورت مجموعه ای متشکل از خدمات متنوع مورد نیاز تعریف گردد، به عنوان مثال در ایستگاه های مترو منطقه خدمات متنوع، فرهنگی، تجاری، ورزشی و تفریحی تواما” لحاظ گردید است.
توجه به سرانه ها و خدمات منطقه ۲۲
منطقه ۲۲ شهرداری تهران با توجه به اهداف و اولویت های طرح تفصیلی به منظور ارتقاء کمی و کیفی سطح خدمات به شهروندان اقدام به بررسی و مطالعه در خصوص سرانه های خدماتی نموده و با بهره گیری از توان CDS و استفاده از خدمات مشاورین مجرب جداول مربوط به سرانه های موجود و سرانه های خدماتی مطلوب بر اساس استانداردهای شورای عالی معماری و شهرسازی را تهیه نموده است؛ تا اولویت های مربوط به نیاز محلات در خصوص سرانه های خدماتی از جمله سرانه های فرهنگی، مذهبی، فضای سبز، ورزشی و آموزشی درمانی و غیره… تعیین گردد. در این راستا بخشی از سرانه های مورد نیاز با هدفمند نمودن بودجه عمرانی ایجاد بخشی دیگر در قالب پروژه های مشارکتی مورد اجرا و تحقق قرار خواهد گرفت و نیز بخشی از سرانه های مورد نیاز مانند سرانه های آموزشی و درمانی در قالب تعامل با سازمان های مرتبط و ایجاد تسهیلات در این خصوص تامین می شوند.
تحقق پذیری طرح تفصیلی از طریق C.D.S
با توجه به تصویب طرح تفصیلی منطقه ۲۲ و لزوم تامین سرانه های خدماتی، مدیریت منطقه تصمیم به اجرایی نمودن طرح تفصیلی توسط برنامه CDS نمودند. در طرح CDS ابتدا چشم اندازهای منطقه تعیین و سپس به روش استراتژیک، راهبردها مشخص شده اند. مرحله بعدی این طرح، ارائه برنامه های اقدام می باشد. یکی از برنامه های اقدام CDS، تدفیق طرح تفصیلی منطقه با توجه به کمبود خدمات و خطوط جدید مرزبندی نواحی و محلات و تشکیل یک دفتر فنی و کمیته پیگیری برای مانیتورینگ و اجرای طرح تفصیلی می باشد.
تدفیق مرزبندی محلات و نواحی
با توجه به ساختار طرح تفصیلی جدید و وضعیت بالقوه و بالفعل منطقه با مطالعه و بررسی وضعیت موجود و پیش بینی وضعیت آتی منطقه و با در نظر گرفتن رشد جمعیتی قابل پیش بینی است در پایین به ناحیه بندی و محله بندی منطقه ۲۲ تهران ارائه شده است .
۳-۷ نتیجه گیری:
شناخت و بررسی محدوده مورد مطالعه یکی از مهم ترین کارهای انجام شده در پژوهش است به این دلیل که بدون بررسی و شناخت محدوده مورد مطالعه نمی توان مسائل و مشکلات مورد بررسی در پژوهش را ارزیابی و انجام داد. در بررسی این تحقیق با توجه به نمونه مورد مطالعه ،منطقه ۲۲ شهرداری واقع در شمالغرب تهران در ۳۰ سال گذشته تحت پوشش فعالیتهای عمرانی ویژه ای از جهت طرح ریزی و اجرا بوده است و از دهه ۱۳۴۰ عمران این منطقه مورد توجه دست اندرکاران و سازندگان شهر تهران قرار داشته است مالکین اولیه این اراضی خانواده فرمانفرمایان و فیروزگر بوده اند. پس از تصویب طرح جامع شهر تهران این منطقه بنام یک شهر جدید تعریف و حوزه آن در دهه ۱۳۵۰ بنام شهر جدید کن به وسیله مهندسین مشاور فرمانفرمایان و همکاران طراحی شده است. این منطقه در سال ۱۳۹۰ جمعیت منطقه ۲۲ تهران نفر۱۲۸۹۵۸ بوده است که بدین ترتیب ۶۵۴۸۲ نفر با ۷۷/۵۰ درصد مرد و ۶۳۴۸۲ نفر با ۲۳/ ۴۹را زن تشکیل می دهند. و دارای بعد خانوار همچنین در جدول زیر ساختار سنی و حنسیتی به تفکیک آورده شده است. در این منطقه به علت ساخت و ساز های مجتمع های مسکونی ، از مجموع ۳۷۶۸۱ واحد مسکونی، ۹۱/ ۸۹ درصد یعنی۳۳۸۸۰ واحد مسکونی آپارتمانی می باشد و فقط ۹/ ۱۰ درصد یعنی ۳۸۰۱ واحد مسکونی غیر آپارتمانی را در این منطقه به خود اختصاص داده است.

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...